۳ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
آشفتگی اسرائیل از مذاکرات ایران و عربستان

ایرنا نوشت: گفت و گوهای ایران و عربستان برای بازکردن گره های موجود در روابط دوجانبه، نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی اعلام کرد که گفت و گوهای ایران و عربستان، قواعد بازی را در منطقه خاورمیانه تغییر می دهد.

این مرکز اضافه کرد: دولت جدید آمریکا، ریاض را مجبور به انجام تغییراتی در سیاست خارجی خود کرده است که این تغییرات با آشتی با قطرآغاز و سپس پیشنهاد آتش بس با انصارالله و اکنون گفت و گو با ایران ادامه یافته است.

مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل آویو، آغاز گفت و گوهای میان ایران و عربستان را بی ارتباط با مذاکرات وین به منظور احیای برجام ندانست.

این مرکز پژوهشی، نزدیکی ایران و عربستان را شکست  جبهه مخالفان ایران دانست که اسرائیل برای تقویت آن تلاش می کرد.

در همین راستا رئیس برنامه ریزی سیاست های وزارت خارجه عربستان در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت: هدف گفت و گو با ایران، کاهش تنش ها در منطقه است.

رائد قرملی افزود: هنوز برای قضاوت در این باره زود است ولی امیدواریم این گفت و گوها موفقیت آمیز باشد.

یک مقام نزدیک به منابع تصمیم گیری عربستان سعودی نیز روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظارات عربستان سعودی از مذاکره با ایران محدود است و بعید می داند که اتفاق سریعی در روابط دو کشور بعد از سال ها رقابت شدید رخ دهد.

این منبع مسئول عربستانی که خواست نامش فاش نشود اضافه کرد: گفت و گو ها با ایران به عربستان کمک خواهد کرد که این پیام را به دولت جو بایدن در آمریکا ارسال کند : «ما عقلانی هستیم و درهایمان به روی گفت و گو باز است».

فرانس پرس همچنین به نقل از یک مسئول غربی خبر داد که عربستان سعودی امیدوار است که با این گفت و گوها، یک کرسی در اتاق مجاور مذاکره کنندگان بیابد؛ جایی که مذاکره بین تهران و کشورهای طرف مذاکرات درباره از سرگیری برجام منعقد می شود.

این گزارش در حالی منتشر می شود که برهم صالح رئیس جمهوری عراق روز گذشته تایید کرد که کشورش چند دور از گفت و گو ها بین ایران و عربستان سعودی را میزبانی کرده است.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که دور اول گفت و گوها در بغداد و در ماه آوریل بر پرونده یمن متمرکز بود. این خبرگزاری ادعا کرد که طرف ایرانی تعهد داد از نفوذ خود بر انصارالله یمن برای توقف حملات آنان علیه عربستان استفاده کند و ریاض نیز از مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و سایر طرف ها در وین حمایت کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =