قطع هزار درخت در روستایی در کرمان/ «انگار مغول‌ها حمله کرده بودند»

هزار درخت در روستایی در کرمان قطع شدند و هنوز علت این اتفاق و مقصرینش مشخص نیستند.

نیو صدر: حدود دو هفته پیش اختلافات محلی در یک روستاهای کرمان منجر به مرگ حدود هزار درخت شد؛ درختانی که برخی از آن‌ها سال‌ها عمرشان بود و حالا توسط افرادی نامعلوم تکه تکه شده‌اند.

این اتفاق روز ۱۶ اردیبشهت در روستای چهرن در ۲۵کیلومتری در شهرستان رابر رخ داد. زمانی که اهالی روستا برای مراسم شب قدر در شهر بودند، گروهی شبانه، احتمالا وارد روستا می‌شوند و درختان زیادی را قطعه قطعه کرده و حتی به لوله‌های آبرسانی هم رحم نمی‌کنند.

این درخت‌ها که برخی از آن‌ها تا ۱۵ سال عمر داشتند، ۱۲ مالک داشتند و تصویر غمگین باقی مانده از آن‌ها باعث شده است تا بسیاری فکر کنند این اتفاق به شکل عمدی رخ داده است.

«انگار مغول‌ها حمله کرده بودند»

کاووس نگینی، یکی از مالکان به خبرآنلاین می‌گوید: «واقعا انگار مغول ها حمله کردند، این که درخت را ۶ تکه می کنند چه معنایی می دهد؟ این قطعه قطعه کردن درختان خیلی ناراحت کننده بود، دلم سوخت که یک موجود زنده ۱۵ ساله به این شکل نابود شود.  لوله های آب رسانی را ۲۰ سانتی متر ۲۰ سانتی متر قطعه کردند حتی یک سری از لوله ها و درختان جوان‌تر را بردند. مشخص است که این کار را کردند تا ما بعدا هم نتوانیم آنجا را آباد کنیم و دوباره درختکاری انجام بدهیم. هدفشان این بود که این درخت ها کاملا نابود شوند و بعدا کاشته نشوند.»

نتیجه حمله به درختان در آن شب، نابودی نزدیک به هزار درخت بود، درخت‌های گردو، آلبالو ... که به گفته محلی‌ها برخی از آن‌ها سال گذشته برایشان ثمر داده و ۱۵۰۰ متر لوله آب‌رسانی بود.

به گفته محلی‌ها مرگ این هزار درخت به آن آن‌ها حدود ۸۰۰میلیون تومان ضرر رسانده است.

سلمان حیدری، یکی از مالکان در این رابطه می‌گوید: «برای این خسارت نمی‌توان قیمتی گذاشت، من ۱۵۰میلیون تومان بانک کشاورزی وام گرفتم تا این کار را انجام بدهم، این اتفاق می‌تواند باعث بشود که من و افرادی مثل من از کار بیکار بشوند و دوباره برای کار به شهر بروند و به جای کشاورزی پشت میز کار کنند.»

مقصر که بود؟

برای پیدا کردن مسببین این خسارت‌ها به کمک فرماندار شهرستان رابر و مقامات قضایی این منطقه، یک شورای تامین تشکیل شده است. اگرچه این شورا هنوز آن‌ها موفق به انجام چنین کاری نشدند.

نوع خسارت وارد شده به آن منطقه باعث شده تا اهالی چهرن تصور کنند که این اتفاق بخاطر برخی مشکلات شخصی رخ داده است.

قطع هزار درخت در روستایی در کرمان/ «انگار مغول‌ها حمله کرده بودند»

نگینی می‌گوید: «صرفا بخاطر دزدی نیامده بودند، این‌ها یک مزاحمتی برای ما ایجاد کردند، در واقع یک تعارض منافع به وجود آمده است فکر می کردند که در قطع درختان یک منفعتی داشتند، برای مثال درخت‌ها جلوی راهشان را می‌گرفت. پیدا کردنشان کار سختی نیست، ما به عنوان مال باختگان خودمان ظن و گمان داریم اما باید شواهدی داشته باشیم. سه ده بیشتر نزدیک ما نیست، با کمی تحقیق مسببین شناخته می‌شود.»

در واقع این مالک تصور می‌کند که درخت‌ها مانعی برای مسیری که گروهی از عشایر برای کوچشان استفاده می‌کردند بوده و آن‌ها به این دلیل که بخاطر آبادی آن منطقه با درخت‌ها مسیرشان یک کیلومتر بیشتر شده است، این کار را انجام دادند. عشایر سالی یک بار دام‌هایشان را از این منطقه عبور می‌دادند.

می‌خواهیم صدایمان به گوش مسئولان بالاتر برسد

البته همه اهالی چهرن چنین نظری ندارند و به گفته آن‌ها اصلا دلیلی برای نابودی آن درختان توسط عشایر وجود ندارد.

حیدری می‌گوید: «هنوز پرونده در جریان است و به کسی که مظنون نیستیم. پرونده در حال طی کردن مسیر قانونیش است، امیدوارم به نتیجه ای برای ما ختم شود. درخت‌ها این یک یا دو سال برای عشایر مزاحم بوده نه ۱۴ سال اخیر، حتی آن‌ها در این مدت یک شکایت شخصی نکردند. اصلا ارتباطی با آن ها نیست، ما ایام کوچ به آن ها کمک می کنیم. این درخت ها اصلا مزاحمتی برای آن ها نداشته‌اند.»

به هر حال قاتل درختان چهرن هرکسی باشد، به نظر می‌رسد او به هدف مالی چنین کاری را انجام نداده باشد.

حدی توضیح می‌دهد: « ما می خواهیم این قضیه به گوش مسئولان بالاتر هم برسد، وضعیت ما مثل ساختمانی بود که درست در زمانی که وارد مرحله بهره‌برداری شد، نابودش کردند.»

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =