۰ نفر
۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
تالاب صورتی چابهار ثبت ملی شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: تالاب صورتی چابهار معروف به دریاچه لیپار در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرآنلاین از چابهار : طاهره شهرکی اظهار داشت: تالاب صورتی لیپار یکی از جاذبه‌های طبیعت ایران و جنوب سیستان و بلوچستان است که به دلیل رنگ خاصی که دارد از سایر دریاچه‌ها و تالاب‌ها متمایز شده است.

به گفته وی، این تالاب در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر صیادی بریس در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار) واقع شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار بیان داشت: تالاب‌های بسیاری در جهان وجود دارند که از نظر زیست محیطی محلی برای بسیاری از گونه‌های جانوری ازجمله فلامینگوها و لک‌لک‌ها به شمار می‌روند اما بعضی از این تالاب‌ها به دلیل رنگ خاص خود از دیگر تالاب‌های رنگی، متمایز شده‌اند.

وی ادامه داد: آب تالاب لیپار به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی است و جزو شورترین آبگیرها به شمار می‌رود به گونه‌ای که ساحلی از نمک، آن را احاطه کرده است. 

عدنان حسینی مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار نیز گفت: پرونده ثبت این اثر طبیعی بعد از طی کردن روند بررسی در شورای ثبت میراث فرهنگی استان و شورای ثبت بناها و آثار طبیعی کشور و تایید نهایی، حکم آن توسط وزیر میراث فرهنگی به استاندار و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ابلاغ شده است.

به گفته حسینی، این اتفاق، باعث حفاظت و معرفی بیشتر این اثر می‌شود و مقدمه‌ای برای ثبت منظر این دریاچه در فهرست آثار طبیعی جهانی خواهد بود.

تالاب لیپار یا تالاب صورتی در سواحل مکران چابهار ایران قرار دارد. این دریاچه که از رودهای کوچک اطراف تشکیل شده به رنگ صورتی است و رنگ آن به علت وجود پلانکتون‌ها در آن است. در این تالاب، اما پوشش گیاهی زیادی از جمله درختچه‌های گز، حرا و چش روییده‌ شده است.

دریاچه یا تالاب صورتی لیپار به سبب جذابیت های خاص خود، تولید نمک طبیعی و فروش صنایع دستی بومی و محلی توسط زنان و کودکان در اطراف آن در طول سال میزبان شمار زیادی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =