«میراث کهن» و میراث فرهنگی ناملموس ثبت‌شده در یونسکو

مستند «میراث کهن» تولید جدید شبکه مستند سیما با موضوع معرفی پرونده های میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو از روز شنبه ۸ خردادماه ساعت ۱۹ روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، تهیه‌کننده این مجموعه مستند گفت: کشورمان ایران به عنوان پرچمدار حفظ و اشاعه میراث فرهنگی ناملموس در دنیا شناخته می‌شود. برهمین اساس تصمیم گرفتیم سراغ پرونده این میراث‌های فرهنگی ناملموس رفته و آنها را از ابعاد مختلف روایت کنیم. به صورت کلی، کشورمان ۱۵ پرونده میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو دارد که در این فصل از مجموعه مستند «میراث کهن»، سراغ ۵ پرونده مهم آن که درباره موضوعاتی نظیر «آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای»، «تعزیه»، «فرش فارس»، «نقالی و داستان‌سرایی» و «چوگان» رفته‌ایم و ماحصل آن ۵ مستند حدوداً ۴۵ دقیقه‌ای شده است.

ایمان حسین ‌تاش افزود: این پرونده‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ اول آیین‌هایی که رو به اضمحلال هستند، مانند نقالی که در حال از بین رفتن است و باید از آن پاسداری کرد و دوم خرده فرهنگ‌هایی که توسط گروه‌هایی در مناطف مختلف کشورمان ایجاد شده و دارای تاثیرگذاری است. تمام این پرونده‌ها از نظر سیاسی، فرهنگی، ژئوپلتیکی و ... دارای اهمیت بوده و ثبت آنها در یونسکو برگ برنده‌ای برای ما در منازعات سیاسی است. مثلا برای ثبت صنعت لنج‌سازی در استان‌های جنوبی کشورمان تحت عنوان «دریانوردی و لنج‌سازی حوزه خلیج فارس» در یونسکو امتیاز ویژه‌ای است چرا که بار دیگر نام خلیج فارس را ثبت می‌کند.

حسین‌تاش درباره روند تحقیق و پژوهش این مجموعه مستند گفت: از ۸-۹ سال پیش پژوهش‌های مربوط به این مجموعه را زیر نظر گروهی ۷ نفره آغاز کردیم و به صورت متمرکز حدود ۵ سال پژوهش داشتیم.

تهیه‌کننده مستند «میراث کهن» بیان داشت: در این مستند از انیمیشن، گفت‌وگو، جلوه‌های ویژه، تصاویر میدانی روایتی و ... استفاده شده است. از تکنیک فیلم ۳۶۰ درجه نیز در بعضی از قسمت‌ها استفاده شده است. علاوه بر این، تقریبا تمام مستندهای داخلی و خارجی در موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی را دیدیم و تحلیل کردیم.

مجموعه مستند «میراث کهن» به کارگردانی امیر شریفی و تهیه‌کنندگی ایمان حسین ‌تاش از روز شنبه ۸ خردادماه روی آنتن شبکه مستند رفته و تا چهارشنبه هر روز ساعت ۱۹ پخش خواهد شد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =