روزنامه روسی:بلینکن امید را به عرب‌ها بازگرداند

یک روزنامه روسی در تحلیلی نوشت: که سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل امید را به جهان عرب بازگرداند.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه روسی کامرسانت در تحلیلی نوشت: روز پنجشنبه، نخستین سفر آنتونی بلینکن به خاور میانه و از جمله، بیت المقدس، رام الله، قاهره و عمان به پایان رسید. هدف از این سفر، بحث و بررسی تدابیر در راستای تحکیم رژیم آتش بس و کاهش خطرات برای ادامه مناقشه در ماه های آینده بود. بلینکن به طور کامل، مشی جدید دولت امریکا در قبال مناقشه فلسطین – اسرائیل را به نمایش گذاشت.

روز پنجشنبه، نخستین سفر آنتونی بلینکن به خاور میانه و از جمله، بیت المقدس، رام الله، قاهره و عمان به پایان رسید. هدف از این سفر، بحث و بررسی تدابیر در راستای تحکیم رژیم آتش بس و کاهش خطرات برای ادامه مناقشه در ماه های آینده بود. بلینکن به طور کامل، مشی جدید دولت امریکا در قبال مناقشه فلسطین – اسرائیل را به نمایش گذاشت.
این سفر چندین روز بعد از عقد توافق پیرامون آتش بس میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه انجام شد. در نتیجه 11 روز جنگ در نوار غزه، 287 نفر کشته شدند که 69 نفر از آنان زیر 18 سال سن داشتند و 40 نفر نیز از آنان زن بودند. در اسرائیل نیز 12 نفر کشته شدند که 2 نفر از آنان زیر 18 سال سن داشتند. به زیر ساخت های نوار غزه بیش از 300 میلیون دلار خسارت وارد شده است. طی 11 روز، بیش از 4 هزار موشک از نوار غزه به سوی خاک اسرائیل پرتاب شد. نظامیان اسرائیلی نیز دست به حملات متقابل علیه نوار غزه زدند.
توافقنامه پیرامون برقراری آتش بس با میانجی گری مصر امضا شد. در این میان، طی این 11 روز، جو بایدن شش بار، با بنیامین نتانیاهو گفتگوی تلفنی انجام داد. در امریکا باور دارند که مداخله پشت پرده آنان به ممانعت از آغاز عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه کمک کرده است. در این میان، واشنگتن تصریح کرده که اسرائیلی ها حق دفاع از خود را دارند و به شورای امنیت سازمان ملل متحد دستور صدور کمترین بیانیه ای در خصوص وضعیت نوار غزه را نداده است.

پس از برقراری آتش بس، امریکا تصمیم گرفت تا تلاش های جامعه بین الملل را به سوی احیا و بازسازی نواز غره متمرکز کند. آنتونی بلینکن اعلام کرد که امریکا قصد دارد، مجددا، کنسولگری خود را در شرق بیت المقدس بازگشایی کند. برای گشایش کنسولگری به موافقت اسرائیل نیاز است و پیشتر، بنیامین نتانیاهو از پذیرش این درخواست امتناع کرده بود، اما اکنون، امریکا به تغییر این موضع امیدوار است، زیرا اسرائیلی ها نمی خواهند، در زمینه ای از برگزاری مذاکرات امریکا – ایران در خصوص بازگشت به توافق هسته ای، در روابطشان با واشنگتن دچار تنش شود. اسرائیل مخالف گفتگو با تهران است، اما حداقل، امیدوار است که امریکا مسائل مهم را حل و فصل کند.

آنتونی بلینکن از کمک های امریکا به فلسطینی ها سخن گفت. در این خصوص، امریکا با امارات متحده عربی هم موضع است که براساس گزارشات رسانه های گروهی، امارات متحده عربی به شرط عدم کنترل منابع مالی از سوی جنبش حماس، کمک مالی به نوار غزه را پیشنهاد داده است. بلینکن تصریح کرده که مصر نقش قاطعی را در برقراری آتش بس ایفا کرده و 500 میلیون دلار نیز برای احیای نوار غزه اختصاص داده است.
 دولت جو بایدن حل و فصل مسائل خاور میانه را در اولویت هایش در عرصه سیاست خارجی قرار داده است. از این رو، سفر وزیر امور خارجه امریکا به خاور میانه و به جهان عرب تعلق داشت.  

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1520292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =