پژوهشی تازه درباره تفاوت تأثیر غذاهای ارگانیک و غیرارگانیک (زیستی و غیرزیستی) بر سلامتی نشان می‌دهد مگس‌های میوه‌ای که از غذاهای ارگانیک تغذیه کرده‌اند از همنوعان خود که رژیم غذایی غیرارگانیک داشته‌اند سالم‌ترند.

عرفان خسروی: پژوهشی تازه درباره تفاوت تأثیر غذاهای ارگانیک و غیرارگانیک (زیستی و غیرزیستی) بر سلامتی نشان می‌دهد مگس‌های میوه‌ای که از غذاهای ارگانیک تغذیه کرده‌اند از همنوعان خود که رژیم غذایی غیرارگانیک داشته‌اند سالم‌ترند.
این پژوهش که به مدیریت یوهانس بائر، دانشیار گروه زیست‌شناسی دانشگاه Southern Methodist در شهر دالاس امریکا انجام شده است نشان می‌دهد مگس‌های میوه‌ای که با رژیم غذایی ارگانیک پرورش یافته‌اند در بسیاری از آزمون‌های سلامت عمومی نتایج بهتری به دست می‌آورند.
بائر می‌گوید: «گرچه این یافته‌ها بسیار جالب توجه‌اند، اما آنچه لازم است بدانیم این است که چرا مگس‌هایی که از غذاهای ارگانیک تغذیه کرده‌اند از دیگر همنوعان خود سالم‌ترند، به ویژه آن‌که تمام رژیم‌های غذایی ارگانیک آزموده شده نتایج مشابهی را به دست نداده‌اند.»
به گفته ریا چابرا، پژوهشگر دبیرستانی و مجری این پژوهش، در ارزیابی بیش‌تر سنجه‌های اصلی سلامت، از جمله باروری و طول عمر، مگس‌های میوه با رژیم غذایی ارگانیک نتایج بهتری را نشان می‌دهند. وی می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که چرا مگس‌های دارای رژیم غذایی ارگانیک سالم‌ترند و یافتن چرایی آن به پژوهش‌های بیشتر نیاز دارد، اما این آغاز راهی است برای یافتن اثرات بالقوه غذاها بر سلامتی». چابرا انگیزه خود را از شرکت در این پژوهش، مطلع‌شدن وی از بحث‌های والدینش درباره تأثیرات مثبت احتمالی غذاهای ارگانیک بر سلامتی بیان می‌کند.
بائر که با هدایت و طراحی آزمون‌های پژوهشی وظیفه راهنمایی چابرا را به عهده داشته، مدیر آزمایشگاهی است که موضوع پژوهشی اصلی آن تغذیه و رابطه آن با طول عمر، سلامتی و دیابت است. وی می‌گوید: «معمولاً کمتر اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزی دبیرستانی چنین نقش تعیین‌کننده‌ای در آزمایشگاه داشته باشد، اما ریا چابرا از توان و کنجکاوی شگرفی برخوردار است که مرا متقاعد کرد تا چنین پژوهشی را به او بسپارم»
یافته‌های آزمایشگاه بائر زمانی انتشار می‌یابد که اثرات غذاهای ارگانیک بر سلامتی به طور گسترده‌ای مورد بحث قرار گرفته است. بررسی پیشینه پژوهشی این موضوع نشان می‌دهد که پژوهش‌های قبلی، نتایج ناسازگاری را به دست داده‌اند. در حالی که بسیاری از پژوهش‌ها بر ارزش غذایی بالاتر و کمتر بودن میزان آلودگی ناشی از آفت‌کش‌ها در محصولات ارگانیک تأکید دارند، به تازگی انتشار نتایج یک ارزیابی گسترده درباره مطالعات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که هیچ همبستگی واضحی میان نتایج این پژوهش‌ها قابل تشخیص نیست.

مگس‌های میوه از محصولات خریداری شده از خواربارفروشی تغدیه می‌شدند
پژوهشگران برای بررسی اثرات مثبت احتمالی غذاهای ارگانیک بر مصرف‌کنندگان، از مگس سرکه ( Drosophila melanogaster ) که یکی از نمونه‌های آزمایشی پرکاربرد است استفاده کردند. به علت پایین‌بودن هزینه‌های پژوهشی درباره مگس‌های میوه و چرخه زندگی کوتاه آن‌ها، پژوهشگران از آن‌ها در بررسی بیماری‌های انسانی از دیابت گرفته تا امراض قلبی و آلزایمر استفاده می‌کنند.
مگس‌های میوه آزمایشگاه بائر با محصولات ارگانیک و غیرارگانیک خریداری‌شده از خواربارفروشی‌های معمولی تغذیه می‌شدند. این مگس‌ها از عصاره حاصل از سیب‌زمینی، دانه‌های سویا، کشمش و موز ارگانیک و فراوری شده تغذیه کرده و هیچ مکمل تغدیه‌ای اضافی دریافت نکردند. پژوهشگران برای جلوگیری از اثرات انحرافی رژیم غذایی مختلط بر نتایج آزمایش، اثر هر نوع غذا را به طور جداگانه مورد آزمایش قرار دادند. آزمون‌های سلامتی شامل سنجش طول عمر، باروری، تنش روانی و مقاومت در برابر گرسنگی بودند.

یافته‌ها از تأثیر مطلوب برخی غذاها بر سلامتی خبر می‌دهند
به گفته مدیر این پژوهش، برخی نتایج منفی یا خنثی حاصل از آزمایش رژیم‌های غذایی بر پایه کشمش گویای آن است که اثر مطلوب غذاهای ارگانیک بر سلامتی وابسته به نوع خاصی از مواد غذایی است. این موضوع شاید بتواند برخی ناسازگاری‌ها را در نتایج حاصل پژوهش‌های پیشین درباره اثر مواد غدایی ارگانیک و غیرارگانیک بر سلامتی توجیه کند.
وی می‌افزاید: «مایه شگفتی است که در بیشتر آزمون‌های سلامتی، مگس‌های تغذیه شده با رژیم ارگانیک نتایج بهتری را نسبت به مگس‌های تغذیه شده با محصولات فراوری‌شده نشان می‌دادند. طول عمر و باروری دو جنبه مهم زندگی مگس‌هاست که در آزمون‌های مربوط به هر دوی این معیارها، مگس‌های دارای رژیم ارگانیک نتایج بسیار بهتری را به دست دادند. آنها در مقایسه با همنوعانشان که رژیم غیرارگانیک داشتند بیشتر زنده ماندند، قدرت باروری بیشتری داشتند و میزان تولید نسل آنها به نسبت طول عمرشان بسیار بیشتر بود».
شایان ذکر است برای شبیه‌تر شدن نمونه‌ها به یک خرید معمول از خواربارفروشی، معیارهایی همچون شرایط خاک و عرض جغرافیایی محل رشد محصولات در انتخاب مواد غذایی آزمایش‌شده مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =