محبی: پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف نمی‌تواند مشکل ما را حل کند

حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مخالفت با عضویت در اف‌ای‌تی‌اف در نشست در حال برگزاری خبرآنلاین در کلاب‌هاوس گفت: اف‌ای‌تی‌اف یک کنوانسیون بین المللی نیست که اعضا به آن بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین نشست اقتصادی خبرآنلاین در خصوص موضوع اف‌ای‌تی‌اف در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین در حال برگزاری است .

محبی در این نشست اعلام کرد: برخی کشورها وجود دارند که اینها سازمانی برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم تشکیل دادند اما اف‌ای‌تی‌اف پیوستنی نیست بلکه کشورها را رده‌بندی می کند. در این رده‌بندی کشورها را به چهار طبقه تقسیم بندی می‌کند.از سوی دیگر کشورهای لیست سیاه کشورهایی هستند که به صورت غیرهمکار تلقی می‌شوند.

وی در توضیح این مطلب افزود: اف‌ای‌تی‌اف می گوید شما را از لحاظ مبادلات بانکی بررسی کردیم و شما در روابط بانکی خود دچار پولشویی یا تامین مالی تروریسم می‌ شوید. حال این که پولشویی یا تامین مالی ترویسم چیست بحث دیگری است. در ایران در دوره وزارت آقای طیب‌نیا ۴۱ دستور برای بانک مرکزی، مجلس و سیاستهای عمومی پولی از سوی اف‌ای‌تی‌اف صادر شد. دو مورد از این‌ها در مجلس تصویب و در شورای نگهبان تایید شد. دو مورد نیز مربوط به پیوستن به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

وی گفت:  از ۳۷ دستور باقیمانده، دولت ایران همه را انجام داده بود و به اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرد. از این ۳۷ دستور، اف‌ای‌تی‌اف سیزده مورد را پذیرفت و دیگر اقدامات را نپذیرفت. یعنی باقیمانده آنها ۲۴ دستور است که باید مورد قبول اف‌ای‌تی‌اف قرار گیرد. به عنوان مثال اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرد مبادلات نقدی در بانک‌ها را باید کاملا ثبت کنید که این کار انجام نشده است.

محبی اضافه کرد: توصیه‌های دیگری هم وجود داشت. نکته این است که اگر من به عنوان عضو به اف‌ای‌تی‌اف دعوت شدم، باید بگویم من مخالفت کلی با اف‌ای‌تی‌اف ندارم. این که ما بخواهیم از لیست سیاه بیرون بیاییم مستلزم آن است هر ۴۱ دستور اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم. این در حالی است که ما فقط ۲ دستور؛ یعنی پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی ترویسم (CFT) را نداریم. مشکل اصلی ما CFT است.

وی ادامه داد: امروز به مجمع تشخیص مصلحت فشار می‌آید که شما این دو کنوانسیون را بپذیرید تا مشکل ما حل شود. این پیوستن نمی‌تواند مشکل ما را حل کند چون دستورات دیگر اف‌ای‌تی‌اف را باید بپذیریم. مثلا در یکی از دستورات، باید در نهایت مشتری واقعی مشخص شود. مثلا اگر سپاه مشتری واقعی و نهایی است باید مشخص شود.در ضمن مذاکرات در حال حاضر در جریان است و در مذاکرات نیز ما ، درباره اف‌ای‌تی‌اف نیز صحبت می کنیم.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =