در سال ۹۹ به کدام کشورها کالا صادر کردیم و از کدام کشورها کالا وارد کردیم؟

با وجود شدت گرفتن تحریم های ظالمانه نظام سلطه و محدودیت های ناشی از پاندومی کرونا، در سال ۹۹ کشورمان به بیش از ۱۴۳ کشور جهان صادرات و از ۱۲۳ کشور واردات داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی دبیر شورای اطلاع رسانی وسخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورمان در سال ۹۹ به ۱۴۳ کشور جهان صادرات انواع کالاهای ایرانی را داشته که بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار ارزش صادرات بوده است .ضمن آنکه کشورمان در این سال از ۱۲۳ کشور جهان واردات کالا با ارزش ۳۸ میلیارد و ۸۹۲میلیون دلار داشته است.

لطیفی افزود: سه مقصد کالاهای تجاری کشورمان، چین بابیش از ۹میلیارد و ۷۷میلیون و ۱۲۳هزار و ۲۳۴ دلار، عراق  با هفت میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۷۳ دلار و امارات با چهار میلیارد و ۶۶۱میلیون و ۶۲۱هزار و ۶۸۲ دلار بودند. پس از این سه کشور ، ترکیه با دو میلیارد و ۵۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزارو ۶۸۸ دلار و افغانستان با دو میلیارد و ۳۰۸ میلیون و۴۰۱هزار و ۲۵۹ دلار اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی در سال ۹۹ بودند. همچنین کمترین صادرات کشورمان در اطلس جهانی تجارت به کشور لوکزامبورگ با ۴۴۸ دلار بوده است. 

صادرات کالاهای ایرانی به 143 کشور دنیا

لطیفی در ادامه در خصوص کشورهای طرف معامله برای تامین کالاها و واردات به کشورمان گفت: در سال ۹۹ مبدا اصلی واردات کشورمان شامل کشور چین با ۹ میلیارد و ۸۴۳ میلیون و پنج هزارو ۹۵۱ دلار و پس از آن امارات متحده عربی با ۹ میلیارد و ۷۵۷ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۵۹۱ دلار و ترکیه با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۹۱ هزار و ۸۲ دلار هستند.

سخنگوی گمرک گفت: نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور در سال ۹۹، محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، ۲۰درصد محصولات معدنی و صنایع معدنی،۱۸ درصد نیز محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، حدود ۱۰ درصدی کالاهای صنعتی و میعانات گازی و صنایع دستی با هم  سهمی بیش از یک درصد بودند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1510751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =