۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۱

آرش شفاعی

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم تمام شد و نتیجه تلاش و زحمات شبانه روزی مسوولان برگزاری نمایشگاه، ناشران و دست​اندرکاران صنعت چاپ و نشر و نویسندگان، مولفان، مترجمان ، تصویرگران و... در مدتی کوتاه اما سرشار از نشاط و اشتیاق فرهنگی در برابر نگاه مردم قرار گرفت.

بی شک نمایشگاه کتاب ، بزرگ​ترین رویداد فرهنگی کشور ماست و کدام شیفته فرهنگ و هنر، وقتی جمعیتی انبوه و در هم تنیده از دوستداران کالاهای فرهنگی را می​بیند که با عشق و علاقه از دورترین جای​های این سرزمین آمده​اند تا در جشن بزرگ فرهنگ و هنر سال مشارکت کنند به خود نبالد و بر این همت و غیرت درود نفرستد؟

نکته این جاست که در برابر این همه عشق ، باید بیشترین خدمت رسانی به این مردم شیفته  هنر و فرهنگ ارائه شود. باید کسی که برای خرید کتاب و آگاهی از تازه ترین رویدادهای ادبی و هنری کشور این همه راه را به مصلای تهران می​آید دغدغه  دیگری جز کتاب نداشته باشد . این نکته متاسفانه با همه تلاش مسوولان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله​ای بعید دارد .

این که بعد از 24 دوره برگزاری نمایشگاهی که ادعای جهانی بودن دارد، هنوز مقامات برسر جای آن با هم اختلاف نظر دارند باعث شرمساری است، اما از آن بدتر این است که عده​ای معنقدند باید نمایشگاه را از شهر خارج کرد . این گونه پیشنهادها که بر واقعیت​های اجتماعی متکی نیست، قطعاً راه به جایی نخواهد برد .

برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران تنها به جبر زمانه و بر اساس نیازی فوری انجام شد . امروزه اگر کسی هم هست که از ادامه برگزاری نمایشگاه در این مکان دفاع می​کند بهتر است بدون اسکورت و تشریفات یک روز از دالان تنگ ورودی متروی مصلادر میان ازدحام و فشار جمعیت به باند غربی اتوبان رسالت برود یا این که در گرمای شدید آفتاب مجبور باشد، ساندویچ​های آماده گاز بزند و از صبح تا شب در سالنی وسیع و پر از بازدید کننده و فاقد تهویه مطلوب بایستد .

شاید یکی از راه​های کاهش مشکلات نمایشگاه کتاب تهران، جدی گرفتن اندیشه  برگزاری نمایشگاه​های تخصصی کتاب است . در وضعیت کنونی که کتاب​های سیاسی و ادبی و روان شناسی و آشپزی و ...یک جا و در کنار هم فروخته می​شود ، معضل اطلاع رسانی نیز بر مشکلات موجود افزوده می​شود و مخاطبان نیز به شدت سردرگم​اند درصورتی که برگزاری نمایشگاه​های موضوعی هم به آرامش مخاطبان واقعی کتاب کمک می​کند و هم امکان ارزیابی و تحلیل درست از توانمندی​های صنعت نشر را در هر حوزه ممکن می​سازد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =