بنیاد مستضعفان، اقشار محروم را واکسینه می‌کند؟

میزان نوشت: مدیرعامل بنیاد علوی گفت: مجموعه بنیاد مستضعفان در موضوع کرونا تا به حال بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه کرده است و این عدد به نسبت توان و ظرفیت بودجه بنیاد یک عدد فوق العاده و قابل توجهی محسوب می‌شود.

محسن منصوری معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی درباره اینکه بنیاد مستضعفان در کدام حوزه‌های عمرانی امکان همکاری با استان‌ها را دارد گفت: ما در بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان تمرکز را روی مناطق هدفی که خودمان داریم گذاشته ایم. یعنی حدود سی منطقه را در سطح کشور به عنوان مناطق هدف انتخاب کرده ایم و تمرکز خدمات عمرانی را در سطح مناطق تحت پوشش خودمان قرار داده ایم. در این مناطق هم ما در حوزه‌های مختلف ورود می‌کنیم. یعنی هر چیزی که نیاز باشد و ضرورت وجود داشته باشد از قبیل حوزه آموزشی، راه، آب آشامیدنی، سلامت و بهداشت، موضوعات زیرساختی، مباحث فرهنگی یا هر موضوعی که در مناطق تحت پوشش نیاز باشد ما به آن ورود می‌کنیم و محدودیتی در مناطق هدف نداریم.

وی در پاسخ به اینکه مناطق هدف تحت پوشش بنیاد مستضعفان بر اساس چه معیارها یا شرایطی تعیین می‌شوند اظهار داشت: عموما محروم‌ترین مناطق استان‌ها را ما به عنوان مناطق هدف انتخاب کرده ایم. در حال حاضر از حدود بیست استان حدود سی منطقه انتخاب شده که این‌ها مناطقی هستند که از نظر شاخصه‌های برخورداری وضعیت مناسبی ندارند. ما یک دفترچه‌ای با عنوان دفترچه شاخص انتخاب مناطق هدف داریم. شاخص‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و زیربنایی را همکاران ما ارزیابی می‌کنند و آن‌ها را با استانداردها و میانگین کشور می‌سنجند. همچنین درباره این شاخصه‌ها نسبت به شهرستان‌های همان استان هم یک بررسی تطبیقی صورت می‌گیرد. درنهایت بر اساس این اقدامات و بر این مبنا مناطق هدف انتخاب می‌شوند.

منصوری در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش درآمدهای عملیاتی بنیاد مستضعفان مشارکت بنیاد علوی در طرح‌های عمرانی مناطق محروم آورده اقتصادی هم داشته یا خیر گفت: حوزه اقتصادی بنیاد مستضعفان از حوزه اجتماعی و محرومیت زدایی جداست. ما در بنیاد مستضعفان بخشی را داریم که مشغول تولید ثروت، اشتغال زایی و عملیات اقتصادی است. اما بخشی که در بنیاد علوی متمرکز شده صرفا موضوع محرومیت زدایی و توانمندسازی اقشار محروم را دنبال می‌کند. ما در بنیاد علوی دنبال کار اقتصادی نیستیم و طرح‌های ما رویکرد اقتصادی ندارد که بخواهد برای بنیاد مستضعفان درآمدزایی به همراه داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد علوی درباره اینکه منابع اعتباری این بنیاد به چه نحوی تامین می‌شود اذعان داشت: بنیاد علوی سه منبع اصلی برای درآمد دارد. یک بخش این درآمد از طریق شرکت‌های خود بنیاد تامین می‌شود که بخشی از سود این شرکت‌ها در اختیار بنیاد علوی قرار می‌گیرد. منبع درآمدی دوم از طریق فروش اموال و املاک و تبدیل به احسن کردن این اموال و املاک حاصل می‌شود. منبع درآمدی سوم ما هم درآمدهایی است که از طریق شرکت‌های خصوصی نصیب بنیاد علوی می‌شود. مجموع این درآمدها عمدتا به دو بخش تقسیم می‌شود که بخشی شامل سرمایه گذاری‌های خود بنیاد مستضعفان و فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و بخش دیگر برای کارهای توانمندسازی و محرومیت زدایی در اختیار بنیاد علوی قرار می‌گیرد.

منصوری در واکنش به اینکه برای بنیاد علوی کارویژه‌ای برای درآمدزایی تعریف نشده گفت: بنیاد علوی یک خیریه بزرگ و عام المنفعه محسوب می‌شود و ما در حوزه درآمدزایی ماموریتی نداریم.

معاون بنیاد مستضعفان درخصوص اینکه شیوع کرونا چه اثری روی خدمت رسانی بنیاد به اقشار آسیب پذیر گذاشته خاطرنشان کرد: موضوعات کاری بنیاد در این رابطه مشخص است. از قضا مساله کرونا جزو موضوعاتی بوده که به عنوان یک نقطه درخشان در کارنامه بنیاد مستضعفان شناخته می‌شود. مجموعه بنیاد مستضعفان در موضوع کرونا تا به حال بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه کرده است و این عدد به نسبت توان و ظرفیت بودجه بنیاد یک عدد فوق العاده و قابل توجهی محسوب می‌شود؛ بنابراین ما در موضوع کرونا جزو موفق‌ترین نهادها و مجموعه‌های فعال هستیم. ما بخشی از این کمک‌ها را به صورت مستقیم در اختیار نهادهای مختلف گذاشته ایم. قسمت عمده دیگری از این کمک‌ها را هم از طریق گروه‌های مردمی، گروه‌های جهادی، مساجد، خیریه‌ها و گروه‌های انقلابی به دست اقشار محروم و کسانی که نیازمند این حمایت‌ها بوده اند رسانده ایم.

منصوری در پاسخ به اینکه این هزینه‌های انجام شده صرف چه اقداماتی در رابطه با بیماری کرونا شده گفت: در مساله کرونا موضوعات مختلفی برای ارائه این نوع خدمات وجود داشته است. ما قسمتی از این کمک‌ها را در اختیار نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی گذاشته ایم که آن‌ها توسط شبکه‌ای که خودشان دارند این کمک‌ها را به دست اقشار نیازمند می‌رسانند. بخش دیگری در قالب بسته‌های حمایتی و بسته‌های معیشتی بوده که در ماه مبارک رمضان و قبل از آن مثلا بسته‌های غذایی در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار گرفته است. قسمتی در قالب بسته‌های بهداشتی و و مواردی مثل ماسک و ضدعفونی کننده‌ها ارائه شده است. بخشی از این کمک‌ها هم در قالب خدمات ارائه شده که مجموعه‌های مختلف هلدینگی ما مثل شرکت گردشگری هتل هایشان را اختیار کادر پزشکی و پرستاری قرار داده است. یا مجموعه‌هایی مثل سازمان اموال و املاک اجاره‌های خودشان را بخشیده اند به افرادی که در اثر شیوع کرونا دچار مشکلاتی شده بودند. به طور کلی سرفصل‌های مختلفی برای این خدماتی که ارائه شده وجود دارد.

معاون بنیاد مستضعفان در پاسخ به اینکه برای پوشش واکسیناسیون اقشار محروم بنیاد مستضعفان چه نوع پیگیری‌هایی داشته گفت: ما در این زمینه هیچ ورودی نداریم، چون هیچ ماموریتی برای ما تعریف نشده است.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =