از هند تا ونزوئلا؛ کشورها برای کنترل مصرف دخانیات چه کردند؟

از آنجایی‌که مصرف دخانیات موجب افزایش بیماری‌های مختلف در افراد سیگاری و مشکلات پس از آن می‌شود، دولت‌های بیشتر کشورهای دنیا اقدامات مختلفی برای کنترل دخانیات انجام داده‌اند.

نادیا زکالوند: مصرف دخانیات یکی از دلایل اصلی مرگ زودهنگام و بیماری در سراسر دنیاست. بنابر آمار سال ۲۰۱۹ میلادی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، هر ساله در دنیا حدود ۵,۴ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند. با ادامه این روند، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ این رقم مرگ‌ومیر به ۸۰ میلیون نفر در سال هم برسد. از آنجایی‌که مصرف دخانیات موجب افزایش بیماری‌های مختلف در افراد سیگاری و مشکلات پس از آن می‌شود، دولت‌های بیشتر کشورهای دنیا اقدامات مختلفی برای کنترل دخانیات انجام داده‌اند که برخی از آنها را در زیر می‌خوانید.

هند

در هند از هر سه بزرگسال، یک نفر سیگار مصرف می‌کند. بیشتر این دخانیات محلی بوده و با دست تولید می‌شوند که برای خریداران ارزان تمام می‌شود. اما از زمانی که هند عضو کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت شده است، اقداماتی برای کاهش مصرف دخانیات در کشور خود داده است.

مقامات این کشور اولین کاری که انجام دادند، تبلیغات سیگار را ممنوع اعلام کردند. سپس قوانین دیگری وضع شد که کار را برای مصرف‌کنندگان سیگار سخت می‌کرد:

* افراد سیگاری حق مصرف سیگار در فضاهای عمومی یا محل کار نداشتند. آنها می‌بایست به مکان‌هایی که مخصوص سیگاری‌هاست رفته و سیگار بکشند.

* فروش و کمک مالی برای تولید دخانیات در این کشور با برخی محدودیت‌ها انجام می‌شود. همچنین روی پاکت تمام سیگارها باید تصاویر و متن‌های حاوی هشدار به افراد سیگاری مبنی بر اینکه سلامت خود را از دست داده و دچار مرگ زودهنگام می‌شوند، درج شود.

بریتانیا

تبلیغات تنباکو در این کشور به‌طور کلی ممنوع است و نمایش محصولات مربوط به دخانیات در هیچ یک از فروشگاه‌ها مجاز نیست.

در ضمن کمک مالی به افرادی که مشغول تولید دخانیات هستند، در حد بسیار محدودی است. همچنین باید روی بسته‌بندی‌های سیگارها، تصاویر افرادی که در اثر مصرف دخانیات بیمار شده‌اند، قرار گیرد تا بتوانند مردم را به نخریدن سیگار تشویق کنند.

تولیدکنندگان سیگار اجازه خوش‌طعم کردن سیگار را ندارند. در واقع وجود این طعم‌دهنده‌ها این احساس غلط را در فرد سیگاری به وجود می‌آورد که گویی سیگار مورد نظر برای سلامتی مفید است یا انرژی‌دهنده است.

برای فروش سیگار هم محدودیت‌هایی وجود دارد و به‌راحتی در دسترس مشتری قرار نمی‌گیرد. مثلا فروشگاه‌ها نمی‌توانند در دستگاه‌های فروش خودکار، سیگار عرضه کنند. فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال هم ممنوع است.

از هند تا ونزوئلا؛ کشورها برای کنترل مصرف دخانیات چه کردند؟

استرالیا

در این کشور هم تبلیغات در مورد سیگار و به‌طور کلی دخانیات در هر شکلی ممنوع است و تولید آن و کمک مالی به تولیدکنندگان سیگار بسیار محدود است.

برای بسته‌بندی‌های سیگار نباید از رنگ، لوگو و برند خاصی استفاده شود و باید بسته‌بندی‌ها کاملا ساده باشند.

دولت همچنین برای کاهش مصرف سیگار، مالیات تقریبا سنگینی روی این محصول وضع کرده است که خرید آن گران تمام شود. در واقع قیمت یک بسته سیگار می‌تواند درآمد یک هفته فردی که حقوق متوسطی دارد را  به خود اختصاص دهد.

مصرف سیگار در مکان‌های عمومی مانند تمام وسایل نقلیه، ساختمان‌های اداری، فروشگاه‌ها، محیط‌های آموزشی، سینماها و فرودگاه‌ها قدغن است.

همچنین خرید نیکوتین برای سیگار الکترونیکی در این کشور ممنوع است، زیرا بنابه گفته کارشناسان بهداشت و سلامت،‌ استفاده نیکوتین به هر شکلی که باشد برای بدن بسیار مضر است.

بنگلادش

این کشور هم پس از پیوستن به کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت، مصرف سیگار در مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سینماها را ممنوع اعلام کرد. البته مکان‌هایی هم برای سیگار کشیدن این افراد در نظر گرفته شده است و آنها در جایی غیر از آن مکان‌ها نمی‌توانند سیگار بکشند.

تبلیغات و کمک مالی برای تولید سیگار هم در این کشور ممنوع است. روی پشت و روی بسته‌های سیگار باید هشدارهای تصویری منبی بر مضر بودن سیگار درج شود.

درضمن روی بسته‌های سیگار مالیات وضع شده است و بدین ترتیب سیگار، ارزان و به‌راحتی در دسترس هرکس قرار نمی‌گیرد.

هنگ‌کنگ

در این کشور هم مصرف سیگار در مکان‌های عمومی، فضاهای بسته و محل کار قدغن است. همچنین هیچ کس اجازه مصرف دخانیات در مدارس و حتی نواحی باز آن ندارد.

تبلیغات سیگار به هر شکل در هنگ‌کنگ قدغن است. همچنین این کشور قصد دارد برنامه‌های جدید و قانونی‌تری برای کاهش مصرف سیگار در نظر بگیرد. از این موارد می‌توان به وضع مالیات سنگین روی دخانیات، ممنوعیت واردات سیگار و وضع قوانینی سخت و مشکل برای روند تولید سیگار اشاره کرد.

اوروگوئه

در اوروگوئه مصرف سیگار در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها یا سازمان‌های اداری ممنوع است و البته اگر مدیران کسب‌وکارها از این قانون تبعیت نکنند، ۱۱۰۰ دلار جریمه می‌شوند یا محل کار آنها سه روز تعطیل می‌شود.

اوروگوئه اولین کشور در آمریکای جنوبی است که مصرف سیگار را در مکان‌های عمومی سربسته ممنوع اعلام کرد.

روزانه در این کشور ۷ نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

از هند تا ونزوئلا؛ کشورها برای کنترل مصرف دخانیات چه کردند؟

 ایالات متحده آمریکا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده برای کنترل دخانیات دست به اقداماتی زده است:

* بالا بردن قدرت سیستم نظارتی تنباکوی جهانی و بررسی میزان شیوع مصرف دخانیات در جهان

* افزایش توان منطقه‌ای و کشوری برای برنامه‌ریزی، توسعه، به‌کارگیری و ارزیابی تلاش‌های جامع برای کنترل تنباکو و در نهایت اقدام موثر در این زمینه

* تحقیق پیشرفته برای توسعه برنامه‌های موثر کنترل دخانیات

ایالات متحده آمریکا به دنبال چنین برنامه‌ریزی وسیعی در مورد کنترل دخانیات، اقدامات موثری انجام داده است که البته در ایالت‌های مختلف این کشور کمی با هم فرق دارند. به‌طور مثال، در برخی از ایالت‌ها فقط در رستوران‌ها مصرف سیگار ممنوع شده است اما در برخی از ایالت‌های دیگر مصرف سیگار در تمام فضاهای عمومی قدغن است.

شهر واتیکان

سال ۲۰۰۲ میلادی، پاپ جان پائول دوم قانونی امضاء کرد که مصرف سیگار در تمام مکان‌های عمومی و همچنین محل کار افراد در شهر واتیکان را ممنوع می‌کرد. پیش از آن کشیدن سیگار در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و کلیساها ممنوع بود و این قانون، مکان‌های ممنوعه بیشتری برای افراد سیگاری لحاظ کرد. ۱۵ سال بعد، پاپ فرانسیس فروختن سیگار در شهر واتیکان را به‌کل ممنوع اعلام کرد.

ونزوئلا

سال ۲۰۱۱ میلادی در ونزوئلا استفاده از سیگار در تمام مکان‌های عمومی، فضاهای کاری و تجاری مانند بازارها و البته تمام مکان‌های تفریحی ممنوع اعلام شد. تمام مدیران این بخش‌ها باید مراقب می‌بودند تا کسی از این قوانین تخطی نکند، در غیراینصورت با جریمه نقدی یا بسته شدن محل کسب‌وکار آنها روبه‌رو می‌شدند.

امروزه تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا، مسئولان قوانینی برای کنترل دخانیات وضع کرده‌اند تا جلوی صدمات ناشی از آن را تا جایی که می‌توانند بگیرند.

منبع:

https://www.tobaccocontrollaws.org/

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1520549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =