چالش سخت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به چالش های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت این کشور به توافق هسته ای با ایران و دیگر طرف ها پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، کوروش احمدی در تشریح این موانع گفت:مهمترین مشکلی که دولت بایدن برای بازگشت به برجام پیش رو دارد، مشکل مخالفت جمهوریخواهان و شماری از دمکرات ها است. کنگره سازوکارهایی دارد یا می تواند ایجاد کند که دولت بایدن را در ارتباط با برجام سخت به زحمت بیاندازد. بویژه اگر محتوای توافق به گونه ای نباشد که اکثریت بزرگ دمکرات ها را راضی کند، شماری از آنها می توانند با پیوست به جمهوریخواهان برخی موانع جدی برای نهایی شدن توافق و احیای برجام ایجاد کنند. در سال 94 تعداد 4 سناتور دمکرات به جمهوریخواهان پیوستند و علیه برجام رای دادند. اما این تعداد به همراه 54 سناتور جمهوریخواه چون به 60 نفر نرسید، دمکرات ها توانستند با فلی باستر (نوعی آبستراکسیون) مانع رد برجام توسط کنگره شوند. اگر شمار مخالفین دمکرات برجام به 10 سناتور می رسید آنها می توانستند علاوه بر رد برجام مانع وتوی مصوبه کنگره در مخالفت با برجام نیز بشوند و مانع نهایی شدن برجام شوند. در نتیجه دولت بایدن سعی دارد توافق برای احیایی برجام را به گونه تنظیم کند که بتواند بیشترین اعضای دمکرات را در کنار خود نگه دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل در تشریح اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در ایران و اثر آن بر مذاکرات وین نیز گفت: انتخابات ایران را نمی توان فاکتور مهمی در این مذاکرات به شمار آورد. رسما و عملا نهادهای بالادستی مثل شورای امنیت ملی در مورد این مذاکرات تصمیم می گیرند. مذاکرات قطع نظر از این انتخابات می تواند قبل از آن به نتیجه برسد یا بعد از آن نیز ادامه داشته باشد. اجرا توافقات احتمالی در هر حال به بعد از دولت کنونی کشیده خواهد شد. فراموش نکنیم که بین توافق نهایی در برجام در 94 و شروع اجرای توافقات 6 ماه فاصله افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دور پنجم می تواند آخرین دور از گفتگوها باشد گفت: این احتمال  وجود دارد. چون پیشرفت های خوبی طی چهار دور گذشته صورت گرفته است. به این شکل که احیای برجام در امتداد خطوط اصلی اولیه آن مورد توافق قرار گرفته است. به این معنی که آمریکا ظاهرا  پذیرفته تا تحریم های "ناسازگاربا برجام" مثل تحریم های موضوعی مانند تحریم فولاد، آلومینیم، خودروسازی و مانند اینها و نیز تحریم برخی نهادهای موثر مثل بانک مرکزی و شرکت نفت و شرکت نفتکش و کشتی رانی و ... را بردارد. اساسا بدون برداشتن این تحریم ها بازگشت به برجام بی معنی خواهد بود.

مشروح این گفتگو را ایـــــنــــــــجــــــــــــــــــــا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    1 0
    بردار بابا بردارخسته شدیم
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    برجام توی سرشان بخورد دزدهای بی شرف آدم کش؛ حقش است روحانی ازخیرپولهایی که آمریکا تصرف کرده بگذرددرعوض آمریکاراازآمدن به ایران تحریم کند
  • امیر IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    6 0
    لطفاًکم دروغ بگویید،مثل اینکه صحبتهای وزیرخزانه داری امریکارانشنیده اید،اول بایدایران به تمام وظایف خودش دررابطه به بازگشت به برجام عمل کند،انوقت ماتحریم هارابازنگری میکنیم،یاصحبتهای بلینکن که مرتباًتکرارمیکند،ماتحریمهایی که ازنظرماربطی به توافق هسته ای نداردواهرم فشاربسیارموثری برای بازداشتن ایران ازکمک کردن به نیروهای تروریستی میباشدهیچوقت لغونمیکنیم.