عزیزی، کارشناس ارشد بانکی: تنها ایران و کره‌شمالی عضو اف‌ای ‎تی‌اف نیستند

احمد عزیزی، کارشناس ارشد بانکی در نشست اقتصادی اف‌ای‎تی‌اف در کلاب‌هاوس خبرآنلاین گفت: اف‌ای‎تی‌اف هیچ واحدی برای کسب اطلاعات ندارد و هیچ کشوری هم اطلاعات را در سطحی که آقای محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفتند، ارائه نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلیل محبی در این نشست توضیح داد که ورود پول نقد به کشور در صورت پذیرش اف‌ای‌تی‌اف امکان‌پذیر نیست.

احمد عزیزی، کارشناس اقتصادی با اشاره به توضیحاتی که از سوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص دلایل مخالفت با موضوع ارائه شد،  گفت: منتقدان می‎گویند اف‌ای‎تی‌اف پاشنه آشیل اقتصاد ایران است در حالی که این طور نیست .

وی با اشاره به اینکه از منظر حقوقی توضیحاتی در این زمینه می‌دهد، گفت: نکته مهم اینجاست که مقررات اف‌ای‎تی‌اف در قالب قوانین کشور اجرایی می‌شود. این کارشناس تاکید کرد: در نتیجه حتی اگر قرار بود ما اطلاعاتی به اف‌ای‎تی‌اف بدهیم که اطلاعات معاملات هم نباشد، باید بر اساس مقررات ملی اقدام ‌کنیم.

او گفت: مصداقی اعلام شد مبنی بر اینکه ما ورود و خروج ارز را باید به اف‌ای‎تی‌اف اطلاع دهیم نیز قطعا سوءبرداشت است، به نظر می‌رسد کسانی که این را به شما- آقای محبی-  گفته‌اند تجربه لازم را ندارند. هیچ جا در سطح بین المللی از سوی اف‌ای‌تی‌اف اطلاعاتی جمع‌آوری نمی‌شود.، در حقیقت دبیرخانه یا پایگاهی برای جمع آوری اطلاعات در آن وجود ندارد.

عزیزی افزود: این که منتقدان می‎گویند مشتری واقعی باید شناسایی شود نیز درست نیست. چنین چیزی در مقررات اف‌ای‌تی‎اف نداریم. تنها باید گفت همه مقررات اف‌ای‌تی‎اف باید بر اساس قوانین ملی باشد.

این کارشناس ارشد بانکی ادامه داد: اولین مسئله ای است که داریم، این است که ما می خواهیم با جهان کار کنیم یا نه؟ اگر از جهان بگذریم باید به این سئوال پاسخ بدهمی آیا با کشورهای عراق، ترکیه، امارات و بقیه می‌خواهیم کار  کنیم یا خیر؟

او در توضیح این مطلب اضافه کرد: اف‌ای‌تی‎اف سراغ ما نخواهند آمد، الی الابد سراغ ما نمی آیند. این ما هستیم که باید سراغ آنها برویم. اف‌ای‌تی‎اف یک سری مقررات و استانداردهایی دارد که تبدیل به عرف بین المللی شده است.  در ضمن بایذ اشاره کنم اف‌ای‌تی‎اف اصلا عضو جدید نمی پذیرد و می‌گوید بروید عضو سازمان‎های منطقه‌ای زیرمجموعه شوید.

وی اضافه کرد: در دنیا تنها دو کشور عضو اف‌ای‌تی‎اف نیستند. یکی ایران و دیگری کره شمالی؛ حال باید روشن کنیم می‎خواهیم در حد کره شمالی بمانیم یا مانند دیگر کشورهای جهان زندگی کنیم.

نکته اینجاست که مدیریت فعلی در ایران، بدترین نوع برخورد با مسئله اف‌ای‌تی‎اف را دارد. اتفاقا در شرایط تحریم، ما باید سریعتر دنبال پیوستن به اف‌ای‌تی‎اف باشیم.

محبی:تبادل اطلاعات با کشورهای همکار اف‌ای‌تیاف است

در پاسخ به اظهارات احمدی عزیزی، کارشناس ارشد اقتصادی و بانکی ، محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: اینکه می‎گویید اشتباه کردم، باید بگویم تبادل اطلاعات با اف‌ای‌تی‎اف انجام نمی‎شود بلکه تبادل اطلاعات با کشورهای همکار اف‌ای‌تی‎اف صورت می‎گیرد.

وی گفت: اصولا شما بگویید اگر این‌طور نیست چرا در اصلاح ماده ۸ و تبصره های ۹ قانون پولشویی آمده است برای مبادله اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنید، با کشورها ؛ باید طبق دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی اقدام کنید؟ مگر با اف‌ای‌تی‎اف ما تبادل اطلاعات داریم؟

وی خود پاسخ داد: اعضای اف‌ای‌تی‎اف اطلاعات را با همدیگر اشتراک می گذارند. این که می‌گویید ایران و کره شمالی به اف‌ای‌تی‎اف نپیوستند،درست نیست،  اصلا مگر اف‌ای‌تیاف پیوستنی است؟

عزیزی در پاسخ  تاکید کرد: من دنبال مجادله نیستم. شما فرمودید اطلاعات به اف‌ای‌تیاف داده نمی شود. شما گفتید لازم است اطلاعاتی به طرفها بدهیم، احتمالا منظورتان کشورها نیست، منظور شما بانکهاست چرا که  کشورها از ما اطلاعات نمی گیرند.از سوی دیگر اطلاعات ما از بانکی که با آن کار می کنیم خارج از آن نمی‌شود. سئوال اینجاست اگر معاملات سپاه و شرکت‌های وابسته به سپاه، اطلاعات را به بانک‌های داخلی می‎دهند، با عضویت یا پیوستن به اف‌ای‌تیاف نیز همین رویه را دارند و اقدامی جز کاری که در صد سال گذشته انجام دادیم، لازم نیست انجام بدهیم. محبی تاکید کرد: بله، اطلاعات دیگری می‌خواهند اما عزیزی تاکید کرد: اطمینان می دهم این حرف شما کاملا اشتباه است.

محبی اعلام کرد من تجربه بانکی ندارم ولی سواد خواندن اعلامیه‎های اف‌ای‌تی‎اف درباره ایران را دارم. در نشست اکتبر ۲۰۱۹ اف‌ای‌تی‎اف صریحا گفته تبصره ماده چهار تامین مالی تروریسم را که خواستید، من قبول ندارم. من اطلاعات مشتریان واقعی شما را می‌خواهم و همچنین در این اعلامیه به صراحت آمده من باید بدانم شما پول نقد از کجا وارد می کنید.

عزیزی اما تاکید کرد: بنده که سی  سال سابقه کار در حوزه بانکداری در ایران و جهان  را دارم این حرف شما را قبول ندارم.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =