۲۴ نفر
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
پاکستان پشت ترکیه را گرفت

ایسنا نوشت: وزیر خارجه پاکستان در گفتگویی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود از اعتراض آنکارا بابت اظهارات بایدن درباره "نسل کشی" خواندن قتل عام ۱۹۱۵ ارامنه از سوی عثمانی حمایت کرد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه اظهارات روز شنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کرد و از وی خواست تا برای پیشبرد یک همزیستی مسالمت آمیز بین ساکنان منطقه اظهاراتش را تغییر دهد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفته که تصمیم بایدن برای برچسب "نسل کشی" قتل عامل ارامنه توسط ترک‌های عثمانی در ۱۹۱۵ یک "اشتباه تاریخی" است.

علی‌اف از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خواست تا این اقدام بایدن را محکوم کند.

در همین حال، یکی از منابع مطلع در وزارت خارجه ترکیه گفت: شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی داشت و بر حمایت اسلام آباد از موضع ترکیه در قبال اظهارات بایدن درباره رویدادهای ۱۹۱۵ تاکید کرد.

پیشتر، یکی از منابع مطلع در وزارت خارجه ترکیه گفته بود که این وزارتخانه "دیوید ساترفیلد"، سفیر آمریکا در آنکارا را برای پاره‌ای توضیحات و اعلام اعتراض به اظهارات بایدن احضار کرده است.

رهبری ارمنستان اما از موضع بایدن در قبال رویدادهای ۱۹۱۵ استقبال کرد.

310 310

کد خبر 1508736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    اسلام ایشان مانع عدالت خواهی ایشان است. نتیجه اینکه اینقدر مغرور به دین خود نباشید
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      نژادپرستی توسط همه ملت های آزاده جهان محکوم است ولی بدترین نژادپرستی رو در پان ترک ها دیدم. به حدی نژادپرست هستند که علم و منطق و عقل رو اصلا از کل منکر میشن....
    • US ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      82 12
      خود پاکستان از کشورهایی هست که بیشترین پشتیبانی رو از گروه های تروریستی داره! از طالبان، القاعده و ... نسل کشی ارامنه توسط خیلی از کشورهای اروپایی امریکایی حتی روسیه هم به رسمیت شناخته شده! ترکیه ای ها حتی از ایرانی ها بدشون میاد چون تو تایم جنگ جهانی ساپورتشون نکرده و امپراطوری عثمانی شون شکست خورده! بماند که کلی طی چندسال حکومت عثمانی بارها خواستن که مرزهاشون رو تو مرزهای ایرانی افزایش بدن و درگیری های مرزی همیشه بوده!‌ و هدف این خبر این بوده که چون ترکیه از دوستان منطقه ای ایران هست حداقل در ظاهر، ایران هم باید از دوست منطقه ای خودش حمایت رسانه ای کنه و این حمایت هم داره به این شکل انجام میشه از طریق روزنامه ها و خبرگزاری ها!
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 0
      نتیجه اینکه بدانیم اسلام هم میتواند شیطانی باشد... مراجعه شود به اسلام ناب و اسلام آمریکایی در گفتمان حضرت امام
  • US ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    معلومه که کشورهایی با حکومت هایی خودکامه این نسل کشی رو انکار خواهند کرد
    • ناشناس IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      به نظر من ارمنی ها خودشون آذربایجانیها را قتل عام کرده اند ، ارمنی‌ها مردمانی خونخوارندو بی رحم ادعای شوند هم کاملا دروغی بیش نیست، ارمنستان یه گوشمالی دیگه هم لازم داره، که از طرف آذربایجان انجام بشه
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      لعنت خدا بر دروغگو...نژاد پرست کسی هست که موجب محدودیت به زبان مادری اقوام دیگر شود
    • یه آدم عادی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      12 3
      چرا توهین میکنی؟ما هم تو ایران کلی ارمنی داریم که انسان های شریفی ان،کلی هم شهید دادن
    • آسو IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      18 4
      جناب ۱۶:۴۶ کاملا موافقم با حرفت عین نژاد پرستی ترکیه بر ضد فیلترهای ترکیه از جمله کردها و اعراب و ... که یک چهارم جمعیت کشورش یعنی کردها رو به طور کل انکار میکنه و عنوان من در آوردی ترک کوهستانی رو از خود اختراع میکنه و حکومت فاشیستی علی اف که کردها و لزگی ها و طالشها از معمولی ترین حقوق محروم هستن یا حکومت ازبکستان که فجیع ترین ظلم ها رو به تاجیک ها میکنه،البته در داخل هم کسانی هستن که بابت عدم آموزش زبانشان در مدارس اعتراض به حقی دارن ولی مایه تعجب است همین مثلا هویت طلبان از حرکات فاشیستی ترکیه و علی اف و ازبکستان و ... حمایت میکنن و این نشان میدهد آنها در گفتار خود در مورد مقابله با نژاد پرستی و شوونیسم و دموکراسی ریاکاری میکنن و فقط خودشان را محق میدانند و خودشان فاشیستهای خطرناکی هستن،
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      13 0
      ناشناس 13:17! این خبر در این قسمت، به تو چه که اونطور در این قسمت واکنش نشون دادی؟خجالت نمیکشی اونطور هم در این قسمت نظر دادی؟آیا با اون طرز نظر دادنت خودتو مخالف تفکر نژاد پرستی هم میدونی؟ چه کسی و یا چه کسانی سعی میکنند اون چیزایی که در این قسمت نوشتی رو سعی کرد در ذهنت قرار بده؟بر اساس کدوم سند و مدرک موثق اونطور در این قسمت نظر دادی؟ارامنه در ایران که در مجموع بسیار خوشنامند. در تبریز، مردمانی با اصالت ارامنه هم سال ها در آذربایجان زندگی میکنند و زندگی کردند. نظرت در مورد لشکرکشی هایی که در دوره حکومت عثمانی به آذربایجان شد دقیقا چیه؟آیا اون لشکرکشی ها رو یه عده در ذهن تو و عده ای دیگر به نحوی سعی کردن ماستمالی کنن؟
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      15 2
      خطاب به اون شخصی که در این قسمت اونطور در نظرش نوشته "محدودیت به زبان مادری".آیا کسی در ایران حق نداره به زبان مادریش حرف بزنه؟آیا مسئولان آموزشی در ایران همه از یک قومیت و همه اصالتا با یک زبان مادری هستند وبودند که اونطور بی ربط در این قسمت نظر دادی و نوشتی "نژاد پرست"؟ نکته بعد اینکه زبان فارسی هم متعلق به الزاما فقط یک قومیت در ایران نیست و یک جایگاه فراقومیتی در ایران داره.این سبک نظر دادنت هم اکثرا بین عده ای از افراد از فقط و فقط از یکی از قومیت ها در ایران و از یکی از نواحی در ایران(عده ایشون)رایجه. متاسفانه عده ای از پانترکان هم سعی میکنند با پنهان شدن پشت عبارت "زبان مادری" و سوء استفاده از واژه "مادر" برای بالا بردن بار احساسی اون عبارت، و با یک ژست مظلوم نمایی و دروغ پراکنی و نفرت پراکنی یک سری از نیات شومشون علیه ایران رو انجام بدن.تو که اونطور نوشتی "لعنت بر دروغگو"، نظرت در مورد جعل کردن و دروغ گفتن در مورد تاریخ آذربایجان توسط عده ای از پانترکان و تلاش عده ایشون برای غیر ایرانی جلوه دادن آذربایجان چیه؟ نکته بعد اینکه تو چرا اونطور در این قسمت واکنش نشون دادی؟
  • علی مرادی US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    مسلمان بودن انسانیت نمی آورد .ترکیه اگر چه نام مسلمانی یدک می کشد .اما از یهودی ها صهیونیست تر است.و نسل کشی ارامنه از این ترکها هیچ بعید نیست
    • علی حسینی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      2 5
      مزحزف نگو
    • US ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 22
      جناب ادب وانصاف هم خوب چیزی نصف ملت ایران ترک هستن این نوع اظهار نظر اصلا خوب نیست با آذری نامیدن ما نمی تونید بگید ما باهم فرق داریم همه ترکیم واین اصطلاح آذری نام جغرافیایی بخشی از مناطق ترک نشین
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      5 1
      به اینطور اسلامی میگن اسلام آمریکایی وگرنه اسلام ناب محمدی نتیجه اش امثال حاج قاسم میشود
    • GB ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      11 1
      بی نام ۲۱:۲۰ خود اردوغان به شما میگه آذری و شما را ترک نمیدونه
    • ماهان IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 0
      والا فکر نکنم اینطور باشه.ادبتون رو رعایت کنید.به من که بعنوان یه فرد که اصالت ترکیه ای داره برخورده.در اصل ترکیه ای هستم و از ۵ سالگی به ایران اومدیم.دوست دارین یکی همین حرف هارو به شما بزنه؟به ملتتون؟به دینتون؟به ناموستون؟کشور من اینایی که گفتین نیست.همه عیب زیادی دارن. الله سری کاهرسین
  • اهل منطق IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    حالا که تنور داغه خوبه ما هم از کشتار مغولان به سازمان ملل شکایت کنیم تا چین و مغولستان حساب کارشونو بکنن !
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    پاکستان یک کشور داغون که خودش تو کارش مونده آمده پشت کشوری که دیکتاتورهای خودش بد تر
    • مهدی ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      آره پاکستان کلا داغونه اصلا حکومت بلد نیستن فقط بلدن حرف بزنن یکم بیان از ایران رسم حکومت داری رو یادبگیرت تا داغون نباشن
  • ایوب IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    وقتی در آمریکا استادان تاریخ قانع شده‌اند هیچ گونه نسل کشی نشده است ودولت یعنی سیستم همان استادان را از دانشگاه اخراج میکنند این چه جور عدالت مگر ارمنیها مخصوصا لابی های آمریکایی واروپاییان این ادعا را دارند بیایندکفته های ترکیه را قبول کنند وتمام آرشیوها را باز کنند ودر حضور دانشمندان وتاریخ نویسان بررسی کنند پس نتیجه میگیریم ارمنیها به گدایی افتاده‌اند دروغ میکویند
    • آسو IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      چرا ترکیه منتظر ارامنه مانده،اگر چیزی در چنته داشت و مدارک ذره ای به نفعش بود تا به حال فستیوالها به راه انداخته بود و جنجالها به پا کرده بود،قضیه اینقدر واضحه که نمیتونه دیپلماتیک حلش کنه، دستش خالیه که وعده غاز میده،کدام گروه دانشمندان آمریکا به طریق آکادمیک کشتار را کتمان کردن و آمریکا یواشکی اخراج کرده مگه آمریکا ترکیه است که کشور رو به خاطر مخالفت با حاکمیت بکنه تو زندان و کودتای شامورتی راه بندازه،از صحراهای سوریه و لبنان؟پس تیگران و جنگهای مهردادی و وارتان و ... رو کجا بگذارم؟ کل تاریخ دنیا رو گذاشتین کنار با اون هنه سندبا یه مشت حرفهای من در آوردی و دست بردن مفتضحانه در کتب و اینا خودتان را خواب کرده اید،کره شمالی ثانی است خوبه که بعد آزمایشهای دی ان ای تازه کلی از ترکهای متعصب مشخص شده دارای اجداد ارمنی و یونانی و کرد و بلغار هستن و درصد آلتائیک آنها بسیار پایینه و دنبال دوشیرمه و جداسازی های حمیدی و محمودی خون خود را فراموش کردن،
    • NO ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      16 3
      دوباره پانترک قوزک پا رو با نخ کرادات به هم پیوند داد. اون که مورد اتفاق نیست در آمریکا اون هلوکاست هست وگرنه نسل کشی ارمنیها مورد قبول کل جهان هست. نه تنها ارمنی بلکه یونانی کرد رومانب بلغار آرامی عربی .. همه قربانی جنایات ترکهای عثمانی بودن.
    • TR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      11 8
      به وطن دوستان عزیز توصیه میکنم ماجرای جیلولوق رو در دو کتاب "ارومیه سرزمین زرتشت" و "تاریخ ارومیه" بخوانند، البته اگه آذربایجان در دایره وطن پرستیشان قرار میگیره... سالها جنگ با روسیه و همراهی آنها با ارامنه برای تشکیل دولت در جنگ جهانی اول شاید فراموش شده ... روسیه از کی شده دوست خیرخواه ما؟
    • آسو IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      9 1
      دوست عزیز بیگانه که با پرچم کشورت اومدی و از قضا خوب فارسی بلدی،که احتمالا ارثیه دوران سلجوقیان روم است که زبان درباری فارسی داشتن،آذربایجان سر ایران است و به کشور شما ربط نداره،ولی همان کشتار جیلولوق که جنایتی خبیث و غیر قابل گذشت است باز هم سرش تو مملکت شما بود که با کشتار آشوری ها و ارامنه اونها رو تحریک کردین و قوای مسلح اونها رو هل دادین تو ایران تا اون جنایت به بار بیاد، و ایران بیگناه قربانی جنایات گرگها و داشناک ها بشه، مگر نه سالها اونها با آذربایجان همسایه بودن،چی شد یه دفعه ریختن تو آدربایجان،چی اونها رو مسلح و تحریک کرد،اگر شماها کاری به اونها نمیداشتین و توهم کشور یکدست فاشیستی نداشتین تفکر فاشیستی داشناک هم بی طرفدار میموند،
  • ایوب IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    رئیس جمهور ترکیه جناب اردوغان به ارمنیها سالها دعوت درخواست بازکردنارشیوهای تمام دوران جنگ 1915 را داده است ولی ارمنیها دنبال یک ادعای دروغ وسیاسی هستند وبارها حتا در سال 2020 تابستان از کنفرانسی در کشور اطریش فرار کردند چون میدانند اگر آرشیوها باز شود دست ارمنیهای لابی طرفدار ارمنستان دروغ تاریخشان رو خواهد شد
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      67 21
      والا این ترک بود که از یه جای دیگه اومد و بلای جان تمدن روم و کرد و عرب و .. شد
    • NO ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      11 2
      اردوغان خودش تا فرق کله در خون شیعیان عراق، سوریه و یمن غرق هست، منافق ترین انسان حاضر بر صحنه روزگار.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    چرا بایدن فقط نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناخت؟ چند میلیون یونانی و کرد و زازا و علوی در ترکیه قتل‌عام شدند. چرا از قتل‌عام مسلمانان در ترکیه حرفی نزد؟ از پاکستان هم نمی‌شود انتطار داشت. دلایل هم معلوم است.
    • حسین IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      3 10
      اها راست میگه چرا فقط نسل کشی اونا رو اعلام کنیم ،بله منم موافقم نسل کشی ترکا تو بلغارستان ، تسالونکی یونان که خیلیا رو کشتن یا همین کشتار ترکا توسط سمیتقوی کرد ایناروهم از قلم ننداز
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    دروغ است
  • احمد IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    نسل کشی واضح است حتی الان هم ترک های ترکیه نسبت به ارامنه متنفر هستند من در انگلستان تحصیل می کردم یک دوست ترک داشتم از ما متعجب بود که چرا نسبت به ارامنه تنفر نداریم.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      92 20
      تركستان كجا و غرب خاورميانه تا درياي سياه كجا . همه سرزمين هاشون سرزمين هاي كردها و ارمني هاست كه با جنگ و در به در كردن گرفتن بعد از اين دو قوم متنفر هم هستن . خوب بلدن تاريخ را تحريف كنند تا خودشون را محق و حتي طلبكار هم نشان دهند .
    • حسین IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      4 3
      ترکستان کجا و غرب خاورمیانه و دریای سیاه کجا مردم از خنده نگو ،شما دوتا کتاب تاریخی میخوندی متوجه میشدی در زمان ساسانیان و قبل تر حکومت ترکان خزر تو قفقاز تا آزربایجان بود یا ترکان آوار یا خانات کریمه و خیلی حکومتای ترکی که اتفاقا سمت دریایی سیاهم بود و همچنین حضور کردا در آناتولی هم صدقه سری همین ترکا بود که امروز داری پشتشون چیز مینویسی ترکا کردا رو اسکان دادن ،تمدن کرد، نمیخوام توهین کنم به کردا هرچند شما توهین کردید دوتا امپراطوری کردی(حکومت محلی دوروزه نه ) نام ببر ببینم بعد بیا این حرفو بزن واسه من تا بوده همین بوده جابه جایی اقوام ... مگه خوده ایرانیا از ازل تو ایران بودن خیر اینطور نبوده اتفاقا از سمت سیبری اومدن سیبری کجا و ایران کجا متاسفم واقعا اینقدر که مسلمان از مسلمان متنفره
    • پاسخ به حسین GB ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      9 3
      شیپور را وارونه ننواز اقوام خزر (لزگی گرجی ونه ترک) هیچ ارتباطی به خاورمیانه ندارد برای شمال قفقاز و برخی نواحی سیبری بودن البته ترکان خودشون اعتراف به ورود با حضور سلجوقیان به خاورمیانه دارن اما عجم ایران یا همان آذری که آمیخته غز و تیموری با بومیان منطقه هستند در جعل از ترک آناتولی بسیار جلوتر و سمجتر است. در مورد سلسله های کرد از ایلامیان و گوتیان تا ایوبیان و دنبلیان و روادیان و هزبانیان و شدادیان و ..
    • آسو IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      7 2
      حسین کوچولو،اولا عثمانی ها در چه حدی هستن که بخوان کردها رو جابجا کنن،اون موقع که مادهای کرد(که البته تمدن دزدها قصد دزدیدنش رو دارن)بودن شماها کجا بودیم،شما از بیابانهای قبچاق تمدن آوردین،اون روز که کردهای ایوبی گند کاری سلاجقه در از دست فلسطین رو جمع کردن شما کجا بودین؟خان کریمه که مال بعد مغوله و قشنگ اعتراف کردی که مغولی، خزرهای کی وارد قفقاز شدن؟،مگه انوشیروان مرده بود،اونها پشت کوههای قفقاز جا موندن و از نزدیک شدن به دربند و تفلیس جز مرگ چیزی گیرشان نمی آمد هر چند که با پذیرفتن دین یهود بزرگترین خدمت رو به صهیونیسم کردن و اجداد اشکنازی های قاتل مثل شارون و نتانیاهو شدن، در ضمن در مورد آوارها که همین الان هم مشهور به بازماندگان ایرانیان در قفقاز هستن و زبان خالص هندو اوروپایی دارن جوک قشنگی گفتی، در مورد اسکان کردها والله اون موقع که شما تو قبچاق بودین گزنفون پنج قرن قبل میلاد ساکنان اونجا رو کردوخ ها نامید و رومی ها در موقع تسلط به اونجا اسمش رو کردئون گذاشتن،اون موقع شماها به مرزهای خراسان هم نرسیده بودین،در ضمن شما کمالیست های لائیک از کی تا حالا مسلمان شدین؟
    • CA ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      1 0
      خزرها حالا مثلا چی بودن جز قومی صحراگرد و غارتگر ؟ کدوم ادیب و فیلسوفی رو تحویل بشریت دادن. اصلا تمدن اسلامی هم با حمله مغول و سلجوق و .. از بین رفت
  • ایوب IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    تنفر دوطرفه است ارمنیها مثل قاشقی که تازه از توی شیر بکشی بیرون سفید وبی ایراد هستند خود روسها بارها ای نسل کشی ردواعلام کردند ارمنیها قومی بی فرهنگ وصحرانشین بودند ما روسها آنها را از صحراها سوریه لبنان آوردیم تا بلای جان ترکهای آدربایجان وترکیه کنیم
    • NL ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      61 12
      تو روسی ؟ خخخخ باشه تو راست میگی
    • NO ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      15 3
      آخه آدم دروغگو روسیه اولین کشوری بوده که نسل کشی رو به رسمیت شناخته، اینقد هم بیسوادی که نمیدونی لبنان کلا بیابان نداره. پانترک بجز دروغ و تنفر چی داره؟
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    لطفا درباره جنایت ترکیه علیه کولبران ایرانی مطلبی بنویسید. ترکیه امروز هم جنایت میکنه و فقط مختص دوره عثمانی نبوده
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    پاکستان اگر پول خوب بهش بدن اصلا خودش نسل کشی میکنه! کما اینکه در جنگ عربستان علیه مردم یمن هم شرکت کرد. شما پول بدید پاکستان ازتون حمایت میکنه. جالبه بدونید پاکستان یکی از فروشندگان اصلی تسلیحات به ارتش میانمار هست ، یعنی همون ارتشی که مسلمانان روهینگیایی رو سلاخی کرد و به زنان مسلمان تجاوز کرد و زنده زنده آتششون زد ، پاکستان به همون ارتش تسلیحات میفروشه. حمایت پاکستان از ترکیه هم دقیقا به همین دلیله ، چون ترکیه بهش پول میده
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      56 9
      این قطر شیطان صفت است که شیر تغذیه هم تروریستهای ترک و داعشیست و هم تندروهای وهابی ناپاکستان. البته عربستان و امارات اینو متوجه شدن و در حال برگرداندن قطر به جهان عرب هستن
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      11 1
      مشغول عزاداری برای جورج فلوید هستن وقت ندارن به کشتار ایرانی ها توسط ترکیه اعتراض کنن
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    16 76
    ارمنیها در طول تاریخ ابزار دست دولتهای غربی بودند و برا غربیها و روسها جاسوسی کردند.
    • NO ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      14 2
      فعلا که دست رهبران ترکبه و آذربایجان تو اسراییل هست و همه جا خونریزی میکنند. اتفاقا ترک همیشه منافق بوده و نسل کشی کرده نه ارمنی بدبخت.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    65 12
    نسل کش های جنایت کار
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    82 12
    از حکومت اردوغان جز نسل کشی انتظار دیگری نمی توان داشت.هنوز هم داره تو سوریه نسل کشی می کنه. اینها وحشی گری تو خونشون هست.
  • آسو IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    70 15
    اولا که پاکستان بره کشور خودش رو جمع کنه اختیارات مرزهایش در هیچ جا دست خودش نیست مثلا تو حمایت کنی چی میشه فقط هند رو اتوماتیک هل میدی سمت ارامنه که از تو هم قویتره هم باثباتتر،هم پیشرفته تر،هم باپرستیژتر،در مورد نسل کشی هم همانقدر که ترکیه و عثمانی خونریز و قاتل هستن و باید بابت نسل کشی های غیر قابل کتمان پاسخگو و پوزشخواه باشند و جفنگیات کتب پانترکیسم نمی تواند آنرا بپوشاند که هیچ سند درستی ندارد، ارامنه هم بابت کشتار جیلولوق و خوجالی و باکو باید محکوم شده نسل کشی هایشان به رسمیت شناخته شود و بابت آینه تمام قد صهیونیسم یعنی داشناکسیون باید شرمسار باشند و باید در رابطه با دکترین های فاشیستی خود باید تجدید نظر کنن،
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      17 75
      اشتباه مثبت دادم. چرند نگو ارامنه به دفاع مشروع پرداختن دربرابر بربریت ترکها
    • آسو IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      1 0
      چرند رو شما میگی،از کی تا حالا کشتار مردم بدبخت ارومیه و خوی و سلماس و ...و بچه های خوجالی شده دفاع مشروع؟؟؟؟یا خیلی بی سوادی یا یکی از داشناکهای فاشیست لعین هستی از نسل وارتان خبیث،دهانم رو باز نکن از خیانت ذاتی اون قوم به ایران در جنگ های ایران و روم و ، ایران و روس ،بابک با عباسیان و دشمنی ذاتی وارتان و تیگران از عهد باستان تا آندرانیک خبیث در عهد معاصر، کدام کشور مجسمه دشمن ایران یعنی پاسکوویچ روس رو درست کرده، و تو میدانهاش نصب کرده و سالروز شکست ایران از روس رو جشن میگیره، جنایات کمالیست و عثمانی قابل کتمان نیست و اتفاقا در جیلولوق موثر بودن،چون اونها کشتار کردن و داشناکها هم چون زورشان به ارتش عثمانی نرسید به غیرنظامیان ایرانی در آذربایجان حمله کردن، ولی شماها چطور ایرانی هستین که کشتار هزاران ایرانی به دست داشناکهای فاشیست رو میگی دفاع مشروع؟؟؟؟لطفا تاییدکنید،کشتار هموطنان من در جیلولوق قابل کتمان هم نیست دفاع هم نبوده یک کشتار فاشیستی خالی از شرافت بوده،
    • به آسو CA ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      0 2
      هم لعین و هم داشناک و بقیه خزئبلات تویی و جد و آبادت .
    • آسو IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      7 0
      کانادایی داشناک و گریان از آواریر بدجوری حرف هام سرجاش نشسته که سوختی تا ته استخوان،حرفی نداشتی قاتل که به این فحاشی افتادی،چیزی هم ندارین بگین، خائنان جنگ گنجه و نخجوان و مزدوران خلیفه عباسی و نوکران امپراطور روم ...،خائنان ابدی به ایران،جد و آباد من وطنپرستان ایرانی بودن نه مثل شما سر تو آخور بیگانه های بی سواد که جز فحش چیزی ندارین و اینقدر فاحش است خیانتها و جنایتهاتون که قابل کتمان و فرار نیست و مجبور میشین وقتی به روتون میارن فقط فحش بدین،روز خرد کردن مجسمه های پاسکوویچ و واردات و تیگران خبیث و لعین هم‌میرسه،روزی که وانک اصفهان و موزه عبرت خیانتهای داشناک کنیم همان طور که قبر موزه کمال پاشا روهم در آنکارا موزه عبرت جنایات پانترکیسم کنیم،
  • ZA ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    2 13
    اگه قرار به بررسی ظلم وکشتار درگذشته است، بی تردیدکشوری نیست که حقیقتاً درهمه اعصارمظلوم مطلق بوده باشه. بنابراین خود کشورهاباید پیش دستی کنند وبابت ستم ودردورنجی که به دیگران وارد کردن عذرخواهی کنندتا این مسائل موردسوءاستفاده دیگرکشورها قرارنگیره.دراین مورد میتوان ازارباب اربابان ایالات متحده یواس آ ! درس گرفت که چگونه بابت کشتارسرخپوستان/ کشتاربمب اتمی/کشتاردرویتنام و............. دراولین فرصت بعدازعذرخواهی فراوان! وپرداخت غرامت! تعهدعدم تکرار این شیطنتهاروتسلیم کشورهای مربوطه کرد! وضمانت داده بعدازهم همین روال رودرپیش خواهد گرفت!!
    • GB ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      13 4
      با این تفاوت که آنها به کشتارهایی که کردن اعتراف دارن و غرامت داده یا در حال دادن هستند ولی مکتب وقیح پانترک نه تنها خودش را به کوچه علی چپ می زند بلکه کماکان به شرارت و بربریت ادامه می دهد
  • سید IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 16
    ریس جمهور فقط اردوغان دوستت دارم از ته دل
  • mpc IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    4 10
    اینکه صد سال پیش در عثمانی چه اتفاقی افتاده یه مسله هست اما اینکه خود آمریکا اگر خیلی به نسل کشی اهمیت میده باید اول نسل کشی سرخپوستان و سیاه پوستان رو که خودش انجام داده به رسمیت بشناسه به هر حال بیانیه بایدن هیچ اقدام قانونی ورسمی بر علیه ترکیه نخواهد داشت و صرفا نمایشی هست و نکته دیگر اینکه خود ارمنی ها حتی قبل از این اتفاقات در شرق ترکیه در حوادث جیلولوق با همراهی آشوریان صد و پنجاه هزار نفر از مردم اورمیه و آذربایجان رو به شکل فاجعه باری نسل کشی کردن و همین ارمنی ها با اخراج و نسل کشی ترک های آذربایجانی از خانات ایروان که از نظر تاریخی سرزمینی آذربایجانی نشین محسوب میشد به بقیه مردم خاورمیانه یاد دادن که نسل کشی چی هست پس اگه بحث نسل کشی باشه خود ارمنستان پاش گیره جالبه که بنا به سرشماری روس های تزاری تعداد ارامنه منطقه ای که امروز ارمنستان نامیده میشه حتی 17 درصد هم نبوده تازه بعد از اخراج جمعیت فراوانی از ترک های آذربایجانی اما امروزه صد در صد مردم این منطقه ارمنی هست این اگر نسل کشی نیست پس چیه؟؟
  • حسام IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    11 1
    حداقل آمریکا مواضعش روشن و قاطع هست موضع ما چیه در قبال امورات کشور؟
  • یاشار ک IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 4
    نسل کشی ارامنه یک واقعیت تاریخی است و حتی در کلیسای وانک اصفهان تصاویر تکان دهنده از آن فاجعه در حد کافی موجود و در معرض انظار قرار دارد.سلطان عبدالحمید عثمانی که ارامنه را قتل عام کرد یک خون آشام بود.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 8
    والا چیزی که ما به چشم دیدیم جنایات ارمنیها در قره باغ بود که صد هزار مرتبه شکر به سزای اعمال کثیفشون رسیدن
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    9 6
    اتحاد تروریستها همواره ستودنی بوده
  • مری IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    12 2
    ارمنی ها مردم خشکل و خوبی هسند ...برید ارمنستان و لذت ببرید ...اینقدرم چرت و پرت نگید
  • شاهان GB ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    16 4
    عثمانی‌های وحشی واقعا نسل کشی کردند صحت دارد دروغ نگفته بایدن تاریخ هم میگه این اردوغان هم از همان نسل هستند
  • مشیری IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    16 4
    با توجه به حمایت ترکیه از آذربایجان ( باکو ) و خودنمایی ترکیه در سوریه و حمایت از عربستان در قبال یمن و خودنمایی ترکیه در لیبی و سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه و خط و نشان برای اروپا و آمریکا نشان از قدرت طلبی ترکیه در منطقه دارد لذا میبایست بهانه ای بوجود آید تا این قدرت طلبی در نطفه خفه شود و گرنه همین ترکیه اسرائیل دوم در منطقه خواهد شد
  • Roshan IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    4 15
    اون دسته از بی سواد های تاریخ که ترک ها رو محکوم میکنن اگه وجدان دارن و آذربایجان را جز خاک ایران می‌دانند برن تاریخ حمله ارامنه در سال 1900 رو به ایران و خاک آذربایجان را بخوانند و ببینند که چه کسانی اول شروع به نسل کشی کرد تاریخ حمله ارامنه به کمک انگلیسی ها و روس‌ها به ارومیه را بخوانند بعد نظر بدند وقتی دولت وقت ایران که قاجار ها بودن بی عرضگی نشان دادن این دولت عثمانی بود که به کمک مردم آذربایجان آمد و جواب آنها را داد با این وجود بازهم آذربایجان تن به خواسته عثمانی ها برای پیوستن به خاک عثمانی ها نداد و جز خاک ایران ماند چرا که مردم آذربایجان جز نژاد آریایی بوده وهست و تاریخ این سرزمین با ایران و اقوام ایرانی گره خورده است
  • Roshan IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    5 14
    یکی نیست آخه بگه آمریکا تو که تا آرنج دستت به خون ملت های دنیا آلوده هست تو دیگه زر نزن بابا این همه تو ژاپن با بمب اتم کشتی تو ویتنام با بمب های شیمیایی مردمش رو نابود کردی تو هند همچنین تا الان هم تو عراق و افغانستان حداقل سه میلیون انسان بی گناه رو قتل عام کردی تو دیگه زر نزن تو دیگه از انسانیت حرف نزن چرا خنده هیچ کس نمی گیره وقتی اینا دارن زر میزنن چرا وجدانهاتون خوابه
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    16 4
    ترکیه ، بعداز انقلاب ایران ، به دلیل تحریم های ایرا و از صدقه سر جوانهای ایرانی که برای عیاشی میرن ترکیه و آنتالیا تونست یه جونی بگیره ، و جالبه الان ترکیه برای یه عده ایی کعبه آمال شده . واقعا که ......
  • خان آراز DE ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    6 28
    زنده باد ترکیه .اگه نبود الان کلاه خیلی ها تو سرش نبود .آخ ترک بودن شرف هست .
    • آسو IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      9 0
      مثلا کلاه کی سرش نبود؟ترکیه و عثمانی همیشه دشمن ما بودن،همان جمله آخرت نشون‌میده در چه قهقرای فاشیستی قرار داری، خوبه بقیه رو تم به فاشیسم و شوونیسم متهم میکنن،
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    17 0
    دو نقطه کانونی تولید و ترانزیت تروریست
  • ناشناس IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    9 55
    سنگ ترکها به سر خیلی ها افتاده که دارن میسوزند مثل کردها ی تروریست ، فارسها ، ارمنی‌ها
    • آسو IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      16 0
      تروریست داعش و بوزقورد و ارتش آزاد و تیپ سلطان مراد و النصره و در کل ترکیه است مبارزه با فاشیسم سازمان یافته اسمش تروریست نیست،سنگ شما فقط سنگ‌پاست که پوز خودتان را ساییده که با کوچکترین تحریم اقتصاد پیزوریتان رو به قبله شده،اگر از تحریمهای ما میداشتین چی میکردین فکر کنم همدیگه رو میخوردین،دفعه بعد اومدیم ترکیه عشق و حال تو را چه سیگاری برات پرت کنم؟هنوزم کوکا و بربری رو تلیت میکنین،
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    16 3
    خنده دار هست که پاکستان خودش قاتل مسلمانهاست.
  • Reza RU ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    6 17
    آمریکای جنایت کار از ارمنی های خونخوار حمایت کرده ....
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 14
    کتک خورده از ترکیه برای ما دم درآوردن. جالبه آمریکا رو دگتو هر زمینه ای بد میدونید به ترکیه میرسه معصوم میشه.
  • میلاد IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    خب کسی که وارد کشورت میشه و به حریم کشورت تجاوز میکنه باید کشت میخوایید باهاش بگیم خوش اومدین به کشورمون؟ ولی پانفارس های .... فکر میکنن همه مثل خودشونن
  • آراز IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 13
    ارمنی‌ها خودشون جنایتکارن نظیرش تو جنگ خوجالی همه آذربایجانیهای بی دفاع رو قتل عام کردن بیشرفا
  • ناشناس IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    همین امریکا کم سیاهپوست و سرخپوست و...نکشته و میاد از نسل کشی حرف میزنه؟ مسخرست...