صداقت و شفافیت، مسیر جذب سرمایه‌ به چابهار را هموار کرد

نگاهی به نقشه‌های هوایی شهرک صنعتی چابهار و کل منطقه آزاد در ۴ سال گذشته و وضعیت کنونی، نشان می‌دهد که روند توسعه سرمایه‌گذاری‌ بالاتر از کل سال‌های فعالیت منطقه آزاد از ابتدای تاسیس تا ۴سال پیش است.

به گزارش خبرآنلاین از چابهار : این حجم از توسعه سرمایه‌گذاری به گفته حسام الدین یوسفی ، سخنگوی منطقه آزاد چابهار مرهون اطلاع‌رسانی شفاف و رفتار صادقانه با سرمایه‌گذاران بوده است.چابهار تایمز برای بررسی تحولات سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار با سخنگوی سازمان منطقه آزاد چابهار و مدیرکل روابط عمومی و بین الملل این سازمان، گفتگویی داشته که در ادامه از نظر میگذرد:

اینکه گفته می‌شود حجم سرمایه‌گذاری‌ها در چابهار طی ۴سال گذشته چندین برابر ۲۵سال قبل از آن است، با تکیه بر چه فاکتورهای و عواملی به دست آمده است؟

توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در چابهار طی سال‌های گذشته معلول دو عامل مهم بوده است؛ نخست ظرفیت‌های ذاتی چابهار و موقعیت استراتژیک سواحل مکران برای تولید و تجارت است و سپس تصویرسازی مثبت و اثرگذار و اقدامات حمایتی سازمان منطقه آزاد از سرمایه‌گذاران است که بستر توسعه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار را فراهم آورده است.

 این تصویرسازی مثبت منطقه آزاد که از آن نام می‌برید، تا چه اندازه مبتنی بر واقعیت بوده؟ به این معنا که آیا هدف صرف توسعه سرمایه‌گذاری بوده یا منافع سرمایه‌گذار هم در نظر گرفته شده است؟

اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه، مهمترین اصلی است که سازمان منطقه آزاد چابهار در تعامل با سرمایه‌گذاران داشته است. چنانکه بیشتر از ورود و جذب سرمایه، آنچه برای سازمان منطقه آزاد چابهار اهمیت داشته درآمدزایی، بهره‌وری و در نتیجه ماندگاری این سرمایه‌ها بوده است. در نتیجه همواره سعی بر این بوده سرمایه‌گذار را به بخش‌هایی هدایت کند که بالاترین میزان بهره‌وری و ارزش افزوده را هم برای سرمایه‌گذار و هم برای چابهار داشته باشد.

چنانکه بعضا با سرمایه‌گذارانی‌ هم مواجه بوده‌ایم که با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی به چابهار آمده بودند که چشم‌انداز روشنی نداشت؛ اما با هشدار سازمان منطقه آزاد چابهار از سرمایه‌گذاری منصرف شدند.

در نتیجه این رویکرد و رویه مستمر، سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌وکارها به سازمان منطقه آزاد اعتماد پیدا کرده و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در چابهار بیشتر و بیشتر شد.

 به این ترتیب که شما می‌فرمایید سازمان منطقه آزاد نقشی شبیه به یک مشاور برای سرمایه‌گذاران داشته است؟

دقیقا رویه‌ای که در چابهار دنبال شد این بود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری واقعی و ارزش‌آفرین در چابهار استخراج شد و در قالب بسته‌های جامع در اختیار متقاضیان قرار گرفت. به نحوی که مقاضیان سرمایه‌گذاری با این بسته‌ها نسبت به تمام جزئیات و زوایایی یک فعالیت اشراف پیدا کرده و آگاهانه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. سازمان منطقه آزاد چابهار فراتر از متولی توسه سرمایه‌گذاری در چابهار، به عنوان یک مشاور عمل کرده که از یک سو نیازهای چابهار و فرصت‌ها را شناسایی کرده و از سوی دیگر سعی در جذب سرمایه‌گذاران ذی‌صلاح به چابهار داشته است.

 پای صنایع بزرگ چون پتروشیمی و فولاد چگونه به منطقه آزاد چابهار باز شد؟

توجه ویژه به چابهار در سطح کلان نظام با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری که چابهار را گنج پنهان نامیدند، منجر به حضور صنایع سنگین و بزرگ در چابهار مانند پتروشیمی و فولاد شد که هر کدام از این صنایع بزرگ هم توسعه پائین‌دستی را به همراه داشته و زنجیره تولید را در چابهار کامل می‌کنند.

 چشم‌انداز و آینده توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را در چابهار چطور می‌بینید؟

تمرکز بر مزیت‌های رقابتی عامل دیگر شکوفایی تولید و صنعت در چابهار بوده است. سیاستی که سازمان منطقه آزاد چابهار برای توسعه صنایع در چابهار بر این منوال استوار بوده که مزیت‌های رقابتی چابهار تمرکز کند.

چابهار مزیت‌های حمل‌ونقلی، دریا، بندر و سوخت را در اختیار دارد، بازارهای بزرگی چون افغانستان و پاکستان و آسیای میانه را در همجواری دارد و از همه مهمتر در نقطه تلاقی محور تجاری شمال و جنوب و شرق و غرب جهان قرار گرفته است.

سازمان منطقه آزاد چابهار با تمرکر بر این مزیت‌ها، هدایت سرمایه‌گذاری را در چابهار بر عهده گرفت و بستر توسعه صنایعی را فراهم آورد که با تولید در چابهار و یا ترانزیت از این مسیر، مزیت رقابتی پیدا می‌کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1509695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =