۲ نفر
۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
ریزش بازار مسکن در شمال تهران

ایسنا نوشت: اردیبهشت امسال، شمال پایتخت با ۱۰ درصد افت ماهیانه قیمت مسکن مواجه شد؛ نرخها در پنج منطقه نخست معاملات نیز تا ۶.۴ درصد کاهش پیدا کرد.

بازار مسکن برای دومین ماه پیاپی با افت قیمت مواجه شد. بعد از آنکه فروردین امسال متوسط قیمت در شهر تهران ۳.۱ درصد کاهش پیدا کرد، اردیبهشت ماه نیز نرخها ۱.۸ درصد پایین آمد. این برای اولین بار طی یک سال اخیر است که در دو ماه پیاپی قیمتها کاهش می‌یابد که از افت انتظارات تورمی حکایت دارد.

اردیبهشت ۱۴۰۰ در پنج منطقه پرتقاضا نرخها بین ۰.۴ درصد تا ۶.۴ درصد پایین آمد. در منطقه ۵ که بالاترین تعداد معاملات را دارد قیمت هر متر خانه به طور متوسط ۱/۱ درصد  کاهش یافت. در منطقه ۱۰ که رتبه دوم معاملات را از آن خود کرد قیمتها ۰.۵ درصد افت کرد. در منطقه ۴ به عنوان سومین منطقه پرتقاضا قیمتها ۶.۴ درصد پایین آمد. در منطقه ۲ که جایگاه چهارم را از نظر معاملات داشت نرخها ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و در منطقه ۷ که رتبه پنجم را از نظر میزان معاملات داشت قیمت ۴ درصد افت کرد.

منطقه ۲۲ با ۲۶ درصد افت ماهیانه، رکورددار افت قیمت بود و هم اکنون هر متر مسکن در این منطقه به ۲۰ میلیون و ۵۶۶ هزار تومان رسیده است. البته در منطقه ۲۲ با توجه به تعداد اندک معاملات (۵۳ فقره) نوسانات شدید ماهیانه دستیابی به تحلیلی از وضعیت واقعی آن را دشوار می‌کند.

قیمتها در منطقه یک نیز به عنوان محدوده جذاب سوداگری ۱۰ درصد افت کرد؛ به طوری که از متری ۶۶ میلیون و ۸۰۲ هزار تومان در فروردین ماه امسال به ۶۰ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان در اردیبهشت ماه رسید. در حال حاضر نرخ پیشنهادی قیمت در محله‌های مختلف منطقه یک بر اساس موقعیت، امکانات و سن بنا از حدود ۴۰ میلیون تومان شروع می شود و به بالای ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد. حتی بعضی مالکان در منطقه یک قیمتهای کمتر از متری ۴۰ میلیون تومان نیز برای واحدهای خود تعیین کرده‌اند.

از طرف دیگر قیمتها در مناطق جنوبی عموما با افزایش قیمت یا ثبات همراه بود. در منطقه ۱۵ که عنوان هشتم را در معاملات دارد قیمتها ۵.۴ درصد بالا رفت و به ۱۵ میلیون  ۵۵۶ هزار تومان در هر متر مربع رسید. در منطقه ۱۴ نیز با متوسط قیمت متری ۲۱ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان، نرخها ۴.۹ درصد افزایش یافت. منطقه ۲۱ نیز با افزایش ۲.۶ درصدی قیمت مواجه شد و به متری ۲۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان رسید.

ریزش بازار مسکن در شمال تهران

کاهش ۶۵ درصدی معاملات نسبت به پارسال

اردیبهشت متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ درصد کاهش و ۶۹.۷ درصد افزایش دارد. تعداد معاملات نیز در این ماه معادل ۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۸۸.۱ افزایش را نشان می‌دهد.

ارزیابی اغلب کارشناسان درباره آینده بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ این است که نرخها به ثبات نسبی خواهد رسید و ممکن است با مقداری کاهش قیمت مواجه شویم. با توجه به خاصیت چسبندگی قیمتها در بازار مسکن ممکن است افت قیمتها چندان محسوس نباشد اما اگر تا دو سه سال آینده با توجه به نرخ تورم قیمت مسکن در ثبات نسبی باقی بماند حباب بازار تخلیه می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1519696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =