۴ نفر
۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
اختلاس سیاسی؛ ریشه بسیاری از اختلاس‌های اقتصادی

این که حدود سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آن هم چهل و سه سال پس از انقلاب اسلامی، ملت هشتاد میلیونی ایران هنوز از کاندیداهایش با خبر نیست چه رسد به برنامه هایشان؛

این که جز یکی دو کاندیدا از وضعیت نهایی خود با خبر نیستند تا بتوانند ستادی تشکیل دهند و کارزار انتخاباتی خود را سامان دهند، از پدیده های تاسف برانگیز روزگار ماست و نسبتی هم با رعایت حق الناس ندارد.
هرگاه جریانی در کشور با فراغ بال در هر انتخاباتی با کاندیدای حداکثری شرکت کند و کثیری از نخبگان از ابتدا تا انتها در مسیر فیلترینگ و نظارت دائمی و حذف و کارشکنی قرار بگیرند و نتوانند کاندیداهای اصل خود را عرضه کنند و مجبور به کاندیدای حداقلی شوند، این نامش موازنه جعلی است، که نه سازگار با عدالت است  و نه سازگار با انصاف و نه هدف اصلی از انتخابات را افاده می کند.

اگر به رغم  قانون اساسی، ارزش های بنیادی انقلاب اسلامی و فرمایشات امام عظیم الشان، صرفا عده ی معدودی در حلقه ی خود  بنشینند و حساب و کتاب کنند و چرتکه بیاندازند و قانون را بهانه کنند، که چه کسی باشد و چه کسی نباشد، تا آن بشود که مطلوب خودشان است، نتیجه ای جز بی اعتمادی و یاس، یا بی تفاوتی و خشم، یا رفتار واکنشی بسیاری از مردم ندارد. نمی شود انتخابات و مشارکت را مهم بدانیم، اما حق انتخاب به مردم ندهیم و امور مردم را به مردم واگذار نکنیم. . انتخابات ریاست جمهوری از فرصت های کم نظیر حق تعیین سرنوشت مردم و کشور است و نباید هویت آن تنزل یابد.

نمی شود با تفسیر ضیق و به نام یک بند از قانون، ماهیت بسیاری از اصول قانون را بلاموضوع و اصل قانون را به اسارت گرفت. هرجا صرفا به شکل قانون قناعت، اما ماهیت آن منتفی شود، تا مردم نادیده گرفته شوند و منافع سیاسی گروه یا جریانی محفوظ بماند، عجیب نیست که بگوییم نوعی اختلاس سیاسی رخ داده است. و البته در چندین نوبت  شاهد بوده ایم که داوران حتی حفظ ظاهر هم نکرده اند.

چه بسا، ریشه ی بسیاری از اختلاس ها و حرام خواری های اقتصادی، یا ناکارآمدی ها، انحراف ها و بی سرانجامی ها، در سوء استفاده از قدرت و قانون و همچنین در تبانی ها،  اختلاس های سیاسی  و حرام خواری های سیاسی است، که از  توزیع ناعادلانه و سلیقه ای قدرت به جای بازگشت امور به مردم  بر می خیزد.
افسوس، بسیاری از آنچه شاهدیم نه با ماهیت حماسه دوم خرداد نسبتی دارد و نه با یوم الله سوم خرداد.  ای کاش به جای فرصت سوزی، چاره ای شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1518404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =