پایان مرحله اول فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایران و کوبا

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مدیر پروژه کارآزمایی بالینی واکسن ایران و کوبا گفت: مرحله اول فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا امروز به پایان می‌رسد.

مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا از پایان مرحله اول فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  خبر داد و گفت: از ششم اردیبهشت ماه ١۴٠٠ تزریق واکسن کرونای کنژوگه تولید انستیتو فینلای کوبا که با مشارکت انستیتو پاستور ایران پیش رفته است در کارآزمایی بالینی فاز سه در ایران آغاز شد و روز گذشته (شنبه اول خرداد) در شهر ساری به عنوان هفتمین شهر واکسن به ۳۰۰۰ امین نفر تزریق شد و امروز هم در شهر بابل با تکمیل تزریق اول به تمام داوطلبان پیش بینی شده (۳۰۰۰ نفر)، حجم نمونه ٢۴ هزار نفره این مرحله از کارآزمایی بالینی فاز سوم محقق خواهد شد.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا ادامه داد: از روز سه‌شنبه چهارم خرداد تزریق دوم واکسن در شهر اصفهان آغاز خواهد شد و پیش بینی ما این است که تزریق دوم در تمام ۸ شهر مورد مطالعه در چهار هفته انجام شود.

مصطفوی بیان کرد: در کارآزمایی فاز سه، هدف اصلی بررسی میزان اثربخشی واکسن است و ما به دنبال آن هستیم که بررسی کنیم تزریق این واکسن چقدر توانسته است باعث کاهش ابتلا به شکل‌های علامتدار و شدید و مرگ و میر کرونا شود؛ البته علاوه بر اثربخشی، میزان ایمنی زایی و عوارض احتمالی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم که این موارد جزو اهداف ثانویه مطالعه است.

او افزود: خوشبختانه تا امروز عوارض جانبی واکسن مشترک ایران و کوبا بسیار خفیف بوده و در موارد معدودی داوطلبان نیاز به درمان دارویی برای رفع عوارض داشته اند. خوش بین هستیم تا در ادامه مسیر هم نتایج خوبی از میزان اثربخشی و ایمنی زایی واکسن به دست بیاوریم.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا بیان کرد: مرحله دوم مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن در فاز سوم در ۶ شهر ساری، بابل، همدان، یزد، اصفهان، کرمان و بندرعباس با تزریق دز دوم به پایان می‌رسد. در زنجان و یزد تزریق یادآور یا بوستر هم به داوطلبان ۲۸ روز پس از تزریق دوم انجام و در همه شهرهای هدف بعد از تزریق آخر با پیگیری داوطلبان، میزان اثربخشی واکسن مشخص می‌شود.

مصطفوی درباره تولید انبوه واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: برنامه تولید واکسن به صورت جدی در انستیتو پاستور ایران در حال طی شدن است و خوش بین هستیم بتوانیم در زمانی که مجوز مصرف اضطراری برای واکسیناسیون عمومی صادر می‌شود تعداد واکسن مناسبی آماده داشته باشیم؛ گرچه سیاستگذاری و برنامه ریزی لازم انجام شده است تا ظرفیت تولید را روز به روز افزایش دهیم و پاسخگوی بخشی از نیاز کشور در واکسن کرونا باشیم.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =