۱ نفر
۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰

اسرائیل پس از نبرد غزه

حسن هانی‌زاده
اسرائیل پس از نبرد غزه

جنگ اخیر رزمندگان فلسطین و ارتش رژیم اسرائیل ثابت کرد که این رژیم علیرغم بر خورداری از یک مصونیت بین المللی فاقد عمق استراتژیک است و این موضوع، یک چالش امنیتی برای اینده اسرائیل تلقی می شود.

یک گزارش منتشر شده در رسانه های عربی از فروپاشی قریب الوقوع رژیم صهیونیستی حکایت دارد و انتفاضه اخیر سیف القدس به خوبی نظریه فروپاشی درونی اسرائیل را مورد تاکید قرار می دهد.

مرحوم دکتر "توفیق البجیرمی" استاد برجسته سوری فلسطینی الاصل در دانشگاه های دمشق، بغداد وبیروت در یک مصاحبه تلویزیونی با یک شبکه ماهواره ای عربی موضوع بسیار مهمی در رابطه با فروپاشی رژیم صهیونیستی را فاش کرد.

البجیرمی که به دلیل زندگی در آمریکا و تحصیل در دانشگاه های اروپایی اطلاعات مهمی از شرایط منطقه و جهان دارد گفت: در سال ۱۹۹۸ سازمان سیا گزارش فوق سری در مورد اسرائیل به بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا ارائه داد.

به گفته این استاد سرشناس سوری "  ۱۹۳۸- ۲۰۱۳" سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گزارش موسوم به " eyes only (فقط چشم ها )که به بیل کلینتون ارائه داده با استناد به یک سلسله مولفه های امنیتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سقوط رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی کرده بود.

معمولا در گزارش های فوق سری سازمان سیا که با نشانه "eyes only "تهیه می شود تنها رئیس جمهوری ایالات متحده مجاز به خواندن چنین گزارشی است و هیچ مقام دیگری حق مطالعه آن را ندارد.

در این گزارش فاکتورهایی برای پایداری یک کشور ارائه شده و رژیم صهیونیستی به دلیل نداشتن این فاکتورها جزء رژیم هایی  تلقی شده که محکوم به فروپاشی هستند.

 تجزیه و تحلیل رخدادهای اخیر اراضی اشغالی به لحاظ امنیتی، نظامی، ساختار جمعیتی، ابعاد جغرافیایی و تضاد سیاسی درون حاکمیتی از چند جهت حائز اهمیت است.

نخست توان باز دارندگی رزمندگان فلسطینی است که در طول دو هفته جنگ نفس گیر بیش از ۵ هزار موشک پیشرفته بالستیکی به سوی تاسیسات راهبردی رژیم صهیونیستی پرتاب کردند.

این موشک ها که از نوع سجیل، قسام، شهاب، کورنیت و عیاش هستند تا عمق شمال اراضی اشغالی را در بر گرفت و توانستند قواعد درگیری میدانی را به سود ملت فلسطین تغییر دهند.

برد موشک های رزمندگان فلسطینی به ۲۸۰ کیلومتر بالغ شده و تمام اراضی اشغالی را از شهر صفد در شمال تا صحرای نقب در جنوب را شامل می شود.

محور دیگری که بسیار حائز اهمیت است نا کامی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی مانند موساد، شاباک، شین بیت و امان بود که نتوانستند مراکز تولید و ذخیره موشک ها را در شهر کوچک غزه کشف کنند.

محور سوم تعطیلی تمام پدیده های حیات در فلسطین اشغالی بود که شامل فرودگاه بین المللی بن گوریون، پالایشگاه حیفا، مراکز تصفیه آب حیفا،ایستگاه های مترو وتاسیسات اقتصادی بود.

در طول این مدت حداقل ۱۸ شهر اراضی اشغالی در گیر این جنگ بودند و بیش از۷۰  در صد از ساکنان اراضی اشغالی در پناهگاه ها بسر می بردند.

برای نخستین باردر طول درگیری های اخیر آب در اراضی اشغالی جیره بندی شد و دسترسی به مواد غذایی به سختی صورت می گرفت.

محور دیگر خیزش همه فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی بود که علاوه بر غزه، کرانه غربی را نیز شامل شد و از آن مهم تر، فلسطینیان ساکن اراضی ۱۹۴۸بود که برای نخستین بار با صهیونیست ها در محدوده جغرافیای موسوم به ۴۸ درگیر شدند.

محور دیگر نا کامی گنبد آهنین بود که از ۵ هزار موشک پرتاب شده تنها توانست کمتر از یکهزار موشک را ردیابی و منهدم کند.

علت این امر این است که رزمندگان فلسطینی با تغییراتی که بر روی بدنه موشک ها ایجاد کردند توانستند گنبد آهنین را فریب دهند.

محور دیگر شرایط اقتصادی فلسطین اشغالی بود که در طول جنگ دو هفته ای غزه روزانه یک میلیارد دلار خسارت متحمل می شد.

علاوه بر آن طولانی شدن در گیری های داخلی در اراضی اشغالی به فرسایش پیکره ارتش رژیم اسرائیل منجر خواهد شد و این ارتش نخواهد توانست برای مدتی طولانی مدیریت صحنه های نبرد را در اختیار بگیرد. به همین دلیل به اجبار به آتش بس تن در داد.

 مجموعه تحلیل های میدانی نشان می دهد که رژیم صهیونیستی اکنون وارد یک چالش جدید امنیتی در داخل اراضی اشغالی شده زیرا یهودیان ساکن اراضی اشغالی که نوعا دارای تابعیت دو گانه هستند از این پس ناچار به مهاجرت معکوس خواهند شد.

مهاجرت یهودیان به سمت آمریکا و اروپا پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان در سال۲۰۰۶ سابقه داشته و اکنون با تغییر قواعد درگیری و تغییر موازنه قدرت به سود ملت فلسطین، اراضی اشغالی دیگر برای صهیونیست ها سرزمین شیر و عسل نخواهد بود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =