جزئیاتی از آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی رسوبی در گمرک 

ایلنا نوشت: سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواستار سرعت بیشتر بانک مرکزی برای تخصیص ارز برای واردات نهاده‌ها شد و گفت: به دلیل تخیص ناکافی ارز توسط بانک مرکزی 90 درصدی کالای مانده در گمرک به صورت اعتباری (نسیه) ترخیص می‌شود، ضمن اینکه به کالای که برای ماه آینده ثبت سفارش شده‌اند نیز ارز تخصیص نیافته است.

حسن عباسی معروفان درباره آخرین وضعیت ترخیص و ثبت سفارش نهاده‌های دامی، اظهار کرد: در حال حاضر در بنادر کشور 2 میلیون تن ذرت،‌ 900 هزار تن جو و 600 هزار تن کنجاله سویا وجود دارد که با در نظر گرفتن دانه روغنی سویا می‌توان گفت مجموع آن 3 میلیون و 100 هزار تن در بنادر است.

 وی ادامه داد: سامانه بازارگاه یا همان سامانه توزیع نهاده‌های دامی نیز به اندازه نیاز در حال عرضه هر کیلوگرم نهاده‌های دامی ذرت با قیمت مصوب 1900 تومان، جو با قیمت مصوب 1800 تومان و کنجاله سویا با قیمت 3400 تومان به دامداران و مرغداران است.

عباسی معروفان با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مرغدار یا دامداری نیست که بدون نهاده مانده باشد، افزود: هم اکنون مشکلی برای تامین نیاز نهاده‌های‌ دامی مرغداران و دامداران وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند بر اساس مجوز خود به هر میزان که سهم دارند از سامانه نهاده‌ دریافت کنند.

به گفته وی؛ آنچه که باید نگران باشیم ماه‌های آینده است چراکه به دلیل تخیص ناکافی ارز توسط بانک مرکز،ی 90 درصدی کالاها از گمرک به صورت اعتباری(نسیه) ترخیص می‌شود، ضمن اینکه به کالای که برای ماه آینده ثبت سفارش شده‌اند نیز ارز تخصیص نیافته است.

عباسی معروفان تصریح کرد: ترخیص اعتباری کالا به این شکل است که ما طی یک نامه به صاحب کالا تعهد می‌دهیم در مدت مشخصی ارز را پرداخت کنیم، به عبارتی دیگر خرید نسیه‌ می‌کنیم تا پول آن مدتی دیگر پرداخت شود، به این ترتیب 90 درصد کالاها را ترخیص کرده‌ایم. 

عباسی معروفان با بیان اینکه 4 میلیون تن نهاده دامی نیز ثبت سفارش شده است، گفت: به بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که علاوه بر ارز مورد نیاز برای تسویه خریدهای اعتباری برای کالاهای ثبت سفارش شده نیاز به 1 میلیارد دلار داریم.

وی اضافه کرد: تخصیص و تامین ارز تبدیل به گلوگاهی برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی شده است که می‌تواند در ماه‌های آینده مشکل‌ساز شود.

عباسی معروفان با اشاره به ورود کشور چین به بازار جهانی ذرت برای خرید گسترده، اظهار کرد: به تازگی کشور چین به خرید ذرت در بازار جهانی دست زده است و این موضوع موجب نگرانی ما شده چراکه ورود چین قیمت هر کیلوگرم ذرت را در ماه آینده را دست کم 20 تا 30 دلار افزایش می‌دهد.

وی معتقد است؛ در صورتی که تامین ارز در ماه جاری انجام نشود به دلیل حضور چین در ماه آینده مجبور خواهیم بود نهاده‌های دامی را گران‌تر و با صرف ارز بیشتر وارد کنیم.

عباسی معروفان ابراز امیدواری کرد با به نتیجه رسیده مذاکرات شاهد آزادسازی پول‌های بلوکه کشور باشیم تا از طریق آن بخشی از ارز مورد نیاز برای واردات کالای اساسی تامین شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی میزان ثبت سفارش نهاده‌های دامی توسط وزارت جهاد کشاورزی از زمان انتقال این وظیفه از وزارت صمت به این وزارتخانه در نیمه فروردین ماه را 4 میلون و 300 هزار تن ذرت، 3 میلیون و 300 هزار تن جو و یک میلیون تن کنجاله سویا اعلام کرد.

223224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =