روزه داری، روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد؟

ایسنا نوشت: یک متخصص تغذیه گفت: برخی افراد نگران هستند که اگر روزه بگیرند، خطر ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد، اطلاعات کافی فعلا در این خصوص وجود ندارد و باتوجه به این‌که ویروس کرونا رفتارهای متنوعی دارد، نمی‌توان به صورت قطعی به این پرسش پاسخ داد؛ ولی در خصوص تمامی بیماری‌های ویروسی و عفونی چیزی که واضح بوده، این است که روزه داری نه تنها منجر به تضعیف سیستم ایمنی نمی‌شود، بلکه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

محمد علیزاده  اظهار کرد: لنفوسیت T که از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن است، بعد از گرسنگی موقتی (همان الگوی روزه داری) افزایش پیدا می‌کند؛ بر اساس مطالعات، سطح سایتوکاین‌های التهابی در روزه داری تعدیل می‌شود، بنابراین قالب نظریات که تاکنون در خصوص بیماری ویروسی حاد داشتیم، این است که روزه داری فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی نمی‌کند و در برخی اوقات حتی کمک می‌کند تا سیستم دفاعی در مقابل این پاتوژن خارجی پاسخ مناسب دهد.

وی افزود: به دلیل این‌که کرونا ویروس، چندان شناخته نشده است، نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، حتما باید احتیاط کنند. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیمارانی که دچار کرونا بوده و الان بهبود یافته و دوره نقاهت خود را طی کردند، هیچ مشکلی برای روزه گرفتن ندارند. برخی افراد که بیماری شدیدی تجربه کرده و کاهش وزن شدیدی داشتند، حتما با مشاور تغذیه مشورت کنند تا ضمن ارزیابی، مکمل‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

علیزاده در پاسخ به این‌که آیا افراد دارای بیماری زمینه‌ای در این شرایط کرونایی می‌توانند روزه بگیرند، خاطرنشان کرد: افرادی که داری بیماری خاص هستند، باید با پزشک معالج خود مشورت کنند؛ در واقع نمی توان در مورد همه افراد به طور یکسان صحبت کرد، بسیاری از بیماران می‌توانند با رعایت اصول تغذیه مناسب و با مشورت پزشک معالج روزه بگیرند. البته اگر امکان تعدیل در مصرف داروها وجود نداشته باشد، توصیه نمی‌شود.

وی توضیح داد: سوالی که اخیرا زیاد مطرح می‌شود این است که در شرایط کرونا روزه بگیریم یا نه، اگر افراد بیماری فعال دارند، باید با پزشک معالج مشورت کنند، در صورتی‌که علایم سبک داشته باشند، ممکن است روزه داری هیچ مشکلی نداشته باشد. البته اطلاعات پزشکی در این خصوص کامل نیست و هیچ مقاله‌ای در این خصوص وجود ندارد و اظهار نظر قطعی نمی‌توان کرد.

این متخصص تغذیه درباره بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه مبارک رمضان، گفت: عادت‌های غذایی ما تلفیقی از عادت‌های درست و غلط است؛ به طوری‌که در روزه داری نیز ممکن است شاهد رفتارهای درست و غلط باشیم، یکی از مهم ترین مسایل در روزه داری این است که از فاصله زمانی افطار تا سحری، درست استفاده شود؛ در واقع باید دریافت کالری و مایعات به طور متعادل در این فاصله چند ساعته تنظیم شود.

وی ادامه داد: یکی از عادت‌های بد غذایی این است که بخش اعظم کالری را در فرصت کوتاه دریافت کرده و حجم زیادی از آن تنها در افطار دریافت شود، این درحالیست که در ایام روزه داری سه وعده غذایی اصلی داریم و معمولا توصیه به رعایت این سه وعده (سحری، افطار و شام) می‌شود، در بین این سه وعده دو فاصله زمانی نیز وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان میان وعده استفاده شود.

وی متذکر شد: همچنین باید گروه‌های مختلف غذایی به طور اصولی در وعده‌های مختلف غذایی مصرف شود؛ به عنوان مثال میوه‌ها بهتر است در میان وعده استفاده شود تا مواد مغذی، کربوهیدارت، پروتئین و کالری‌ها به طور متعادل وارد بدن شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان معمولا فعالیت بدنی کم داریم؛ بنابراین به کالری کمتری نیاز است و املاح، ویتامین‌ها، پروتئین ها و کربوهیدرات‌ها باید در وعده‌های مختلف دریافت شود.

وی با بیان این‌که مایعات باید بین وعده‌های غذایی اصلی دریافت شود، گفت: ترجیحا آب ساده، چای کم رنگ و نوشیدنی سالم توصیه می‌شود.

وی با بیان این‌که در شرایط کرونایی توصیه می‌شود همه روزه داران حتما سحری را جدی گرفته و سحری مناسب استفاده کنند، اظهار کرد: با توجه به این‌که هوا گرم تر می‌شود، مسئله کمبود آب بسیار مهم است؛ بنابراین صرف عمدتا مواد غذایی پروتئین دار در وعده سحری ممکن است میزان نیاز ما را به آب افزایش دهد و در نتیجه در طول روز با کم آبی مواجه شویم. 

این متخصص تغذیه افزود: متاسفانه بسیاری از مردم بعد از ماه مبارک رمضان با افزایش وزن مواجه می‌شوند، چرا که بیش از حد نیاز مواد غذایی را در یک وعده مصرف می‌کنند؛ از این رو باید ضمن رعایت تعادل و تنوع در وعده‌های غذایی، مصرف میوه و سبزیجات نیز جدی گرفته شود.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =