دعوای قدرت،صدای انصارالله را هم درآورد/ضربه به امنیت ملی به چه قیمتی؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با تاکید بر اینکه مذاکرات وین بدون اجازه رهبری نبوده است گفت که برخی در ایران با توسل به دورویی و ریا در راستای منافع اسرائیل و منافقین حرکت می کنند.

ابوالفضل خدائی: مذاکرات وین بین هیأت ایران و کشورهای اروپایی در روزها و هفته های اخیر برگزار شد و ارزیابی های صورت گرفته نسبت به آن طبق اعلام طرف های دو طرف مثبت و سازنده اعلام شده اما در عین حال سختی و دشواری ادامه راه در مذاکرات آتی مساله ای مهم و چالشی پیش رو است. به گفته ناظران و تحلیگران بخش اعظم و سخت ماجرا به تعهدات آمریکا باز می گردد چرا که بازگشت ایران به اجرای کامل برجام می تواند به سرعت اجرایی شود. همه چیز به تعهدات کشورهای اروپایی و آمریکا باز می گردد تا بتوانند بی تعهدی چندساله خود را جبران کرده و بار دیگر توافق هسته ای با ایران را به مسیر اصلی و هدفمند خود وارد کند. علی رغم سنگ اندازی های تندروها در داخل آمریکا، اسرائیل و همچنین در داخل ایران، مساله دیگری که مورد توجه قرار گرفته برگزاری گفتگوها بین ایران و عربستان برای تنش زدایی است و باید دید این روند مثبت در هفته ها و ماه های آینده منجر به تغییری چشمگیر خواهد شد یا نه. در این باره با سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلیس گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

دعوای قدرت،صدای انصارالله را هم درآورد/ضربه به امنیت ملی به چه قیمتی؟

ارزیابی شما از مذاکرات انجام شده بین ایران و هیات های اروپایی چیست؟ آیا می توان چشم انداز مثبتی را برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب برای طرفین متصور بود؟

مذاکرات وین در روزها و هفته های اخیر در مسائل ساختاری، فنی و حقوقی برگزار شد. بحث ساختار مربوط به چگونگی لغو تحریم ها، حقوقی به معنای نحوه برگشت ایالات متحده آمریکا به برجام و فنی مربوط به عملیاتی شدن گام های بازگشتی ایران در مساله کاهش تعهدات برجامی است. موضوعاتی که در هیأت‌های کارشناسی دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است؛ موضوع سانتریفیوژهای IR۶ و همچین غنی‌سازی ۶۰ درصدی و نحوه بازگشت ایران به غنی‌سازی ۳.۶۷درصدی همگی جز مباحثی فنی هستند که در رسانه‌ها هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است. مذاکره تیم حقوقی ایران برای حذف مکانیسم ماشه یا همان اسنپ بک نیز باید صورت بگیرد تا تبدیل به اهرمی برای فشار علیه ایران نشود. در خصوص مسائل ساختاری نیز با توجه به ۱۵هزار تحریمی که دولت ترامپ در طیف های گسترده علیه ایران اعمال کرده باید مشخص شود که کدام تحریم ها باید لغو شوند و همچنین ساز و کار آن نیز مشخص گردد تا با انجام راستی آزمایی از سوی ایران نسبت به برقراری مبادلات مالی و بانکی اطمینان حاصل شود. مباحثی که تا زمان ضرب الاجل ایران یعنی سوم خرداد باید جمع بندی و اعلام شود. ارزیابی های صورت گرفته در خصوص کلیات این مذاکرات مثبت بوده و طرفین نسبت به آن ابراز امیدواری کرده اند.

رسانه‌های خارجی در بازتاب مذاکرات وین؛گفتگوی ایران و عربستان در بغداد را مورد توجه قرار داده اند.عمده این رسانه ها در تحلیل های خود می گویند اب شدن یخ روابط سعودی و ایران یکی از دستاوردهای مذاکرات وین است.تحلیل شما چیست؟

بله کاملا مرتبط است.مذاکرات جاری بین ایران و عربستان مساله ای است که در دوره ای دولت بایدن این درخواست را از دولت ایران داشت تا ابتدا به تعهداتش عمل کند، در دوره ای که ایران و آمریکا تنها از طریق رسانه خواسته های خود را مطرح می کردند. در این بین ایران آمریکا را مقصر اصلی خروج از برجام تلقی کرد که نه تنها این اقدام را عملی کرد بلکه کشورهای اروپایی را نیز برای عدم تجارت با ایران و ایفای تعهدات تحت فشار گذاشت. موضعی بسیار هوشمندانه از سوی ایران که شرایط را متفاوت ساخت و شاهد هستیم که آمریکایی ها توافق کرده اند تا قدم های اولیه را بردارند.

این در حالی است که آمریکایی ها پیش تر تنها خواستار مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران نبودند و مسائل موشکی و نفوذ منطقه ای ایران را نیز برای گفتگو مطرح می کردند. موضوعی که در نهایت با مخالفت جدی ایران روبرو مواجه شد. اما در ادامه و مقطعی که در آن قرار داریم مباحثی چون نفوذ منطقه ای ایران در قالب گفتگوها در خصوص یمن با عربستان از طریق کشور عراق در حال پیگیری است. این مساله نشان می دهد که ایران در این زمینه در حال نشان دادن انعطاف از خود است. اگر به یاد داشته باشیم عربستان سعودی نیز پیش تر خواستار این بود تا در مذاکرات ۱+۵ حضور داشته باشد اما با مخالفت ایران گفتگوها به مسیر دیگری وارد شد که هم اکنون طرفین در حال پرداختن به آن هستند. هنگامی که مذاکرات در عراق برگزار می شود این بدان معناست که آمریکا نیز در جریان نتایج آن قرار خواهد گرفت. نکته ای که باید بدان توجه داشت این است در این مذاکرات گفتگویی بر سر توان دفاعی ایران از جمله مسائل موشکی صورت نخواهد گرفت.

در این بین اقدامات گروه های مخالف از جمله رژیم صهیونیستی نیز قابل توجه است که قرار است هیأتی را به محل مذاکرات وین اعزام کنند. از سوی دیگر جمهوری خواهان تندرو در آمریکا بیکار ننشسته اند و به دنبال سنگ اندازی برای جلوگیری از هر گونه توافق هستند. به نظر شما این گروه ها از قدرت تاثیرگذاری بر نتایج مذاکرات وین برخوردار هستند؟

تندروها در داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای عدم پیشرفت این روند به کار گرفته اند اما باید گفت که زور آنها به دولت بایدن نخواهد چربید، چرا که پیش تر فشارهای خود را وارد کردند؛ در دوره ای که شاهد تعلل آمریکا برای ورود به مذاکرات غیرمستقیم بودیم. در همین حال نتانیاهو، لابی صهیونیستی ایپک در آمریکا و همچنین طرفداران ترامپ نامه ای به بایدن نیز نوشتند اما تاثیری بر تصمیم بایدن نداشت. همانطور که در حال حاضر شاهد هستیم که مذاکرات ۱+۴ در وین برگزار و رابرت مالی نماینده آمریکا در نزدیک محل مذاکرات مستقر می شود تا اگر ضروری بود با او نیز گفتگو صورت گیرد. این بدان معناست که آمریکایی ها پشت خط ایستاده اند و اراده بر آن دارند تا مسیر در این چارچوب ادامه یابد. از همین رو این تلاش ها در مسیر سنگ اندازی نمی تواند تأثیری بر این روند بگذارد؛ به نوعی جو بایدن خواستار عدم دخالت اسرائیل در این زمینه شده است. اما اسرائیلی ها همچنان جوسازی در این زمینه را دنبال می کند. از طرفی لابی عربستان که در آمریکا پول خرج می کند در حال حاضر و در پی گفتگوهای تهران و ریاض از تحرکات خود کاسته است.

این سنگ اندازی ها تنها به خارج معطوف نیست و در داخل ایران نیز شاهد برخی موضع گیری ها علیه دولت و همچنین پخش مستند و سریالی هستیم که هدفش مخدوش کردن مذاکرات است. به نظر شما اینگونه از اقدامات تا چه حد می توانند برای کشور هزینه داشته باشد؟

اظهارات و مواضع نسنجیده از برخی جریان ها در داخل ایران تا جایی پیش رفته که صدای انصارالله یمن را نیز در آورده است!! مواضع جریان هایی که خط تبلیغی جدی علیه دولت دارند کار را به جایی رسانده اند که روزنامه هایی چون جمهوری اسلامی نیز به شدت به آن انتقاد دارند و حتی صدای برخی از اصولگرایان را نیز درآورده است. آن حزب مورد نظر که بر صدا و سیما و دیگر جریان ها حاکم است از طریق رسانه ها در حال تخریب مذاکرات جاری هستند. مذاکراتی که بی اذن رهبری نبوده و با اجازه ایشان برگزار می شود و در جریان گزارشات حاصل از آن نیز قرار می گیرند. کسانی که خود را مدافع و حامی ولایت فقیه می دانند در شرایط فعلی بدتر از منافقین رفتار کرده و خلاف منافع ملی عمل می کنند. جناح هایی که به دنبال توسل به مشارکت حداقلی برای پیروزی در انتخابات مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند در این شرایط ترس از شکست دارند. همچنین شاهد هستیم که آنها با عصبانیت هر چه تمام و در راستای منافع اسرائیل تبلیغات مخرب علیه دولت را پیگیری می کنند. انتقادات می توانند به دور از تخریب و در قالب گفتگوهای سازنده مطرح شوند اما آنچه هم اکنون صورت می گیرد دورویی و ریا و تبلیغات در راستای حزب معلوم الحال و زیرزمینی خود است.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
مذاکرات وین؛استخوانی در گلوی سعودی

معمای مذاکره سعودی و ایران ؛ آیا گفتگوها جدی است؟
چرا بر تکذیب دیدار سعودی-ایران در بغداد پافشاری می‌شود؟

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    58 36
    خدا لعنت کنه هرکسی در راه رفاه مردم سنگ اندازی میکنه آقایون خودشون نفسشون از جای گرم بلند میشه اگه راهی جز رفع تحریم برای رفاه مردم هست پیشنهاد بدن عوض سرکوب کردن مذاکرات امریکا هرچی باشه از روسیه نامرد تر و کثیفت نیست
    • رحمت IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      51 28
      از روسیه و چین کثیف تر نیست جمله تو کامل بگو
    • محمد IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      چرا نمیفهمید رهبری خودش گفته که. نباید کل هسته ای رو بدن بره اگه کشور به خودش اتکا نکنه نمی تونه انتظار پیشرفت داشته باشه
    • بهی IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      0 0
      رحمت داداش اقازاده محترم به تو چه
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    19 32
    مدتی است برخی افرادوگروهها که آرامش وامنیت ورفاه اقتصادی مردم وکشور رابه زیان خود وحزب خود می بینند همسو با اسرائیل شعار یا ویلنا سر می دهند به طور وسیعی در رسانه ها از تلویزیون تا فضای مجازی مخالفت خود را با برجام علنی میکنند وباتمام توان دنبال تخریب دیپلمات های مذاکره کننده هستند واز هیچ تهمتی علیه آنان ابا ندارند چون منفعشان درتحریم وروزگارسیاهی ملت است!حتی رهبری هم از تیم مذاکره کننده حمایت میکند ولی اینها علیه تیم مذاکره کننده فیلم میسازند وآنهارا جاسوس و.‌‌‌....(صدتهمت دیگر)می دانند خدایا یاهدایتشان کن ویا رسوایشان گردات
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    38 51
    شک نکنین ایران مستعمره چین و روسیه میشه البته الانشم کم نیست. نشونش همین جلوگیری ازبرجام توسط روسیه که الان گندش دراومده میگن نقش زیادی تو برهم زدنش داشته
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      یا کدخدا!
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    41 25
    روسیه و چین ملت های بی دین و کافری هستن مخصوصا چین که با دین اسلام خصومت عجیبی داره، آمریکا سگش میارزه به اونا
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      0 0
      همه دنبال منافع خودشون هستند نه شرقی نه غربی فقط ملت خودمون
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    26 10
    واقعاچرااصولگراها.اسرایل .ترامپیهای تندروبابرجام.یااصولا دیپلماسی وگفتمان واصلادنیای بی تنش مخالفند.بنظرمیاددریک سنگرمیجنگند.منافعشان فقط درتنش تفرقه وجنگ وتحریم تامینه.
  • ایرانی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    36 11
    کسانیکه مخالف برجام وحتی مخالف رابطه درست با آمریکا هستند کسانی هستند که از بازار آشفته اقتصادی مردم وقاچاق و زدو بند سود می برند
    • FR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      امریکا عجب امریکا خود شیطانه عمو از مذاکره ورابطه با امریکا جز زر وزیان چیزی نصیب این مردمو ومملکت نشده جیره خوار غربیها یکم شرف هم خوب چیزیه بغیرت
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    دشمنان اسلام ابر قدرتی اسلامی ایران در غرب اسیا روشن بخش مسلمانان جهان بوده و بیشتر و محکم تر از کشورهای زیر سلطه دفاع خواهد کرد انشاالله.
  • غلام IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    مرگ بر روسیه بی دنیا لعنت بر کمونیست
  • امیر IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    38 7
    اینا همشون کاسبان تحریمن که منافعشون در خطره بخاطر این سنگ اندازی میکنن که انشالله خون شهدا و خون آنهایی که به ناحق به خاط نبود دارو وووو گریبانگیر شون بشه و باعث خراب شدن هزاران زندگی و شرمنده شدن هزاران زنو مرد جلو فرزندشون شدن خدا بدجوری شرمندشون کنه
  • FR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    خخخخ نمیدونم شماها مردم رو چی فرض کردین مکه تو توافق قبلی نمی گفتین گفتگوها سازنده بوده ال شد وبلاگ شد اقا مذاکره با کسی که تو تعهد ی میده پایبند نمی مونه نمی دونم این عقل کل های ما رو چه حسابی میکن مذاکرات سازنده بوده
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 1
    لعنت برپوتین وطرفداران داخلی پوتین مفتخوران کصیف
  • حسن برهان IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    صدا و سیما الان دقیقاً با اسراییل همسو است حتی راه را برایه صهیونیست وعرعرستان هموار می‌کند
  • ممد IN ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    این مذاکرات به ثمر میشینه تحریم ها برای مدت کوتاهی تعلیق میشه قیمت دلار و ارز کاهش پیدا میکنه اصلاح طلبا ازش به عنوان برگه برنده استفاده میکنن و دوباره رای میارن بعد از پیروزی دوباره اصلاح طلبا. امریکا به سه بهانه حقوق بشر فعالیت های منطقه ای و توسعه موشک بالستیک ایران رو به شدت تحریم میکنه و قیمت دلار به 50 تا 60 هزار تومان میرسه و اشوب همه ی ایران رو فرا میگیره. سال 1400 اخرین شانس مردم ایران برای یک انتخاب درسته و اگر دوباره اشتباه انتخاب کنن دیگر فرصتی نخواهند داشت یکبار بین ایران و امریکا توافق شد قیمت دلار از 3 هزار به 26 هزار رسید در توافق دوم قیمت دلار از 26 هزار به چند هزار خواهد رسید؟؟؟؟
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    لطفا کسانی که مدعی مستعمره شدن توسط چین و روسیه هستند سعی کنند شعار ندهند کار و تلاش جهادی لکنند که ایران مستقل شود ، ثانیا اگر کشوری متحد داشته باشه مستعمره است ؟ معلومه از آلبانی دارید پاسخ میدهید که این سخنان را میگویید ، ما که در ایرانیم فقط مشکل را از تنبلی و مفت خوری بعضی مسوولین که از قشر همین جامعه هستند و از خارج که نیاوردند ولی بچه هاشان در خارج هستند ضرر و مشکل را میبینیم
  • غلوم IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    خیلی خنده داره،هه هه هه هههههه،پس مردم چکاره هستن،پس این مردم واس چی رای میدن،وقتی کاندیدی میاددیدگاه وبرنامه هاشو ارائه میده مردم به اون برنامه وشعارودیدگاه رای میدن وطرف هم انتخاب شد بایدعمل کنه،،واقعاخیلی هه هه ههه،۲۵میلیون نفراجازه دادن.......... عجب دموکراسی قشنگیه،،،من موندم این همه روسیه بلاسرکشورماوملت ماآوردازپشت وازروبروبماخنجرزده ومیزنه،باعث مرگ۱۰میلیون ایرانی بیگناه شدزمان قاجار،همه چیزماروبلعیدومی بلعه،،امریکاکه بهترین صنایع وتجهیزات وامکانات وتجربه هاشودراختیارما میذاشت ومیذاره اینجوری ازش ترس دارند(اف۱۴واف ۱۶و.........)اگه زمان جنگ نبودن..... یعنی منفعت شخصی یک جریان فکری زنگ زده اینقدرمهمه،، پس واس چی رای میدیم وقتی حرف حرف..........
  • سعید IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    وقتی پخش ربنای شجریان از صدا و سیما میشه مطالبه عمومی نباید انتظار وضع بهترو داشت. متاسفانه انقد فضا مسموم شده که هر نقد سازنده ای هم به دولت پای تخریب نوشته میشه