۱ نفر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
گفتگوی علی‌اف و اردوغان پس از تصمیم بایدن

فارس نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه بعد از اعلام تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، دو طرف درباره اقدامات مشترکی که می‌توانند با توجه به آخرین تحولات انجام دهند، رایزنی کردند.

به گزارش «تاس»، همچنین طبق اعلام سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، پیش از آن وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

این وزارتخانه اعلام کرد ۲۴ آوریل ۲۰۲۱ تماسی تلفنی بین «جیحون بایراموف» وزیر خارجه این کشور و «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای وی برقرار شد.

 باکو افزود: بایراموف اعلام کرد تلاش‌های سران برخی کشورها برای سیاسی کردن وقایع ۱۹۱۵ غیرقابل‌قبول است و تاکید کرد اظهارات رئیس جمهور آمریکا تحریف واقعیت‌های تاریخی است.   

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل‌کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را به رسمیت شناخت.

بایدن در بیانیه خود اعلام کرد: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

رئیس جمهور آمریکا افزود در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

وی در بیانیه خود از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرد، عبارتی که رؤسای‌جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند.

چهارشنبه گذشته بیش از ۱۰۰ عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که به طور رسمی رویداد ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ را «نسل کشی» توصیف کند.

بیانیه روز شنبه بایدن،‌ هیچ مفاد قانونی علیه ترکیه به همراه نخواهد داشت و حتی اگر وزارت امور خارجه آمریکا به صدور بیانیه رسمی در این خصوص اقدام کند، هیچگونه تحریم یا پیامدی را علیه آنکارا به همراه نخواهد داشت. 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1508479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =