الویت گذاری ۱۴ اقدام محوری سازمان جنگل ها برای اداره کل منابع طبیعی،ابخیزداری استان سمنان

جلسه شورای معاونین منابع طبیعی با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها » است در سال‌جاری ۱۴ اولویت و برنامه راهبردی را برای مدیریت عرصه های منابع طبیعی استان سمنان مدنظرقرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان جلسه شورای معاونین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با حضور مدیرکل جعفر مرادی حقیقی و دیگر اعضای شورای این اداره کل برگزار شد.
جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این جلسه ضمن قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تسلیت ایام شهادت حضرت امام علی (ع) گفت: بر اساس شعارسال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" ۱۴ اقدام محوری برای ‏اجرا در سال ۱۴۰۰از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشوردکتر منصور اولویت‌گذاری شده است.‏که استان سمنان هم به تبعیت از سازمان جنگلها برای هر سه بخش شعار سال اعم از «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» اقدامات محوری در نظر گرفته است ‏که نتیجه آن، تقویت حفاظت، احیا و بهره برداری اصولی منابع طبیعی خواهد بود.‏
جعفر مرادی حقیقی اضافه کرد: براساس برنامه ابلاغی سازمان جنگل‌ها، ۱۴ برنامه اصلی را  سال ۱۴۰۰در دستور کار خود قرار داده‌ایم، که خوشبختانه در این موضوعات طی سال های گذشته بویژه سال ۹۷ ، ۹۸ و ۹۹ با تکیه بر اعتبارات صندوق توسعه ملی توانستیم به اکثر برنامه‌های تدوین‌شده خود دست پیداکرده و تمام عملیات اجرایی را با موفقیت به سرانجام برسانیم و در سطح سازمان جنگلها جزء شش استان برترکشوراز سوی دکتر منصورمعاون وزیر و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور معرفی شویم.
وی اظهار کرد: ازجمله این الویت ها می توان آغاز طرح شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی، احاله مدیریت پارک‌های جنگلی و نهالستان‌های منابع‌طبیعی، زراعت چوب، تولید نهال و بذر استاندارد، گیاهان دارویی، مرتعداری تلفیقی، جنگل‌کاری اقتصادی و توسعه فعالیت‌های ‏آبخیزداری و آبخوانداری و طبیعت گردی از فعالیت‌های محوری این سازمان اقدامات ۶گانه سال ۱۴۰۰ در بخش تولید نام برد.
جعفر مرادی حقیقی توسعه دولت الکترونیک، اصلاح فرایندها و دستورالعمل ها، اتمام کاداستر اراضی ملی ، مقابله با بیابان زایی و تعیین تکلیف کلیه ‏پرونده های ماده واحده و اراضی اختلافی را از اولویت های مهم این اداره کل در بخش مانع زدایی اعلام و خاطر نشان کرد که حفاظت ‏مؤثر از اراضی منابع طبیعی از ثمرات این اقدامات خواهد بود.‏
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌های ۱۴ گانه منابع طبیعی در آغاز قرن جدید بتواند تاثیرات قابل توجهی در مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی را به دنبال داشته و در تمامی حوزه‌های استان از هم‌اکنون اقدامات لازم در راستای تحقق اهداف سازمان در محوریت «پشتیبانی ها» با ۵ رویکرد محافظت ، پیشگیری و اطفای حریق ، ذخیرگاه های مرتعی و جنگلی ، اصلاح ساختار سازمانی و نیروی انسانی و آموزش توانمند سازی و مشارکت مردم برای سال‌جاری آغازشده بتوانیم با همکاری و مشارکت همکاران ستادی ، شهرستانی و بهره برداران بخش منابع طبیعی با موفقیت به پایان برسانیم.
وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها در ماه های اخیر، امسال مراتع و جنگل ها در شرایط خشک قرار گرفته و نسبت به سال های گذشته بیشتر در معرض حریق می باشد. ودر همین راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت کاهش آمار حریق در عرصه های ملی و پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی اولین جلسه کار گروه اطفای حریق استانی تشکیل داده و اقداماتی را در نظر گرفته است.
 جعفر مرادی حقیقی افزود: لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت اطفاء حریق بامکاتبه به مدیر کل مدیریت بحران استانداری
 سمنان و معاونت حفاظت و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها  اعلام نیاز شده تا در صورت بروز هر گونه آتش سوزی در عرصه ها با کمبود تجهیزات رو به رو نشویم.
جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه به پیگیری جذب به موقع اعتبارات هم تاکید کرد و گفت: معاونت ها و روسای ستادی این اداره کل در راستای پیشرفت و انجام تمامی پروژه های در دست اجرا بایستی با ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها در ارتباط باشند.
این مقام مسئول اظهار داشت: امسال در تلاش هستیم تا اجرای طرح کاداستر در استان با مشارکت اداره کل ثبت و اسناد املاک به پایان برسد.
وی خاطر نشان کرد: منابع طبیعی به عنوان یکی از نعمت‌های خداوند امروزه در معرض تهدیدات جدی است و برای مقابله با تعرض و تخریب آن نیازمند آگاه سازی مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی و اطلاع رسانی هستیم که در همین راستا و البته برای حفاظت از این منابع خداد دادی، موضوع اطلاع رسانی به موقع پروژه های انجام شده و همچنین طرح های در دست اقدام این اداره کل در سال ۱۳۹۹با همکاری رسانه ها( روزنامه ، خبرگزاری و صدا وسیما سمنان) انجام شده است .

در ادامه جلسه سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: مناطق شمالی استان سمنان به دلیل دارا بودن زمین‌های با ارزش بیشتر گرفتار تصرف‌های غیرقانونی است و این میزان رفع تصرف اراضی ملی در استان در قالب تشکیل ۱۴۶ پرونده در دستگاه قضا انجام شد.
وی ادامه داد: مبارزه با تصرفات اراضی ملی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی از چنگال سودجویان در اولویت کاری یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان قرار دارد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از مردم خواست هر گونه تعدی و تجاوز به اراضی ملی و ورود غیر مجازدام به مناطق تحت قرق و حفاظت را با شماره های تلفن امداد جنگل و مرتع  ۱۵۰۴و ۱۳۹ اطلاع دهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =