نامورحقیقی در کلاب هاوس:ایران نباید وارد هسته‌ای می‌شد/نه بمب و نه صنعت هسته ای بازدارندگی ندارد

نامور حقیقی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: صنعت هسته ای نه ارز است، نه هویت است و نه حتی زمانی که شما بمب می سازید می توانید با آن دفاع کنید. هیچ کشوری که در NPT بوده، راهی برای ساخت بمب ندارد. این که ترامپ و اسراییل می گویند ایران بمب می سازد مزخرف است. بمب بازدارندگی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا نامور حقیقی فعال و تحلیلگر سیاسی در کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع بحث مذاکره وین؛آیا توافق نزدیک است گفت:

در سال 84 با آقای تفرشی در لندن بحث کردم و همان موقع هم 10 دلیل آوردم که نباید وارد هسته ای شویم و توضیح دادم چرا این پروژه برای ایران مناسب نیست.
اختلاطی بین صنعت غنی سازی و صنعت هسته ای می شود. آقای صالحی هم این اشتباه را دارند. شرکت وستینگهاوس قرار بود برای ایران نیروگاه 20 هزار مگاواتی بسازد که نساخت. همان موقع تمام انقلابیون از جمله آیت الله خمینی و حتی آقای سحابی گفتند انرژی هسته ای مناسب با ایران نیست و هزینه زیادی دارد. دلایل موافقت با هسته ای، اقتصادی و محیط زیستی بود.
صنعت هسته ای نه ارز است، نه هویت است و نه حتی زمانی که شما بمب می سازید می توانید با آن دفاع کنید. هیچ کشوری که در NPT  بوده، راهی برای ساخت بمب ندارد. این که ترامپ و اسراییل می گویند ایران بمب می سازد مزخرف است. بمب بازدارندگی ندارد.
نکته بعد این است که ایران همین الان دانش ساخت بمب را دارد. آقای صالحی هم اشاره کرده است. آمریکایی ها هم می دانند ایران می تواند بمب بسازد ولی وسیله حمل آن را ندارد. آنها می گویند ایران پژوهش و کار کرده است. پروژه هایی هم که بوده، دانشجویان آزمایشهایی انجام داده اند که آژانس دسترسی پیدا کرده است.
بحث کلیدی این است که هزینه غنی سازی چقدر است؟ در مورد فروش نفت، پتروشیمی، گاز و همه چیز ما منابع سوخت فسیلی ما مانده است. شما دارید زمان را از دست می دهید. می توانستید 6 میلیون بشکه با قیمت 120 دلار بفروشید ولی کم کم نفت به قیمت بشکه ای 20 دلار رسید.

>>> مشروح بحث  به زودی منتشر خواهد شد

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    19 33
    واقعااینا کیان تواین کشور شدن مدیرومسئول اصن خجالت نمیکشن ازاینجور تز دادن صنعت هسته ای بدردنمیخوره وچرا سمتش رفتیم واقعامذخرفه اینحرف ک بگی چراکشورت رفته سمت بدست اوردن یکی ازعلوم روز دنیاک خدامیدونه چقدر منفعت ازهمه لحاظ داره مگ هسته ای فقط بحث نظامیش مهمه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
    • بیژن IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 1
      شما سه تا از فوایدش رو که قبل از هسته ای و البته تحریم شدن نداشتیم و حالا داریم رو بگو.
    • ج IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      1 0
      اکثر حرفاش شر و ور بود. اینو از کجا آوردن؟ بمب هسته ای توکل دنیا و تو جامعه شناسی سیاسی و نظامی جهان، بزرگترین عامل بازدارنده هست. پاکستانی‌ها غذا ندارن بخورن، اما چون بمب هسته ای دارن جز کشورهای مهم محسوب میشن.
    • حافظ IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      عزیزم می‌شود صلح آمیز وبدون ادعا نابودی یک کشور دیگه انجام داد مثل امارات با هزینه کم وبهرورداری چندبرابری، ما خودمون در تیررس قراردادیم که هزینه چندصد برابری بهره برداری نیروگاه بوشهر
  • صداقت(فعال مردمی) IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    آقای نامور حقیقی مثل اینکه درعصرحجر زندگی می کندچرا ماازدنیا عقب باشیم وقتی زمان جنگ یک موشک به خانمی دادندچطورما از مزایای پزشکی هسته گذشت کنیم به خاطر ترس از کسانی که می خواهند ایران پیشرفت نکندآبا این کارشناس در جبهه حضور داشته تاقدرنداشتن یک آمپول بابک گلوله را بفهمد دوم اگرغرب بااصل نظام کارداردچطوربدون هسته ای کاری بامانداشت بعدازچهل سال مقاومت به شهدا خیانت نکنید
  • سارا IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    اگه هسته ای بد جیز چرا خودشون دارن؟؟
  • محمود IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    اتفاقا اگر وارد صنعت هسته ایی نمیشدیم غرب مطالبه دیگری از ما میکرد بعدشم وسیله حملشم میتونیم بسازیم اینو مطمعن باش
  • حسین IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    سلام برار نامور شما اشتباه میکنید. حالا خوبه خود غربیها میگن سیسال دیگه سوختهای فسیلی تمام میشه و تنها صنعت برای تولید انرژی ،انرژی هسته‌ای ه.
  • سعید IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    چه حرفیه این آقای نامور زده .ورود به تکنولوژی هسته ای مثل ورود به هر تکنولوژی دیگه ای یک راهبرد مهم برای پیشرفت یه کشورها. حرف این آقا مثل حرف کسیه که بگه ما نباید دارو تولید کنیم یا نباید پتروشیمی داشته باشیم مگه فرقی میکنه
  • علی‌پای‌ برجای IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    عجب‌تحلیل‌ گر‌ صاحب‌ نظری‌، آمریکا‌ واروپا‌ از‌ ازبمباران‌ هیروشیما‌ وناکاذاکی‌، مغز‌فکری‌ ودرآمد‌ مالی‌ دنیارا‌ مثل‌ افعی‌ باتبلیغات‌ وحشت‌ بلعیدند،‌ آیا‌این‌هم‌ شد‌ تحلیل‌؟
  • GB ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    19 35
    اقای نامورحقیقی اشتباه میکند.تمام ضربه هایی که تا بحال به کشوروارد شده توسط دوست نماها وکارشناسان ناوارد ومغرض بوده است .خواهشا بااین کارشناسیهای خام ضربه نزنید .جهت ایجاد ایرانی مقتدرطرفدارمدیران شجاع باشید.وتوصیه های رهبرمعظم وبا تدبیروشجاع راباگوش جان بکارگیرید.خدارهبرماراازجمیع بلیات محفوظ نماید.
    • سوسن بیگلری IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 1
      /شما بفرمائید ببینیم اگر اینهمه هزینه را ایران نمی پرداخت درعوض به ساخت کارخانجات معظم میپرداخت و پول هارا هدر نمی کرد الان ایران درچه موقعیتی بود چقدر ما باید هزینه ساخت نیروگاه اتمی را بدیم درحالی که مملکت دچار کم آبی و خشکسالی شده قربونت فردا پس فردا به کشور بیافرا تبدیل میشویم نگران نباشید خائنین بسلامت باشند
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    16 33
    بمب بازدارندگی ندارد درست است ولی با پایان یافتن سوختهای فسیلی قدرت در اختیار کشورهای دارای انرژی های دیگر مانند هسته ای است و برندگان آینده صاحبان انرژی هسته ای هستند
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      1 0
      خیر. به‌طور مشخص آینده در اختیار انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی و بادی است. بسیاری از کشورها به سمت محدودکردن نیروهای هسته‌ای خود رفته‌اند. فراموش نکنیم منابع اورانیوم در کشوری به وسعت ایران نیز بسیار محدود است.
  • حمید IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    این بابا ما را هالو فرض کرده پس برای هیچی آمریکا و اسراییل اومدن مذاکره میکنن یکی نیست بهش بگه پس چرا آمریکا داره روسیه داره چین داره فقط برای ما مضره
  • مسعود IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    اصلا حرفهای مزخرف این تحلیل گر بدرد لای جرز میخوره دانش هسته ای که فقط بمب ساختن نیست من بعنوان یک کارگر ایرانی این موضوع را می‌دانم که بهترین سوخت برای آینده سوخت هسته‌ای است و بسیار بسیار دانش وسیعی دارد چرا ما باید از دنیا عقب باشیم شاید فردا اسرائیل تصمیم بگیرد به ایران حمله اتمی کند باید نگاه کنیم چطور کشورمان با خاک یکسان شود.
  • احمد IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    اگر انرژی هسته‌ای نبود و قدرت ایران را به پیش نمی برد آمریکا و اروپا هرگز با ایران کنار نمی آمد .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    40 24
    مانیازی به صنعت پرهزینه هسته ای نداریم،مملکت ما باوجودپهنه های گسترده کویر وآفتاب تابان بهشت تولیدانرژی های ارزان قیمتی همچون،بادوانرژی خورشیدیست
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      چرا حرفت اینقدر شبیه دشمنه؟!
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      اگرهسته ای بد بوددشمنان مخالفت نمیکردند.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      0 0
      بزرگوار میزان انرژی تولیدی مثلا برای برق از طریق هسته ای نسبت به انرژی خورشید خیلی بیشتره و هزینه ی کمتری داره بعد برخلاف چیزی که فکر میکنید کویر اصلا مکان مناسبی برای پنل های خورشیدی نیست چون درسته که پنل ها به نور احتیاج دارن اما نباید گرم بشن بعلاوه پنل های خورشیدی نمیتونن برق رو ذخیره کنن اونوقت شب میخوایین توی تاریکی سپری کنین؟تازه حالا که همه ی کشور ها دارن سوخت کشتی ها و زیردریایی ها و هواپیماهاشون رو هسته ای میکنن شما میخوایید هنوز با نفت کار کنید؟تا کی؟
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    23 6
    مرحوم هاشمی هم این نظر رو داشتن ولی دنیای الان دنیای زوره نه دنیای گفتمان
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    9 35
    اتفاقا هم بمب هم صنعت هسته ای بازدارندگی دارن.
  • شیرفرهادجدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    حماقت از این بدتر؟!!!!آلمان و به تبع آن تمام دنیا بزودی نیروگاه‌های هسته ای خود را می بندد ،، اما ما برای آن میجنگیم !!!!!.....
  • هانی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 1
    وای به حال مملکتی که اینها کارشناسش باشند همونهایی هستند که یه زمانی حرف خدایان زمینیشون تکرار میکردند میگفتند نفت این ماده سیاه و بدبو به دردی نمیخوره یا میگفتند تهران با این همه قنات مترو لازم نداره خودرو می‌سازیم یا میگفتند ایرانی آفتابه هم نمیسازه میخواد نیروگاه اتمی بسازه یا میگفتند به صدام خاک بدهیم تا زمان پیدا کنیم ارتش و بازسازی کنیم و بعد خاک و پس بگیریم
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    کاش یکسری ها این را درک میکردند که موشک و بمب قدرت و بازدارندگی نمی آورد.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    حتما فردا هم میگن ایران نباید موشک داشته باشه چون بازدرنده نیست !!
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    اگر بازدارمده نیست وسچطور روسبه و امریکا و اسرائیل و فراتنسه و انگلیس و هند دارند ؟؟
  • KingAli IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    نمی دونم این صحبت ها منبع علمیش کجاست ولی از چیزی که تمام علوم هسته ای دنیا به اشاره نمودم ، برخلاف دیدگاه شماست. انرژی هسته ای نه تنها برای پیشرفت و فواید بینهایت کشورها بازدارندگی داشته و دارد ، بلکه در سلاح های دفاعی و شیمیایی و نظامی در حال استفاده و بازدارندگی می باشد .
  • یه آدم عادی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    0 0
    کسی از شما نظر نخواست
  • DE ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    دوست عزیز هیچ راهی وجود ندارد که انرژی مورد نیاز کشور پهناوری چون ایران، با جمعیت ۸۳ میلیونی، تنها توسط انرژی خورشیدی یا بادی تضمین شود. الگوی کشورهای کوچک و کم جمعیت مناسب ما نیست. این را به عنوان یک مهندس الکترونیک قدرت عرض می کنم. ایران باید حتما به سمت تنوع انرژی حرکت کند که انرژی هسته ای فقط یکی از آنهاست. ضمنا در آینده، اولویت انرژی در صنعت کشتی رانی حتما سوخت هسته ای خواهد بود. نباید با کوته فکری و بمباران اطلاعات فریبده، به نسل های آینده ایران که فرزندانمان هستند خیانت کرد. در غیر اینصورت، بخش بزرگی از آیندگان مجبور به ترک سرزمین مادری خود بوده و نفرین آنها پشت سر کوته فکران امروز خواهد بود.
  • دادا عرب IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
    1 0
    اقای نامورحقیقی یا سواد نداری یا خودتو زدی به ان زاه چرا یک کشور به هسته ای نیاز نداشته باشد ایا وابسته به کشورهای دیگه باشد خوبه هرکشوری به دارو و درمان نیاز دارد ویا برق تنها بمب نیست که جنابعالی میفرمایید که باید وابسته یودیم بهتر بود نداشتن هسته ای یعنی وابستگی