مراسم سنتی «هوم بابایی» همزمان با شب نیمه ماه مبارک رمضان در کاشان و مناطق اطراف آن برگزار شد.

خبرآنلاین؛ هادی نجف زاده: آئین سنتی «هوم بابا» یکی از رسوم دیرینه مردم منطقه کاشان است که سال‌های گذشته با شور و شوق زیادی برگزار می‌شد ولی هم اکنون این مراسم در بین مردم متأسفانه کمرنگ شده است.

در این مراسم سنتی که در شب نیمه شعبان برگزار می‌شود تعدادی از افراد به خصوص جوانان و نوجوانان دور همدیگر جمع می‌شوند و بعد از افطار به درب منازل می‌روند و با گفتن «هوم بابا هوم بابا» اهالی خانه را صدا می‌زنند.

افراد شرکت کننده در این مراسم پیش از حرکت و حضور در منزل مردم دو نفر را از میان خود به عنوان میاندار و صندوق دار معرفی می‌کنند و بعد از اینکه اهالی خانه را صدا زدند از آنها تنقلات و یا پول درخواست می‌کنند.

میاندار در این بین تکخوان گروه است و با خواندن اشعار بقیه به تبعیت از او اشعار را تکرار می‌کنند و صندوق دار هم وظیفه نگهداری هدایا را دارد.

نقل است ریشه برگزاری این مراسم به زندگی پنج تن آل عبا بر می‌گردد که در آن امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در شب نیمه ماه مبارک رمضان به درب خانه جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی (ص) می‌رفتند و صوره الضحی را با نوایی خوش همخوانی می‌کردند و بعد از آن از طرف پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) برای شادی و تشویق آنها مقداری خوراکی هدیه می‌گرفتند.

فیلمی که مشاهده می‌کنید قسمتی از برگزاری مراسم سنتی «هوم بابا» در منطقه کاشان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =