۹۴ پروژه زیربنایی و سرمایه گذاری در چهارمین دور افتتاحات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره برداری می رسد

۹۴ پروژه زیربنایی و سرمایه گذاری در چهارمین دور افتتاحات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرآنلاین از چابهار: ۹۴ پروژه زیربنایی و سرمایه گذاری با بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر با حضور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می رسد.
در این دوره از افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ برای حدود ۳ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد خواهد شد.

بر این اساس؛ ۳۸ پروژه در منطقه آزاد ارس به بهره برداری می رسد که مهم ترین آن افتتاح واحدهای الیاف کائولن، روغن مایع و شکلات و فرآورده های کاکائویی است. ۲۱ واحد صنعتی تولید کننده انواع محصولات سلولزی، سرامیکی، لوازم برقی، مواد غذایی، پوشاک، مواد شوینده و شیمایی، ۷ واحد کشاورزی تولیدکننده شیلات، صیفی جات، گل و دام و طیور و ۵ پروژه عمرانی و فرهنگی توسعه زیرساخت های صنعتی، ورزشی و انبارداری نیز از دیگر پروژه های قابل افتتاح در این مراسم است. ارزش سرمایه گذاری ها در پروژه های «منطقه آزاد ارس» ۱۷ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال و ۳.۷ میلیون دلار است که برای ۴۹۸ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

۳۱ پروژه نیز در منطقه آزاد چابهار به بهره برداری می رسد. ارزش سرمایه گذاری این پروژه ها در چابهار ۱۴ هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال است و تعداد فرصت شغلی ایجاد شده نیز ۶۵۷ نفر است. پروژه آماده سازی اراضی ۱۲۰۰ هکتاری پتروشیمی نگین مکران، ۲۸ واحد انبار و خدمات عمومی و اختصاصی، افتتاح مجتمع تجاری رویال سنتر مکران و آغاز به کار شبکه تلفن همراه مکران تِل از جمله مهم ترین پروژه های قابل افتتاح در چابهار است.

رئیس جمهور همچنین در چهارمین مراسم افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۱۱ پروژه را در منطقه آزاد قشم افتتاح می کند. ارزش سرمایه گذاری پروژه ها در قشم ۴ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال و ۲۱ میلیون دلار است که تماما توسط بخش خصوصی تامین شده است. فرصت شغلی ایجاد شده نیز در این پروژه ها ۶۰۶ نفر خواهد بود که مهم ترین آن افتتاح مجتمع پرورش ماهی در قفس با ظرفیت نهایی ۵ هزار تن ماهی در سال و بهره برداری از ۶ واحد تولیدی پرورش ماهی و میگو دیگر است که در مجموع ۸ هزار تن ماهی و ۳ هزار و ۶۸۰ تن میگو در سال تولید خواهد کرد. همچنین دیوتی فری شاپ فرودگاه، ۲ واحد تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی و فاز اول مجموعه اقامتی هتل سارینا در قشم افتتاح می شود.

در منطقه آزاد اروند نیز ۷ پروژه به ارزش سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال، و ۱.۶ میلیون یورو بخش خصوصی به بهره برداری می رسد. این پروژه ها امکان اشتغال ۹۰۷ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است. پست برق ۴۰۰ مگاواتی و واحد جداسازی هوا (اکسیژن پلان) در شرکت فولاد جهان آرا، واحد تولیدی قطعات و ملزومات انواع دستگاه های خودپرداخت(پایانه فروش آنلاین)، مرکز نوآوری اروند تک، یک مجتمع تجاری و یک سردخانه دو مداره و واحد صنعتی تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی و کلید مینیاتوری، لوازم بهداشتی(عطر و ادکلن) و فیلتر خودرو از جمله پروژه هایی است که قرار است در منطقه آزاد اروند افتتاح شود.

همچنین ۷ پروژه نیز در مناطق ویژه اقتصادی «پیام» (۴ پروژه) و سلفچگان (۳ پروژه) بصورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.
مجموع ارزش پروژه های قابل افتتاح در «منطقه ویژه اقتصادی پیام» یکهزار و ۹۵۰ میلیارد ریال و یک و نیم میلیون دلار و ۷ میلیون یورو توسط بخش خصوصی است. واحدهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی، دارویی و غذایی، تجهیزات جانبی لوازم خانگی و نیروگاه تولید برق کوچک از جمله مهم ترین موارد قابل افتتاح در این منطقه است. این پروژه ها در مجموع در منطقه ویژه اقتصادی پیام اشتغال ۱۲۵ نفر را به همراه دارد.

در «منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان» نیز واحدهای تولیدکننده انواع تجهیزات فلزی آشپزخانه، پالایش قیر، ضدیخ و گریس و نخ دندان و مسواک با حجم سرمایه گذاری ۹۵۰ میلیارد ریال و ۷۰۰ هزار یورو و اشتغالزایی ۱۶۵ نفر به بهره برداری می رسد.

گفتنی است؛ همچنین در دوره اول (شهریور ۹۹) افتتاح طرح های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ ۵۸ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴ هزار و ۴۱۲ نفر؛ در دوره دوم (دی ماه ۹۹) ۶۰ پروژه به ارزش سرمایه ‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳ هزار و ۲۰۰ نفر؛ در دوره سوم (فروردین ۱۴۰۰) نیز ۳۹ طرح با سرمایه‌ گذاری ۷ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود ۵۰۴۲ نفر به بهره‌ برداری رسید.

در مجموع سه دوره افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال ۹۹ تاکنون، ۱۵۷ طرح با اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومان و ۱۲ هزار و ۶۵۴ نفر اشتغال به بهره برداری رسید که با احتساب برگزاری دوره چهارم افتتاح‌ها مجموع سرمایه گذاری‌ها به ۳۸ هزار میلیارد تومان، تعداد پروژه ها ۲۵۱ و اشتغال نزدیک به ۱۶ هزار نفر می‌رسد.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1513648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =