در سال99 صورت گرفت: مثبت شدن تراز تجاری بخش معدن 

براساس آمار منتشر شده توسط وزارت صمت، در سال ۱۳۹۹، افزون بر ۵۵ میلیون تن از انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی صادر شده که نشان دهنده تراز مثبت تجاری بخش معدن کشور است.

به گزارش خبرآنلاین، این میزان صادرات در سال ۱۳۹۹، نسبت به سال ۱۳۹۸، افت ۲۱ درصدی داشته است.

همچنین میزان صادرات محصولات این حوزه (معدن و صنایع معدنی) طی سال ۱۳۹۹ به لحاظ ارزشی هفت میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است که به نسبت سال پیش از آن (۱۳۹۸)، کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

صادرات محصولات فولادی و زنجیره فولاد، در سال گذشته با افت پنج درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸، برابر چهار میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که ۵۳.۷ درصد از کل صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی طی سال ۱۳۹۹ را شامل شده و بیشترین ارزش صادراتی را داشته است.

پس از محصولات فولادی و محصولات زنجیره فولاد، بیشترین ارزش صادراتی در سال گذشته متعلق به مس و محصولات پایین‌دستی با ۹۵۸ میلیون و ۱۰۰ هزار  دلار بوده است.

سایر محصولات معدنی و صنایع معدنی معادل با ۷۵۸ میلیون دلار، زنجیره سیمان معادل ۴۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و زنجیره روی نیز معادل ۳۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، بیشترین ارزش صادراتی را داشته‌اند.

در مقابل اما براساس آمار واردات بخش معدن کشور در سال ۱۳۹۹،   حدود چهار میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۹۱ تن انواع محصولات معدنی و صنایع معدنی معادل سه میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که این میزان واردات در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن (۱۳۹۸)، به لحاظ وزنی ۱۳ درصد و به لحاظ ریالی شش درصد، افزایش یافته است.

در مجموع سال ۱۳۹۹،   زنجیره فولاد و محصولات فولادی معادل یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار وارد شده که همچون آمار صادرات آن بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

 پس از آن‌ها سایر محصولات معدنی و صنایع معدنی معادل ۵۲۲ میلیون دلار، زغال‌سنگ و کک معادل بیش از  ۳۰۳ میلیون دلار، زنجیره آلومینیوم و محصولات مرتبط با آن معادل ۲۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی معادل ۱۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار به ترتیب بیشترین میزان واردات را به کشور داشته‌اند.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =