بهشتی‌پور در پاسخ به زیباکلام در کلاب هاوس: اسرائیلی‌ها بهتر از من و شما می‌دانند ایران نمی‌تواند با پلوتونیوم بمب بسازد

کارشناس مسائل هسته ای در کلاب هاوس خبرآنلاین در پاسخ به زیباکلام گفت: اسراییلی ها بهتر از من و شما می دانند ایران نمی تواند با پلوتونیوم بمب بسازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در کلاب هاوس خبرآنلاین  با موضوع مذاکرات وین؛آیا توافق نزدیک است؟ در بحث با آیا صادق زیباکلام فعال سیاسی گفت:
آقای زیباکلام نکاتی را می گویند ولی پاسخ نمی گیرند. من نه عضو وزارت خارجه و نه عضو سپاه هستم و نه عضو جای دیگری. من یک پژوهشگر هستم. شما می گویید ایران اسراییل را تهدید کرده است. عراق یا مصر نابودی اسراییل را مطرح کرده بود؟ چرا دانشمندان هسته ای آنها را ترور کردند؟ در برجام 4 راه وجود دارد که ایران می توانست تحریمها را ببندد. اسراییلی ها خوب می دانند ذخایر ما چقدر است. در معادن ما می دانند چقدر ذخیره داریم. شما وقتی می خواهید بمب درست کنید باید اورانیوم غنی شده داشته باشید. در برجام دنبال کنترل همین هستند. آنها بهانه می کنند ما نمی دانیم.
راه دوم ساخت بمب اتم استفاده از پلوتونیوم است که ساده تر از اورانیوم است. این راه را هم در اراک بسته اند. اسراییلی ها بهتر از من و شما می دانند ایران نمی تواند با پلوتونیوم بمب بسازد. اسراییل ها دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند. آنها از بمب درست کردن و شلیک به سمت فلسطین اشغالی نمی ترسند، آنها بحث و نگرانی شان تولید بمب در ایران نیست. آنها 4 مسیر رسیدن ما به بمب را در برجام بسته اند. می دانند ما در شرایط حاضر اگر برجام را اجرا کنیم نمی توانیم بمب بسازیم. آنها می خواهند دست بالاتر را منطقه داشته باشند.
در بحث تضمین ماندن طرفها در برجام باید به اقتصاد داخل توجه کنیم. هر دولتی که می آید باید توان اقتصادی ایران را به حدی بالا ببرد که بتواند اثربخشی تحریم را کم یا بی اثر کند. ایران توان هسته ای خود را طوری تنظیم کرده که این دانش بومی است و بالقوه است و هر زمان اراده کند می تواند از آن استفاده کند. هزینه این کار را آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داده است. نسبت به هزینه-فایده، نقش بازدارندگی هسته ای برای ما اهمیت زیادی دارد همانطور که برای اسراییل و آمریکا بااهمیت است.
ما باید قدرت اقتصادی و سیاسی را داشته باشیم تا اگر آنها خواستند از برجام خارج شوند، بتوانیم آنها را کنترل کنیم.

>>> مشروح بحث مذاکرات وین در کلاب هاوس به زودی منتشر خواهد شد

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    بنده خدا راست میگه
  • ناشناس IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    عجیب اینه که توان نظامی ما فوق بومی شده ولی تولیدات ما دراقتصاد وابسته مونده واین بخاطر بی عرزه بودن تیم اقتصاد کشورماست
  • RO ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 3
    کجاو کی تاحالا انرژی هسته ای ما بومی بوده! از پاکستان آورده اند
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      از خواب پریدی؟
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      شما خودت دیدی؟ به جای پروندن از روی معده یک چیزی، حرف خود اسراییلی ها رو بخون که میگند دانش هسته ای در ایران نهادینه شده و ترور و خرابکاری فقط کند میکنه و از بین نمیبره
  • ترکاشوند IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    خدا شاهده و حاضرم در حضور اساتید و خبرگان سیاسی و اجتماعی با این زیبا کلام که به هر دری میزند که دیده شود مناظره کنم درباره آنچه ایشان انتخاب میکند ،تا کنون تحصیل کرده و استاد دانشگاهی به این بی بصیرت و دهن کجی ندیدم ،دو کلمه حرف صحیح ندارد که بزند ،امیدوارم با دقت و تعهد در حفظ ایران و دستآوردهای ارزشمند همه برهه های تاریخی و آنچه یکپارچکی ،عزت و امنیت ملت عزیز ایران را همراه دارد کوشا بوده و اهل باج دهی از کلام تا رفتار و غیره نباشیم.