سوال فلسطین از شورای امنیت:در صورت اشغال کشورتان چه می‌کردید؟

ایرنا نوشت: وزیر خارجه فلسطین، اسرائیل را یک قدرت اشغالگر دانست که سیاست آن مبتنی بر خوی سلطه‌گری است، خطاب به شورای امنیت گفت اگر کشور شما تحت اشغال، کشتار جمعی و سرکوب مردم قرار داشت، چه کار می‌کردید.

ریاض مالکی روز یکشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی تنش در فلسطین به ریاست وانگ یی وزیر خارجه چین برگزار شد، افزود: با هیچ کلمه‌ای نمی‌توان وحشت مردممان را توصیف کرد.

وی با برشمردن تعدادی از کودکان که مادرشان را از دست داده بودند و همچنین کودکانی  که کشته شده‌اند، ادامه داد: شمایی که امشب فرزندان و نوه‌هایتان را در آغوش می‌کشید، به کودکانمان ما فکر کنید.

وزیر خارجه فلسطین اضافه کرد: فکر کنید که به چه معنا است وقتی می‌خوابید نمی‌دانید کدامتان بیدار می‌شوید. به یاد آورید که اسرائیلی که همواره در اظهارات مقامات خارجی حق دفاع از خود دارد، برای کشتن همه خانواده‌ها در خواب، جسورتر شده است.

مالکی اظهار کرد: اسرائیل در حال کشتن خانواده‌ها در غزه است، مردممان را مطابق جرایم جنگی و انسان‌دوستانه می‌کشد. او سیاست استعماری خود را دنبال می‌کند.

وی با طرح این سوال که چگونه فلسطینی‌ها می‌توانند در برابر چنین سیاستی مقاومت و از خودشان دفاع کنند، گفت: این سوال‌ها پاسخ آن هستند آیا خشونتی که از طرف فلسطینی‌ها باشد، "تروریسم" است و خشونتی که از طرف اسرائیلی‌ها انجام می‌شود، دفاع از خود نام دارد؟

وزیر خارجه فلسطین افزود: چه کسانی بازداشت شدند، شهرک‌نشینان یا کسانی که در برابر حضور و یورش آنها مقاومت می‌کنند؟ آیا معترضان مسالمت‌آمیز ما مشمول حمایت جامعه بین المللی می‌شوند یا با قلدری و اتهامات اسرائیلی‌ها مواجه هستند.

مالکی ادامه داد: آیا ما حمایت از تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی بهره‌مند خواهیم بود؟

وی سوال دوم را اینگونه طرح کرد که ابزار اطمینان از اینکه آیا اسرائیل به تعهداتش پایبند است و به اشغال پایان می‌دهد، چیست و توضیح داد:  آیا از همان ابزاری که معمولا در درگیری‌های دیگر استفاده می‌شود به کار گرفته می‌شود؟ دخالت نظامی، تحریم، تعلیق روابط، تعقیب مرتکبان جرایم، ممنوعیت تسلیحاتی، یا اینکه به سادگی قدرت اشغالگر به دلیل اشغال سلطه‌گری خود محکوم شود در حالیکه سابقه تاریخی تایید می‌کند اسرائیل به آنها گوش نمی‌دهد.

وزیر خارجه فلسطین اظهار کرد: اسرائیل کار مشابه با انتظار نتیجه متفاوت انجام می‌دهد. آیا درست نیست که نیروهای نظامی آن به مقدس‌ترین مکان یعنی مسجد الاقصی در مقدس‌ترین ماه یعنی رمضان و در مقدس‌ترین شب یعنی شب قدر، هیچ پیامدی ندارد؟

مالکی افزود: آیا فلسطینی‌ها باید تحت ظلم شهرک‌نشینان زندگی کنند و منتظر باشند شهرک‌نشینان اسرائیلی، منزل بعدی را به تصرف درآورند؟ آیا انتظار داشتیم که فلسطینی‌ها تحت اشغال و شهرک‌سازی‌ها و حضور آنها زندگی کنند؟ هیچ کسی در روی زمین چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اسرائیل همیشه به شما می‌گوید پایتان را در کفش ما کنید، این چیزی است که همیشه می‌گویند، اما اسرائیل کفش نمی‌پوشد، او پوتین نظامی می‌پوشد. آن یک قدرت اشغالگر و سلطه‌گر است.

وزیر خارجه فلسطین تصریح کرد: هر ارزیابی از این وضعیت با این واقعیت اساسی که جانبدارانه و تعصبانه، نامعتبر و ناعادلانه است، برای پاسخگو کردن به شکست منجر می‌شود. ما دو همسایه‌ای نیستیم که در کنار هم با صلح زندگی کنیم. اسرائیل یک دزد مسلح است که به خانه ما وارد شده است.

مالکی اظهار کرد: آن خانواده‌های ما را ترور، خانه‌هایمان را ویران و مردممان را نسل اندر نسل ، دهه‌ها پس از دهه‌ها سرکوب می‌کند و مدعی می‌شود که امنیت درست در نادیده گرفتن ما است.

وی از جامعه بین‌المللی این سوال را پرسید که چرا شما خود را در جای ما نمی‌گذارید، گفت: اگر کشور شما اشغال می‌شد، مردم شما تحت تعقیب قرار می‌گرفتند و کشتار جمعی رخ می‌داد،غیر از این چه کار می‌کردید؟ چگونه استقلال و برطرف کردن فشار از مردمتان را ایجاد می‌کردید؟

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی سابق IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    احتمالا جواب شورای امنیت سازمان ملل این است که کدام کشور؟ شما هنوز به عنوان یک کشور در سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده اید