نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده، هشداری برای مصرف‌کنندگان غذاهای آماده است

فرنوش صفوی‌فر: غذاهای آماده، نیمه‌آماده، فوری قابل‌آماده‌شدن و اسم‌هایی از این قبیل، در زندگی ما نقش مهمی بازی می‌کنند؛ چرا که دائم وقت کم می‌آوریم و وقت غذا که می‌شود، تازه یادمان می‌افتد که باید چیزی بخوریم. آن قدر از این جور غذاها خورده‌ایم که دیگر طعم آنها را به عنوان طعم اصلی غذاها، باور کرده‌ایم. ممکن است طعم این غذاها را پذیرفته باشیم، اما امکان زیان‌آور بودن آنها را نباید فراموش کنیم.

به تازگی نتایج مطالعه‌ای در این مورد منتشر شده که می‌تواند هشداری برای همه ما مصرف‌کنندگان غذاهای آماده و به اصطلاح فراوری‌شده (پروسس) باشد. به گزارش بی‌بی‌سی، مطالعه محققان در دانشگاه سئول نشان داده که استفاده از افزودنی‌های رایج مواد غذایی فراوری‌شده، می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را تسریع کند. البته مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، اما این، نمی‌تواند اهمیت آن را کاملا زیر سوال ببرد.

 این محققان، در رژیم غذایی موش‌هایی که سرطان ریه به طور مصنوعی به آنها القا شده، به اندازه حدود 1 درصد، فسفات غیرارگانیزه اضافه کردند؛ ماده‌ای که از افزودنی‌های رایج به خوراکی‌هایی مانند گوشت، پنیر و برخی نوشیدنی‌ها به شمار می‌رود. این افزودنی موجب حفظ آب موجود در خوراکی‌ها و در نتیجه افزایش ماندگاری آن می‌شود. مقایسه سلول‌های سرطانی این موش‌ها، با موش‌های سرطانی‌شده که از این نوع افزودنی در غذایشان استفاده نشده بود، بعد از 4 هفته، نشان داد که این میزان افزودنی می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی ریه را تا حد زیادی افزایش دهد.

این محققان معتقدند، 1 درصد رژیم غذایی که در این مطالعه محاسبه شده، میانگین مصرف افزودنی‌ها در خوراکی‌های معمول یک فرد به شمار می‌رود، در حالی که میزان واقعی، چیزی بیش از این است و در برخی موارد دیده شده که فرد روزانه تا 1000 میلی‌گرم فسفات از طریق غذاهای آماده و نیمه‌آماده وارد بدن خود می‌کند.

البته سرطان‌شناس‌ها روی نتایج به دست آمده در این مطالعه، حرف و حدیث‌های زیادی دارند و معتقدند نمی‌توان از این مطالعه نتیجه گرفت که خوردن غذاهای حاوی افزودنی‌های فعلا مجاز، می‌تواند سبب بروز سرطان شود. آنها می‌گویند برای اثبات این رابطه، باید مطالعات گسترده‌تری انجام شود.

این در حالی است که پیش از این نیز مطالعاتی انجام شده بود که از احتمال وجود رابطه‌ای بین سس‌های با مواد افزودنی، با بروز سرطان، خبر داده بود. به عنوان مثال، اداره امنیت غذای اروپا، بر اساس مطالعات انجام‌شده در این زمینه، سال گذشته میلادی اعلام کرد که رنگ خوراکی موجود در برخی سس‌ها، موسوم به E128، می‌تواند چنین عوارضی در پی داشته باشد. (برخی مطالعات هم از احتمال ارتباط رنگ قرمز خوراکی با بروز مشکلات رفتاری، مانند بیش‌فعالی، در کودکان حکایت داشتند.)

هر قدر که روی نتایج به دست‌آمده در این مطالعات، شک و تردید وجود داشته باشد، اما این نتایج می‌تواند برای افرادی که به خوردن بی‌رویه این نوع غذاها عادت کرده‌اند،‌ هشدار خوبی محسوب شود. شاید با توجه به شرایط زندگی مدرن این روزگار، نتوانیم خوردن غذاهای فراوری‌شده را کلا کنار بگذاریم، ولی می‌توانیم مصرفمان را محدود به مواقع ضروری کنیم و در کنار آنها، از سبزیجات و میوه‌های تازه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هم به اندازه کافی مصرف کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CH ۱۳:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    0 0
    fekr mikonam daneshgahe lund dar Sweden mibashad na Swiss.