ادعای برخی از رسانه‌ها درباره وزیرخارجه لبنان

ایسنا نوشت: برخی منابع مدعی شدند که وزیر خارجه لبنان پس از گفتگوی تلویزیونی جنجالی که باعث بروز بحران در روابط خارجه این کشور با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده، قصد دارد به زودی درخواست استعفا دهد.

سایت "لبنان ۲۴" به نقل از برخی منابع که آنها را "موثق" خواند، اعلام کرد: شربل وهبه، وزیر خارجه لبنان امروز (چهارشنبه) در ساختمان دولت با حسان دیاب، نخست وزیر موقت برای اعلام کناره‌گیری خود دیدار خواهد کرد.

در شرایطی که در مورد وزیری که مسؤولیت وزارت خارجه را به صورت موقت برعهده خواهد گرفت، هنوز تردیدهایی وجود دارد، سایت "لبنان ۲۴" اعلام کرد، به نظر می‌رسد رویکردی برای اقدام بر اساس حکم شماره ۶۱۷۲ ویژه تعیین جانشینان وزرا در صورت غیاب وزرای اصلی وجود داشته و طبق آن "دمیانوس قطار" مسؤولیت این وزارتخانه را به صورت موقت بر عهده می‌گیرد، تنها مساله این است که قطار مدتی است از انجام مسؤولیت وزارتخانه اصلی خود امتناع ورزیده است.

طبق گزارش سایت لبنان ۲۴، وهبه بعدازظهر سه‌شنبه به معاونان خود اعلام کرد که  روز پنج‌شنبه به سه کشور اروپایی جهت دیدار با مقامات آنها سفر خواهد کرد اما به نظر می‌رسد برخی تحولات شبانه موجب شده او تصمیم به کناره‌گیری بگیرد.

کویت، امارات، مصر، عربستان و بحرین سفرای خود را از لبنان فراخوانده و در اعتراض به اظهارات وهبه یادداشت‌های رسمی منتشر کردند.

شورای همکاری خلیج فارس نیز شدیدا اظهارات وزیر خارجه لبنان را محکوم کرده و از بیروت خواست بابت این اظهارات، رسما از عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس عذرخواهی کند.

به گزارش خبرآنلاین، اظهارات وزیر خارجه لبنان در شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت مالی کردند، با اینکه نامی از آنها نبرد، باعث آغاز انتقادهای شدیدی از او و تهدید به قطع روابط میان آن کشورها و لبنان شد. البته او در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول نیز پرداخته بود.

وهبه در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره سلاح‌های حزب‌الله گفته بود، "حزب‌الله مسؤول سلاح‌هایش است و بی‌تردید لبنان این مسؤولیت را بر عهده می‌گیرد اما تصمیم تصمیم حزب‌الله است، زمانی که اسرائیل لبنان را به اشغال خود درآورد، جوانان حزب‌الله برای دفاع از حاکمیت لبنان اقدام و جنوب کشور را از تصرف اشغالگران اسرائیلی آزاد کرد".

او در ادامه نیز گفت، "مرحله دوم زمانی بود که کشورهای دوست و برادر داعش را برای ما روی کار آورده و با حمایت مالی از آن، این گروه تروریستی را در دشت نینوا، الانبار و تدمر (سوریه) توسعه دادند".

این برنامه تلویزیونی بر خلاف اصول حرفه‌ای با وجود وهبه، میزبان یک تحلیلگر عربستانی نیز بود و او در سخنان خود به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان اهانت کرد که در ادامه درگیری لفظی میان وهبه و این تحلیلگر عربستانی شکل گرفت.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =