چرا افراد مسن باید واکسن بزنند؟/ بعد از دریافت دوز دوم ۹۵ درصد ایمن می‌شوید

هرچه سن افراد بیشتر باشد، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کوید۱۹ در آنها بیشتر می‌شود. بنا بر گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری در آمریکا (CDC)، افراد مسن بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کوید۱۹ و پیچیدگی‌های آن هستند.

نادیا زکالوند: اکنون در بسیاری از کشورها واکسیناسیون افراد مسن (در برخی از کشورها ۷۰ ساله به بالا و برخی دیگر مانند کشور ما ایران، ۸۰ ساله‌ به بالا) شروع شده است. بخشی از مردم از دریافت واکسن، به‌ویژه برای افراد مسن خانواده خود، نگرانی‌هایی دارند که در ادامه به این نگرانی‌ها پاسخ داده شده است:

چرا افراد مسن باید واکسن بزنند؟/ بعد از دریافت دوز دوم ۹۵ درصد ایمن می‌شوید

۱. چرا افراد مسن باید واکسن بزنند؟ اگر آنها بیماری‌های خاص داشتند یا ضعیف بودند هم باید واکسن دریافت کنند؟

از ابتدای عالم‌گیری کوید۱۹ مشخص شد که افراد مسن، بیش از افراد دیگر جامعه در معرض خطر ابتلا به نوع شدید و کشنده ویروس کرونای جدید هستند. بنا بر بررسی‌های سال گذشته محققان دانشگاه یوتا در آمریکا مشخص شد ۷۰درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری کرونا میان افراد ۶۵ سال به بالا بوده است.

سن عامل قوی در بروز عواقب بد و مهلک بیماری کوید۱۹ است و به همین دلیل افراد مسن باید به محض اینکه امکانش فراهم شد، واکسن دریافت کنند.

تمام افراد مسن، آنهایی که به چند نوع بیماری مزمن مبتلا هستند یا کسانی که بنیه‌ای ضعیف دارند یا در خانه سالمندان زندگی می‌کنند بیش از دیگران به واکسن کوید۱۹ نیاز دارند.

۲. آیا واکسن کوید۱۹ این افراد را بیمار نمی‌کند؟

هیچ کس پس از دریافت واکسن کوید۱۹ به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شود. البته احتمال دارد برخی از افراد دچار عوارض جانبی برخی از انواع واکسن‌ها شوند که بیشتر در افراد جوان‌تر مشاهده شده و معمولا ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کند.

از این عوارض می‌توان به تب، خستگی، سردرد و دردهای ماهیچه‌ای اشاره کرد که واکنش‌های سیستم ایمنی بدن است و نشان می‌دهد آن در برابر ویروس شروع به فعالیت کرده است و بدین ترتیب در حال ایمن‌سازی فرد است.

در اینگونه مواقع مصرف داروی استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند از این علایم بکاهد.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است، بروز عوارض واکسن در افراد مسن، معمولا پس از دریافت مرحله دوم واکسن‌هایی که دو مرحله‌ای هستند رایج است. درضمن این عوارض جانبی کوتاه‌مدت هستند.

۳. آیا باید مردم نگران احتمال بروز عارضه‌ جانبی شدیدی از تزریق واکسن کوید۱۹ باشند؟

از میان یک میلیون نفری که در آمریکا واکسن دریافت کردند، فقط ۱۱ نفر به عارضه‌ای چون واکنش‌های شدید حساسیتی مبتلا شدند. این واکنش‌ها شامل تورم، خارش و تنگی‌نفس هستند. واکنش‌های حساسیتی به واکسن‌های کوید۱۹ بسیار غیرمعمول‌اند و بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که پیش از این در برابر برخی از داروها واکنش‌های حساسیتی شدید از خود نشان داده‌اند.

به‌طور کلی عوارض جانبی شدید نادر هستند و احتمال اینکه فرد به این نوع واکنش‌های حساسیتی شدید مبتلا شود به مراتب کمتر از ابتلا به کوید۱۹ است.

۴. آیا پس از دریافت اولین دوز از واکسن‌های دو مرحله‌ای، افراد مسن در برابر کوید۱۹ ایمن می‌شوند؟

۹۵درصد از ایمنی در برابر کوید۱۹، پس از دریافت دوز دوم واکسن رخ می‌دهد. مقدار پادتن در بدن باید به ۹۵ درصد برسد که این وضعیت پس از ۷ تا ۱۰ روز بعد از دریافت دوز دوم واکسن رخ می‌دهد. بنابراین افراد باید همچنان به مراقبت‌های لازم در برابر ویروس کرونا اهمیت بدهند. در ضمن هنوز معلوم نیست افرادی که واکسن دریافت می‌کنند تا زمانی‌که به ایمنی لازم برسند، ناقل خواهند بود یا خیر.

برخی از بررسی‌های دیگر نشان داده است که پس از دریافت اولین دوز واکسن، بدن در برابر کوید۱۹، ۵۰ تا ۵۵ درصد ایمن می‌شود. سپس دومین دوز از واکسن، ایمنی بدن فرد را در برابر ویروس افزایش می‌دهد. ۱۰ تا ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن، بدن در برابر عفونت‌زایی ویروس کرونا تا ۹۵درصد ایمن می‌شود.

۵. برخی از افراد مسن و البته خانواده‌هایشان نگران عواض جانبی طولانی‌مدت ناشناخته واکسن کوید۱۹ هستند، چه باید کرد؟

عوارض ناشی از ابتلا به کوید۱۹، گاه چنان پیچیده و خطرناک می‌شوند که تزریق واکسن خطری بسیار کمتر از آن دارد و اگر فردی مسن هستید احتمال ابتلا به کوید۱۹ و مرگ در شما بسیار بالاست. علاوه‌بر این، افرادی که از ویروس کرونا جان سالم به‌در برده‌اند، عوارض جانبی طولانی‌مدتی را تجربه کرده‌اند که به‌مراتب بیشتر از عوارض جانبی احتمالی واکسن این ویروس است.

۶. آیا واکسن کوید۱۹، فرد را از تمام ویروس‌های کرونای جدید که دچار جهش شده‌اند هم ایمن نگه می‌دارد؟

این موضوع هنوز در دست بررسی است اما بنا بر داده‌هایی که تا به حال به‌دست آمده نشان می‌دهد این واکسن‌ها می‌توانند فرد را در برابر کرونای انگلیسی یا B-۱۱۷ مصون نگهدارند. به همین دلیل محققان امیدوارند سیستم ایمنی بدن افراد با تزریق واکسن، در برابر انواع ویروس‌های جهش‌یافته کرونای جدید دیگر هم مقاوم شود. اما این نگرانی وجود دارد که اگر افراد جامعه به‌سرعت واکسینه نشوند، قدرت جهش‌های جدید کوید۱۹ بیش از واکسن‌های فعلی شود.

۷. آیا افراد پس از دریافت واکسیناسیون کامل باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؟

محققان هنوز مطمئن نیستند که بدن در برابر کوید۱۹ پس از واکسیناسیون ۱۰۰درصد ایمن شود. در واقع آنچه که مشخص شده این است این ایمنی تا ۹۵درصد خواهد بود. به همین دلیل افرادی که واکسیناسیون می‌شوند تا رسیدن به ایمنی جمعی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی، از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک را رعایت کنند.

منبع: دانشگاه یوتا

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =