انتظارها برای پایان جنگ؛تحولات میدانی از واقعیتی مهم پرده برداشت

دهمین روز از درگیری ها در سرزمین های اشغالی با تحولاتی جدید همراه بوده است که طی آن مقاومت با هدف قرار دادن شش پایگاه رژیم صهیونیستی قدرت نظامی و استراتژیک این رژیم را زیر سوال برد.

ابوالفضل خدائی: دهمین روز از درگیری ها در سرزمین های اشغالی در حالی ادامه دارد که برگزاری جلسه شورای امنیت، سازمان همکاری اسلامی و درخواست های بی شمار دیگر برای توقف این جنگ بی نتیجه مانده است. روز گذشته  رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به جانبداری از این رژیم پرداخت و مدعی حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه شد.

با این حال روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به دو منبع آگاه نام برده نشده نوشت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی خصوصی خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی لحنی تندتر از آنچه که به صورت علنی بیان کرده داشته و به او هشدار داده که "برای مدت زمانی بیش از حد طولانی جلوی فشارهای فزاینده جامعه بین‌المللی و کنگره برای درخواست از اسرائیل به منظور تغییر رویکردش در قبال حماس ایستاده است".

در همین راستا خبرگزاری آناتولی ترکیه از منابع آگاه نقل کرد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن اعلام کرده طی سه روز تجاوزات خود به غزه را متوقف می‌کند.اگرچه منابع رژیم صهیونیستی از حملات سنگین موشکی مقاومت صحبت می کنند اما نتانیاهو مدعی شده که  رژیم صهیونیستی ضرباتی را به حماس وارد آورده که انتظار آن را نداشته است.

این در حالیست است که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب اعلام کرد: حماس و جهاد اسلامی حدود ۱۲ هزار موشک به اسرائیل شلیک کرده‌اند. آویخای ادرعی همچنین اعتراف کرد: بسیار دشوار خواهد بود که تمام این موشک‌ها به طور کامل نابود شود.وی همچنین گفت: موشک‌هایی که در این جنگ اسرائیل را هدف قرار داده‌اند، در تاریخ اسرائیل به لحاظ تعداد، بی‌سابقه بوده است.

با این حال نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم رژیم تحت امرش برای تداوم حملات به غزه خبر داد و گفت: تا زمانی که لازم باشد حملات را ادامه خواهیم داد تا آرامش را به شهروندانمان بازگردانیم.

رجزخوانی های نتانیاهو علیه حماس و گروه های مقاومت در حالی ادامه دارد که تحولات میدانی از واقعیتی مهم و تأثیرگذار پرده بر می دارد. رژیم صهیونیستی که سابقه بلندمدتی در قتل و عام کودکان و غیرنظامیان دارد طی شبانه روز گذشته خانه «عطا الله ابو السبح» یکی از رهبران حماس در محله الجنینه در مرکز شهر رفح را هدف قرار دادند ولی از قرار معلوم آسیبی به وی نرسیده است.

همزمان گزارش رسانه های صهیونیست حاکی از آن است این رژیم طی هفته گذشته دو بار در ترور فرمانده گردان‌های القسام شکست خورده است.

رژیم صهیونیستی در ادامه حملات خود به نوار غزه و تلاش‌ برای خاموش کردن صدای رسانه‌ها با هدف جلوگیری از انعکاس جنایات انجام شده علیه مردم فلسطین، خانه گوینده رادیو الاقصی را مورد هدف قرار داد و او را به شهادت رساند. به گزارش از الجزیره مباشر، تلویزیون الاقصی از شهادت یوسف ابوحسین گوینده ایستگاه رادیویی محلی الاقصی در اثر بمباران خانه او در سحرگاه امروز - چهارشنبه - در محله شیخ ردوان در نوار غزه خبر داد.

به گزارش الجزیره، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی از نیمه شب گذشته بار دیگر نواحی مختلف نوار غزه به ویژه رفح و خان یونس را بمباران کردند.در این حملات مشابه روزهای اخیر مراکز مسکونی و غیرنظامی، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها در مرکز، شمال، جنوب و غرب غزه هدف قرار گرفت.

جنگنده‌های اسرائیلی همچنین یک ساختمان مسکونی در مرکز غزه را هدف گرفتند که به شهادت ۳ تن و زخمی شدن شماری منجر شد.مناطقی در شرق رفح و شرق خان یونس در جنوب غزه از جمله مقر موسسات خیریه رفح نیز بمباران شدند. علاوه بر این یک منزل دیگر در شهرک "بیت حانون" در شمال غزه و یک خانه در محله "الرمال" در مرکز این باریکه هدف قرار گرفته و به طور کامل تخریب شد.

در آن سو مقاومت فلسطین، روز گذشته با هدف قرار دادن 6 پایگاه هوایی مهم رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی در کنار سایر پایگاه‌های نظامی زمینی اشغالگران، غافلگیری جدیدی را برای ‌تل‌آویو رقم زد. وبسایت عربی 21 در تشریح این شش پایگاه نوشت:

پایگاه هوایی رامون یکی از پایگاه‌های هوایی دارای اهمیت استراتژیک بالا برای رژیم اشغالگر است. پایگاه هوایی حتسور که انگلیس آن را در سال 1942 تاسیس کرد که پایگاه مجهزی به شمار می رود. پایگاه هوایی حتسریم که از جنگنده‌های مستقر در آن، اغلب برای حملات علیه غزه استفاده می‌شود. پایگاه هوایی نواتیم که دلیل اهمیت آن  این است که ستاد فرماندهی استراتژیک هوایی زیرزمینی نیروی هوایی اسرائیل در آن مستقر بوده؛ امری که در سایر پایگاه‌های هوایی اسرائیل وجود ندارد. پایگاه هوایی تل‌نوف که یکی از سه پایگاه هوایی مهم نیروی هوایی اسرائیل است و دو پایگاه دیگر، رامات دیوید و نواتیم هستند. پایگاه هوایی پالماخیم که در آن شمار زیادی بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد و مرکز پرتاب موشکهای فضایی «Arrow» است.

مقاومت حیثیت اسرائیل را برد؛انتظارها برای آتش بس و پایان جنگ


 

یک بام و دو هوای غربی ها؛ حمایت از جنایت به چه قیمتی؟

واکنش های بین المللی به درگیری ها در سرزمین های اشغالی ادامه دارد؛ جنگی که بار دیگر طنز تلخ حقوق بشر غربی را پیش روی جهانیان گذاشت. در حالی که دولت بایدن با فروش ۷۳۵ میلیون دلار سلاح‌های هدایت شونده دقیق به اسراییل موافقت کرده لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با همتای اسرائیلی خود  بار دیگر بر حمایت بی دریغ ایالات متحده از حق اسرائیل در دفاع از خود و حمایت از غیرنظامیان اسرائیلی تأکید کرد.

 گانتس در گفت‌وگو با آستین بر تداوم حملات این رژیم به نوار غزه تاکید کرد و داده‌های اطلاعاتی را درباره برج "الجلاء" در نوار غزه، محل فعالیت رسانه‌هایی چون الجزیره و آسوشیتدپرس که اخیرا هدف حمله این رژیم قرار گرفت، در اختیار آستین قرار داد.

از سوی دیگر مقامات اتحادیه اروپا که بارها از رژیم غاصب اسرائیل اعلام کرده اند، در موضع گیری های جدید خواستار آتش بس فوری شدند. این درخواست در نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح شد. در این متن به گفته بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم ترک فوری مخاصمه و اجرای آتش بس بین اسرائیل و فلسطینیان تاکید شده است. وی افزود: هدف این است که از غیر نظامیان حفاظت شود و به ساکنین غزه دسترسی کامل به کمک‌های بشردوستانه داده شود.

به گزارش ایرنا، در پی جلوگیری رژیم آپارتاید اسراییل ار دسترسی مردم غزه به کمک های بشردوستانه، ژان کاستکس نخست وزیر فرانسه روز سه شنبه از تل آویو خواست تا دسترسی سریع و بدون مانع کمک ها به نوار غزه را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد: پایان دادن به خشونت از جانب هر دو طرف و جستجوی فعالانه راه‌حل براساس قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را ضروری می‌دانیم.

همزمان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی توسط رهبران جهان، مردم آزادیخواه نیز در برخی از کشورهای دنیا به خیابان ها آمدند تا با اعلام انزجار رژیم آپارتاید با مردم فلسطین همدردی کنند.
 

انتظارها برای آتش بس و پایان جنگ

در حالی که طی این ده روز انتظار می رفت از شدت تنش ها کاسته شود اما پیشرفتی حاصل نشد. شب گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند: مصر پیشنهاد توقف جنگ از ساعت ۶ بامداد روز پنجشنبه را ارائه کرده است. تاکنون تلاش بسیاری از کشورهای دیگر از جمله قطر برای برقراری آتش‌بس در سرزمین‌های اشغالی با اصرار رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه ناکام مانده است.

با این وجود «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس سه شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر سر آتش بس یا زمان مشخص برای توقف درگیری‌ها، توافقی صورت نگرفته است. به گزارش روسیا الیوم فوزی برهوم سخنگوی حماس گزارش‌ رسانه‌های رژیم صهیونیستی در خصوص موضوع آتش بس را بی پایه و اساس است خواند و گفت: اخبار منتشر شده درباره توافق حماس با اسرائیل صحت ندارد.

به گزارش صدی البلد اما در تازه ترین تحولات کاخ ریاست جمهوری فرانسه "الیزه" اعلام کرد که این کشور پیشنویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل با هماهنگی با مصر و اردن با هدف حل نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطین ارائه داده است. رئیس جمهوری فرانسه عنوان داشت: من امیدوار هستم که شورای امنیت با تصویب پیش نویسی که برای حل نزاع میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ارائه داده‌ایم، موافقت کند. فرانسه روز سه شنبه از توافق خود با مصر و اردن برای آغاز یک ابتکار عمل انسانی در غزه خبر داد.

با بررسی طرح فرانسه باید دید آیا سرانجام درگیری ها در سرزمین های اشغالی به پایان خواهد رسید یا خیر. قدرت مقاومت در منطقه در دور جدید درگیری ها موضوعی بود که علاوه بر غافلگیر کردن رژیم صهیونیستی دنیا را نیز متعجب کرد. نتانیاهو در حالی اصرار به پیروزی در جنگ و نمایش پوشالی قدرت رژیمش در این درگیری ها را دارد که اعتراف فرماندهان این رژیم مساله دیگری را نشان می دهد. علاوه بر ناکامی در ترور فرماندهان مقاومت ژنرال های رژیم صهیونیستی اوضاع امنیتی را شکننده توصیف و نسبت به جنگ های آتی و ضعف در آن هشدار می دهند. تا به این جای کار اگر این جنایات را سناریوی نتانیاهو بدانیم وی دستاورد مهمی بدست نیاورده است. شاید ادامه این جنگ تا چند روز بتواند افکار عمومی را از بن بست سیاسی در اسرائیل و فسادهای گسترده نتانیاهو منحرف کند اما با برقراری آتش بس نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر شاهد فشارهای داخلی و حاضر شدن در دادگاه خواهد بود. ضمن اینکه تقلاها برای برهم زدن مذاکرات برجامی وین نیز بی نتیجه بوده و از عزم طرفین برای رسیدن به نتیجه نکاسته است.

این مطالب را هم بخوانید:

جنگ غزه ۱۰ روزه شد/حملات مقاومت به فرودگاه رامون و پایگاه‌های هوایی اسرائیل/ شهادت ۲۱۸ تن از جمله ۶۳ کودک
فریاد جهان بر سر اسرائیل؛کودک‌کشی را متوقف کن

لیبرمن:در برابر حماس وضعمان این است،مقابل حزب‌الله و ایران چه خواهیم کرد؟!
انتفاضه سنگ به پرتاب موشک رسید؛آیا این جنگ فراگیر خواهد شد؟
نتانیاهو در آستانه سقوط است؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1516668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    8 3
    این حوادث یک پیام بزرگ برای اسرائیل داشت. اینکه دوران بزن در رویی و زورگویی تمام شده و بهتره ساکت سر جای خود بنشینند. تصور کنید که با سوریه یا حزب الله لبنان طرف بود. آن موقع موشک هایی به مراتب مخرب تر و پیشرفته تر و فراوان تر میتوانست کل اسرائیل را به جهنمی تبدیل کند.