پیش از این برای مشاهده رشد ریشه‌ها، از ژل‌هایی استفاده می‌شد که زیاد برای رشد گیاه مساعد نبودند. حالا محققین با نوعی پلیمر،‌ خاکی مناسب‌تر ساخته‌اند که با آب، شفاف می‌شود و می‌توان رشد، تغذیه و حتی آلوده شدن ریشه را در آن تماشا کرد.

بهنوش خرم‌روز: دیدن آن‌چه در خاک اتفاق می‌افتد، مثلا رویش ریشه‌های گیاه، ساده نیست. به همین دلیل هم برخی آزمایشگاه‌ها، رو به انواع ژل‌ها و مواد مشابهی آوردند که بتوانند آن‌چه را برای گیاه در طول رشدش اتفاق می‌افتد مشاهده کنند، ژل‌هایی که برخی به مصارف خانگی هم وارد شد و بیشتر برای زیبایی به کار می‌رفتند. اما شاید خودتان هم این تجربه را داشته باشید که بسیاری از گیاهان، درون این ژل‌ها، به آن خوبی که در خاک رشد می‌کنند، ریشه نمی‌دوانند و حتی شاید زودتر هم از بین بروند.
به گزارش پاپ‌ساینس، محققین موسسه غیرانتفاعی جیمز هاتن اسکاتلند، خاک شفافی ساخته‌اند که شباهت بیشتری به خاک واقعی دارد. آن‌ها از ذرات کوچک نوعی پلیمر به نام نافیون به عنوان ماده اصلی در ساخت این خاک شفاف استفاده کرده‌اند که مواد غذایی را در خود نگه می‌دارد و وقتی با آب مخلوط می‌شود، شفاف می‌شود. با این خاک شفاف، محققین می‌توانند ببینند که ریشه‌ها چه‌طور رشد می‌کنند، چه‌طور مواد غذایی را از خاک می‌گیرند و چه‌طور بدون تخریب سیستم، با میکروب‌ها کنار می‌آیند.
با استفاده از همین خاک شفاف، محققین در مطالعه‌ای باکتری ایی.کولای را با فلورسنت نشانه‌گذاری کردند و برای اولین بار، تماشا کردند که چه‌طور این باکتری ریشه‌های کاهو را آلوده می‌کند. این آلودگی می‌تواند سبب بیماری در انسان‌ها گردد. 

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.


 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =