۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به بیماری سرطان کبد در طی سی سال گذشته سه برابر شده است.

 محققان انگلیسی در مطالعات خود متوجه شدند میزان شیوع سرطان کبد طی دهه‌های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند افزایش وزن، افزایش مصرف مشروبات الکلی و تعداد مبتلایان به هپاتیت C از مهم‌ترین عوامل افزایش مبتلایان به سرطان کبد است. هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که از طریق تماس خونی منتقل می‌شود.

قبل از سال 1991 انتقال خون یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال این ویروس به حساب می‌آمد اما در حال حاضر مهم‌ترین دلیل انتقال این ویروس در میان معتادان تزریقی است. دکتر مت سیمور استاد دانشگاه Leeds گفت: به نظر می‌رسد تعداد مبتلایان به سرطان کبد هم‌چنان افزایش پیدا خواهد کرد. معمولاً از زمان ابتلا به بیماری هپاتیت C تا بروز سرطان بین 20 تا 40 سال طول خواهد کشید. بنابراین با وجود اینکه تلاش‌هایی در کاهش میزان ابتلا به بیماری هپاتیت صورت گرفته است باز هم در چند سال آینده شاهد افزایش سرطان کبد خواهیم بود.

در حال حاضر چاقی یکی از مهم‌ترین علت‌های بیماری‌های کبد است و باید برای مقابله با گسترش روزافزون این معضل قرن حاضر اقدامات مؤثرتری اندیشیده شود.

تحقیقات نشان می‌دهد در صورتی که بتوان آسیب‌های حاصل از بیماری‌های کبد را کاهش داد خطر ابتلا به سرطان کبد به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. هم‌چنین کارشناسان معتقدند بسیاری از افرادی که به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و به همین دلیل ناخواسته باعت انتقال این ویروس می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد تنها در کشور انگلستان نزدیک به 250 هزار نفر به هپاتیت c مبتلا هستند اما نزدیک به 80 درصد از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند. ایموگان شیلیتو از مرکز British Liver Trust در این‌باره گفت: بیماری سرطان کبد معمولاً بعد از بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و C که سال‌ها باعث آسیب‌رسانی به کبد می‌شوند به وجود می‌آید.

اما برای پیشگیری از این بیماری راه‌های بسیاری وجود دارد. در مرحله اول بیماران مبتلا به هپاتیت باید درمان‌های مؤثری دریافت کنند تا در آینده به بیماری سرطان دچار نشوند. مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که بیماران مبتلا به دیابت در کشور شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند خطر ابتلا به سرطان کبد به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

BBC/ نوردهم آگوست

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =