دبیرستاد حقوق بشر در دیدار با سفیر ژاپن در امور سازمان ملل همکاری های دوجانبه حقوق بشری میان کشورها را یکی از راه های مقابله با آفت های موجود در حوزه مسائل حقوق بشری دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر محمد جواد لاریجانی خطاب به آکیو می جیما با اشاره به اینکه در حوزه مسائل حقوق بشر در مجامع بین المللی آفت هایی نمایان شده است گفت : یکی از این آفت ها که باعث بی اعتمادی جهانی نسبت به شعارهای حقوق بشری می شود سوء استفاده سیاسی از این مقوله  و برخورد گزینشی و تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل است.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه با اشاره به صدور قطعنامه های سالانه علیه ایران با فشار کشورهای غربی و خصوصا آمریکا گفت: قطعنامه های امریکا و اروپا که دائما علیه ایران صادر می شود در حالی است که جهان امروز شاهد رسوایی غرب در روند فروپاشی متحدان این کشورها در منطقه است.

لاریجانی با اشاره به بیداری ملت های منطقه و خیزش آنها علیه حکام مستبد، وابسته و ارتجاعی که از متحدان دیرباز آمریکا محسوب می شوند گفت: ما می بینیم متحدان دراز مدت غرب در خاورمیانه دیکتاتورهای فاسدی بودند که در معرض سقوط و برخورد توده های مردم و بیداری آنها قرار گرفته اند. ایا کسی به یاد دارد امریکا و اروپا در سی سال گذشته علیه حسنی مبارک یا حاکمان  یمن، تونس یا بحرین قطعنامه ای درباره حقوق بشر صادر کرده باشند؟ این حکومت ها که حالا مردم علیه آنها به پا خاسته اند در تمام نیم قرن گذشته مورد حمایت غربی ها بوده اند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در این دیدار با اشاره به وضعیت بسیار خوب همکاری های فنی و حرفه ای ایران با شورای حقوق بشر و دفتر کمیساریای عالی تصریح کرد: موضع ایران در قبال مکانیزم گزارشگری شورای حقوق بشر بویژه در خصوص یوپی آر حمایتی و مثبت است اما باید با به کار گیری روش های شفاف و دقیق اجازه ندهیم مکانیزم گزارشگری به یک تریبون تبلیغاتی برای وارد کردن فشار به کشورها تبدیل شود.

لاریجانی در ادامه با ذکر این نکته که ایران تا کنون بیش از 7 گزارشگر موضوعی را پذیرفته و این رقم بالایی است گفت: ایران همچنان برموضع سابق خود یعنی دعوت عام از همه گزارشگران باقی است و مشکلی با آمدن آنها به ایران ندارد، با این همه ما اشکالاتی به مکانیزم گزارشگری داریم که مثلا یکی از آنها نبود استحکام حرفه ای و غیرفنی بودن آن است.

دبیرستادحقوق بشر در تشریح این اشکال گفت:  مثلا اگر گزارشگری به ایران سفر کند و بگوید من 200 اتهام را می خواهم بررسی کنم ولی سه روز بیشتر در ایران اقامت نمی کنم و در هر روز نیز چند ساعت را به این کار اختصاص می دهم مشخص است که این مکانیزم از استحکام لازم برخوردارنبوده و بسیار غیر حرفه ای است و طبیعی است که این  راه و رسم  بررسی مشکلات نمی تواند چیزی به دقت مکانیزم های بین اللمی اضافه کند.

لاریجانی در ادامه به سفیرژاپن در سازمان ملل گفت:  ما توصیه می کنیم گزارشگری باید در نهایت دقت صورت پذیرد تا هرگونه شائبه از مکانیزم های حقوق بشردر مجامع بین المللی دور شود. وی همچنین تصریح کرد ما در هر زمان و بدون هیچ دغدغه ای حاضر به همکاری های بین المللی هستیم چرا که اولا به نظام قضایی خودمان اطمینان کامل داریم و ثانیا اگر متوجه ضعف یا نقصی در آن شویم پیش از هرکسی خودمان اقدام به اصلاح آن می کنیم  به همین دلیل تفاوت بین گزارشگری حرفه ای و تبلیغات سازمان یافته و جو سازی را به خوبی می دانیم.

جواد لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری های دوجانبه حقوق بشری تاثیر و نتیجه مطلوب خود را در صحنه های بین المللی نیز نشان دهد.

در این دیدار اکیو می جیما با اشاره به اینکه همکاری های دوجانبه ایران و ژاپن به دور هشتم خود رسیده است گفت:  ژاپن این موضوع را نمونه خوبی از تلاش دوکشور در زمینه پیشرفت های حقوق بشری و تبادل اطلاعات می داند.

سفیر ژاپن در امور سازمان ملل با اشاره به تجربیات انبوه ایران در مبارزه با جرایم سازمان یافته و نیز برخورد با جرایم مربوط به نوجوانان و مسائل تادیبی آنها ابراز امیدواری کرد که کشورش بتواند در این همکاری هاو از طریق برگزاری کارگاه های تخصصی از آنها به نحو شایسته بهره برداری و استفاده کند.

می جیما در پایان تشکر عمیق و صمیمانه مردم و مسئولان کشورش را در رابطه با ابراز همدردی ملت و دولت ایران با ملت ژاپن در خلال وقوع زلزله و سونامی اخیر ابلاغ کرد و گفت : دولت و ملت ژاپن هیچگاه این نوع دوستی و کمک های انسان دوستانه ملت و دولت ایران در واقعه سونامی را از یاد نخواهد برد چرا که این محبت ایران باعث دلگرمی ما بود.  
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =