بازیِ پنهان اصلاح طلبان از نگاه سلیمی‌ نمین /رقابت بین رئیسی و مهرعلیزاده است

عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اصلاح‌طلبان تلاش دارند مظلوم نمایی کنند و از این مظلوم نمایی برای جذب رأی استفاده خواهند کرد، اشاره می‌کند آنها قطعا شانس پیروزی دارند اگر معقول عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «رئیسی طیف وسیعی از اصولگرایان و احتمالا مهرعلیزاده طیف اصلاح‌طلبان را نمایندگی می‌کند.» این گزاره‌ای است که سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا درباره رقابت اصلی کاندیداها عنوان می‌کند. او بر این باور است که اساسا با حضور رئیسی، نمی‌توان منتظر ایجاد قطبی در انتخابات بود .

سلیمی نمین در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، کاندیدا نداشتن اصلاح‌طلبان را خلاف واقع می‌داند و می‌گوید: وقتی محمود زمانی قمی، رئیس ستاد مهرعلیزاده می‌شود چگونه می‌توان از نداشتن کاندیدا از سوی اصلاح‌طلبان سخن به میان آورد. 

سلیمی نمین معتقد است که اصلاح طلبان درحال بازی پنهانی هستند و هنوز شانس پیروزی دارند

او از شگفتی انتخابات ۱۴۰۰ در صورت رأی آوری رونمایی می‌کند و می‌گوید:  اگر شخصیتی مثل آقای همتی رأی بیاورد شگفتی خواهد شد.

سلیمی نمین این را هم گفت که سعید جلیلی اگر رئیس جمهور نشود به دنبال تشکیل دولت سایه می رود.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با عباس سلیمی نمین از چهره های سیاسی اصولگرا را می‌خوانید؛ 

**********

*آقای سلیمی نمین! پیش بینی شما از انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به کاندیداهایی که انتخاب شدند چگونه است و اینکه رقابت اصلی را بین کدام یک از این کاندیداهای فعلی می‌دانید؟

پیش بینی من این است که رقابت پر شوری را خواهیم داشت و فکر می‌کنم رقابت بین آقایان رئیسی و مهرعلیزاده در نهایت شکل گیرد.

رقابت بین رئیسی و مهرعلیزاده است

*استدلال شما برای این پیش بینی چیست؟ برخی رقابت را مثلا بین محسن رضایی و رئیسی می بینند یا حتی همتی و رئیسی یا ...

چون آقای رئیسی طیف وسیعی از اصولگرایان را نمایندگی می‌کند و احتمالا آقای مهرعلیزاده طیف اصلاح‌طلبان را نمایندگی می‌کند.

پیام حضور رئیس بنیاد باران در ستاد مهرعلیزاده

*ولی هنوز اصلاح‌طلبان اعلام حمایتی از هیچ کاندیدایی نکرده‌اند و از ابتدا هم گفته‌اند ما کاندیدایی نداریم.

این خلاف واقع است این اعلام کردن برای این است که مورد هجمه واقع نشوند. در عین حال تا حدودی هم می‌خواهند آرام و پنهان، کارشان را پیش ببرند وگرنه وقتی که (محمود زمانی قمی) رئیس بنیاد باران رئیس ستاد آقای مهرعلیزاده می‌شود، معنا دارد.

شورای نگهبان به اصلاح‌طلبان خدمت کرده است!

*یعنی تصور می کنید اصلاح‌طلبان دارند پنهانی کار می‌کنند و ...

اصلاح‌طلبان به صورت پنهانی در حال فعالیت انتخاباتی هستند تا از مظلومیتشان استفاده کنند. در واقع با این احساس که اصلاح طلبان در انتخابات حضور ندارند، رقابت را به درون اصولگرایان بکشانند و به بیانی، اصولگرایان را با هم درگیر کنند.  آنها می‌خواهند این تلقی را در اصولگرایان ایجاد کنند که رقیب ندارند تا خودشان با خودشان درگیر شوند. همانطور که اشاره کردم می‌خواهند از مظلومیت‌شان استفاده کنند و بگویند ما کاندیدا نداریم، همه کاندیداهای ما را رد صلاحیت کردند در حالی که اصلا این گونه نیست یعنی اگر عملکرد شورای نگهبان در مورد اصلاح طلبان را ارزیابی کنیم در واقع شورای نگهبان یک خدمتی به اصلاح‌طلبان انجام داده است.

 آقای جهانگیری که وضعیت بسیار نامطلوبی در جامعه دارد، اینکه صلاحیت ایشان رد شده است خدمت بزرگی به اصلاح‌طلبان بوده چون خودشان نمی‌توانستند آقای جهانگیری را کنار بگذارند، بنابراین ارزیابی شورای نگهبان کاملا به نفع اصلاح‌طلبان بوده است.

فضای انتخابات قطبی نخواهد شد

*با ترکیب کاندیداهای فعلی می توان در این انتخابات دو قطبی را متصور باشید؟ یا اینکه از نگاه شما فضا به سمت تک قطبی پیش می رود؟

تک قطبی که نداریم. به نظر من فضا اصلا قطبی نخواهد شد، چون آقای رئیسی شخصی بسیار اخلاقی است بنابراین با یک شخص اخلاقی فضا قطبی نخواهد شد. زمانی فضا قطبی می شود که کسی یا دو طرف اخلاقیات را کنار بگذارند و تلاش کنند که شرایط بسیار شکننده‌ای را با اظهارات و نسبتهای ناروا حاکم بسازند. من الان چنین فضایی را متصور نیستم.

به جز رئیسی شاید جلیلی رأی داشته باشد

*آقای سلیمی نمین! با توجه به اینکه کاندیداهایی که قبلا گفته می شد نقش کمکی را برای آقای رئیسی دارند الان مدعی شده اند در صحنه می مانند، ممکن است فضا را به سمت چند کاندیدا شدن اصولگرایان پیش ببرند یا در لحظه آخر ما شاهد استراتژی انصراف هستیم؟

هر دو این حالتها متصور است منتهی رای نخواهند داشت یعنی به صورت مستقل شاید آقای جلیلی مقداری رای قابل توجه داشته باشد وگرنه سایر کاندیدیداهای دیگر رای چندانی نخواهند داشت، حالا چه بخواهند بمانند و چه بخواهند ترجیح دهند که کنار روند که به نظر من تفاوت چندانی در وضعیتشان ندارد.

بازیِ پنهان اصلاح طلبان از نگاه سلیمی نمین /رقابت بین رئیسی و مهرعلیزاده است

کاندیداهای غیررأی آور اگر عقل و درایت داشته باشند کنار می‌روند!

*با توجه به تجربه ای که شما در دوره های قبل دارید، به نظر شما این کاندیداهایی که خودشان هم می‌دانند که رای چندان زیادی ندارند، ممکن است در روزهای آخر خودشان کنار بروند یا خیر، می‌مانند؟

بله وقتی می بینند که در نظر سنجی‌ها وضعشان خوب نیست احتمال دارد کنار بروند، یعنی قطعا این میزان عقل و درایت از آنها، انتظار بسیار فوق العاده‌ای نیست.

مشارکت حداکثری شرط عقل است

*پیش بینی شما از مشارکت چیست؟ این ایده که برخی می گویند مشارکت به هر قیمتی مهم نیست را شما می پذیرید؟ اینکه می گویند مشروعیت نظام به مشارکت نیست یا مشارکت هیجانی ضروریت ندارد و... را شما می پذیرید؟

این بحث که مشروعیت، ارتباطی با مساله مشارکت حداکثری ندارد، بحث دیگری است، مثل این است که شما نمره قبولی را ۱۰ قرار می دهید و بالاترین نمره هم ۲۰ است، اگر کسی بتواند ۲۰ بگیرد بسیار خوب است اما اگر ۱۰ هم  بگیرد آن مشروعیت لازم را برای ارتقا به سطح بالاتر پیدا خواهد کرد. اینکه سخنگوی محترم شورای نگهبان گفتند با آراء حداقلی هم در مشروعیت تغییری ایجاد نمی‌شود سخن درستی است اما این بدین معنا است که مشارکت بالا می تواند بسیاری از مسائل ما را حل کند و یک دولت مقتدری را به وجود آورد و این اقتدار هم تهدیدات داخلی و هم تهدیدات بیرونی را منتفی می کند، این شرط عقل است که ما تلاش کنیم مشارکت را به حداکثر برسانیم که یک مانوری از اقتدار  ملت ایران باشد و خود این نمایش اقتدار، طبیعتا بسیاری از مسائل را به خوبی رقم خواهد زد، بنابراین قطعا باید تلاش کرد که مشارکت حداکثری داشته باشیم.

رو شدن بازی پنهانی اصلاح‌طلبان موجب افزایش مشارکت می‌شود

*به نظر شما چند درصد مشارکت رخ می‌دهد؟

در شرایط کنونی مشارکت قابل پذیرش است یعنی یک مشارکت مناسبی است ولی به نظر من هنوز رقابتها به صورت جدی شروع نشده است و بسیاری از افراد هنوز تصمیم خودشان را در ارتباط با مشارکت اتخاذ نکرده اند، لذا من فکر می کنم اگر مناظره ها شروع شود این درصد به سرعت افزایش پیدا می‌کند و بسیاری تصمیم به مشارکت خواهند گرفت. ضمن اینکه،این بازی پنهان‌کاری اصلاح طلبان هم وقتی که رقابت انتخاباتی یا مناظرات جدی شود پایان پیدا می‌کند، طبیعتا فضا کاملا متفاوت خواهد شد و مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

رئیسی پدیده است اما جلیلی نه

*آقای سلیمی نمین! در قسمتی از اظهاراتتان، گفتید قطبی ایجاد نمی شود با توجه به اینکه آقای سعید جلیلی و ستادش رسما اعلام کردند که ما انصراف نمی دهیم و تا آخر می مانیم اینها چقدر می‌توانند قطب انتخاباتی را ایجاد کنند و مقابل آقای رئیسی قرار گیرند؟

با وجود آقای رئیسی، سعید جلیلی، موج چندانی نمی تواند ایجاد کند که مثلا یک قطب یا یک پدیده باشد. طبعا آقای سعید جلیلی پدیده نخواهد شد، آقای رئیسی می توانند یک پدیده باشند اما آقای جلیلی قادر نخواهند بود که یک پدیده باشند. ایشان یک عده طرفدارهای خاصی دارد که آن طرفداران خاص هم گرایش‌های مشخصی دارند و یک جمعیتی هستند که اگر آقای جلیلی نباشد آنها هم مانند اصولگرایان رای خواهند داد و اگر  جلیلی باشد به ایشان رای خواهند داد. درست است که تعداد رای طرفداران جلیلی، بیشتر از تعداد رأی سایر کاندیداهای اصولگرا  به غیر از آقای رئیسی است ولی آنگونه  نخواهد بود که تغییرات اساسی ایجاد کند.

جلیلی اهل سهم خواهی نیست اما...

* تلاش این روزهای سعید جلیلی را چگونه ارزیابی می کنید؟ برای معاون اولی تلاش می‌کند یا..

خیر، آقای جلیلی اهل سهم‌خواهی نیست ولی از یک طرف یک شخصیتی با یک عده طرفداران مشخص است.

جلیلی رئیس جمهور نشود، دولت سایه را تشکیل می دهد

*پس یعنی اگر رئیس جمهور نشود کلا کنار می رود و مجددا دولت سایه می‌شود؟

حتما همین طور است.

*یعنی حتما همین کار را می کند؟

حتما همین طور است.

*آن دولت روحانی بود که جلیلی، دولت سایه شد، برای آقای رئیسی یا هر اصولگرایی به نظر شما می شود دولت سایه تشکیل شود یا خیر؟

دولت سایه، آن هم به عنوان رقیب نمی‌شود  ولی می تواند درباره مسائل جاری جامعه به صورت مستقل کار کند یعنی او در ارتباط با مسائل مختلفی که مبتلابه دولتها است کار خودش را ادامه خواهد داد که حالا چه آقای رئیسی باشد یا شخصیت دیگری در این مسند قرار داشته باشد.، او کار خودش را در ارتباط با بررسی مسائل جاری جامعه و مسائل نظری ادامه خواهد داد.

یارانه‌های ۴۵۰ هزار تومانی و وام ۵۰۰ میلیونی آرزوهای کاندیداها است نه واقعیت!

*آقای سلیمی نمین! اینکه برخی از کاندیداها  یکسری وعده ها می دهند، مثلا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی آقای رضایی یا وام ۵۰۰ میلیونی. به نظر شما این وعده ها نگران کننده است یا شما به این قضیه و به این کاندیداها امیدوار شده‌اید؟

یقینا آن اندازه ناپختگی ندارم که به این وعده ها امیدوار باشم، اما دیگر اینها بحثهای انتخاباتی است که ارزیابی‌هایی خودشان دارند نه این که در سطح کلان به موضوع نگاه کنند و منابع عموم را احصاء کنند، اینها آرزوهایی است که بعضا بیان می‌کنند.

همتی اگر رأی بیاورد شگفتی خواهد شد

*به نظر شما ما می توانیم منتظر یک شگفتی در انتخابات باشیم یا خیر؟

همواره می‌تواند این اتفاق رخ دهد. ما تجربیات گذشته را داشته‌ایم  از این رو عکس العملهای مردم یا حضور مردم در دقایق آخر می تواند به گونه ای باشد که صحنه رقابتها را غیر قابل پیش بینی کند.

*به نظر شما از بین این کاندیداها کدام یک از آنها اگر رئیس جمهور شود شگفتی رخ می‌دهد؟

طبعا اگر شخصیتی مثل آقای همتی رأی بیاورد شگفتی خواهد شد.

اصلاح‌طلبان شانس پیروزی دارند اگر....

*از نظر شما اصلاح طلبان از الان حذف شده اند یا با توجه به آن فعالیت پنهانی که گفتید می توانند ورق را به نفع خودشان برگردانند؟

این احتمال است و بستگی به عملکرد معقول و تلاش آنها برای اقناع پایگاه رایشان و برخی از دیدگاه های غیر سیاسی دارد که بتوانند نظر آنها را به طرف خودشان جلب کنند.

*پس می گویید آنها همچنان این شانس را دارند؟

بله قطعا دارند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1520626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =