تأثیر مثبت جشنواره‌ها بر فروش جهانی فیلم‌های ایرانی

امیر اسفندیاری و شادمهر راستین، از مدیران سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگویی اینترنتی، به تشریح دلایل لزوم برگزاری رویدادهای سینمایی در شرایط کرونایی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گفت‌وگوی زنده امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی و شادمهر راستین، مدیر باشگاه و کارگاه‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ در اینستاگرام جشنواره برگزار شد.

اسفندیاری درباره تأثیر جشنواره‌ها بر فروش جهانی فیلم‌های ایرانی گفت: «اسکار یک مراسم است نه یک جشنواره. ما می‌توانیم نگاهی به وضعیت سینمای خودمان کنیم و نتیجه برگزاری جشنواره‌ها را ببینیم. اولین سالی که بعد از انقلاب فیلمی به اسکار معرفی شد، «زیر درختان زیتون» بود و اولین بار بود که بالای صدهزار دلار در آمریکا برای یک فیلم فروش داشتیم.»

او ادامه داد: «در زمان معرفی«بادکنک سفید»، این رقم به ۴۲۵ هزار دلار رسید و بعدها «بچه‌های آسمان» بیش از نهصد هزار دلار فروش داشت. پس باید به آورده این موضوع توجه کنیم. این روند رو به رشد ادامه پیدا کرد  تا جایی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» معادل هفت میلیون دلار در سینماهای آمریکا فروش داشت. امسال هم، باز  فیلمی که در ونیز مطرح می‌شود، جزو فیلم‌های مدعی اسکار می‌شود.»

معاون دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه سخنان خود گفت: «برای سینمای آلترناتیو و تعامل با سینمای جهان، قطعا حضور در جشنواره و برگزاری رویدادی مثل جشنواره جهانی فجر ضروری است و دنیا هم این رویداد را به رسمیت می‌شناسد.»

او با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی در برگزاری جشنواره گفت: «به لحاظ استاندارد برگزاری هم رتبه خوبی داشته‌ایم. از همان سال اولی که جشنواره جهانی از جشنواره ملی جدا شد، خواستیم استانداردها را رعایت کنیم و نماینده فیاپف بیاید و از کار ما بازدید کند، چون خیلی از مسائل برای این نهاد مهم است و همه این موارد را هم چک کردند.»

در ادامه، شادمهر راستین درباره ضروری بودن سینما گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر یک سال به تعویق افتاد، اما برای سال دوم باید پروتکل‌ها رعایت شود و این جزو بایدهاست. دوران کرونا نشان داد که سینما جزو ضروریات زندگی ماست، نه تنها تفریحات. سودهای پلتفرم‌های اینترنتی هم این موضوع را نشان می‌دهد. مخاطبان جشنواره جهانی به غیر از بحث تماشای فیلم به کارگاه‌ها و مهمانان هم توجه دارند.»

او ادامه داد: «در این دوره اگر به آن ایده‌آل‌ها که در ذهن‌مان هست برسیم، نمونه‌ای از برگزاری جشنواره در دوران کرونا می‌شویم. خیلی از جشنواره‌ها منتظرند، ببینند این معضل چگونه حل می‌شود، باید راهی پیدا کنیم که هم خطر کمتر شود و هم از تکنولوژی به بهترین شکل استفاده کنیم. اگر قبلاً تردید داشتیم که بخشی از جشنواره‌ را به صورت آنلاین برگزار کنیم، حالا دیگر این تردید وجود ندارد.»

اسفندیاری در ادامه مباحث مطرح‌شده از سوی شادمهر راستین گفت: «پلتفرم «سیناندو» که ما برای برگزاری بخش بازار مجازی با آن قرارداد بسته‌ایم، امنیت بالایی دارد و همه مسائل را در نظر گرفته‌ایم. اصولاً لزوم برگزاری جشنواره را می‌توانیم به این تشبیه کنیم که فردی فیلمی دارد ولی بدون اینکه کاری کند، توقع دارد فیلمش بفروشد! جشنواره سینمایی باید برگزار شود. کما اینکه جشنواره‌ها تا امروز تاثیرات زیادی داشته‌اند.»

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =