بهشتی پور در کلاب هاوس: هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای با حضور در گفتگوی کلاب هاوسی خبرآنلاین، به بررسی تحولات اخیر مذاکرات وین و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین بهشتی پور اظهار داشت: این مذاکرات به نام مردم ایران ثبت می شود. آقای روحانی یا هر عزیز دیگری که تلاش کرده این مذاکرات به نتیجه برسد، نتیجه اش به کام مردم ایران می رود و مربوط به رئیس جمهور آینده نیست. فشار روی گردن مردم است و با تصویب برجام این فشار از مردم برداشته می شود. مسئله مذاکرات فراجناحی و کل جمهوری اسلامی ایران است. از خوب یا بد برای همه است، بی خود گردن این و آن نیندازیم.

این کارشناس ادامه داد: درباره مذاکرات خیلی وقت است در کلیات به توافق رسیده اند منتهی جزییات مشکل زا است. مثلا آمریکا چطور به اردیبهشت ۹۷ برگردد و تعهداتش کجاست؟ ما گفتیم آمریکا باید کل تحریم ها را بردارد و ما دست بالا را گرفته ایم. اگر قرار است هر آنچه ایران می گوید تحقق پیدا کند در هیچ مذاکره ای اینطور شکل نمی گیرد.

بهشتی پور افزود: آمریکا از تحریم به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می کند و نمی آید کل اهرم هایش را کنار بگذارد. باید واقع بینانه نگاه کنیم. باید تحریم های نفتی و پتروشیمی، کشتیرانی و بانک مرکزی که قادر است پولهای نفت را به ایران برگرداند برداشت و اگر این تحریم ها لغو شود دستاورد بزرگی است. اگر در این مرحله اعلام شد آمریکا به وضعیت اردیبهشت ۹۷ برگردد یک موفقیت بزرگ است ولو اینکه همه تحریم ها که بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ عنوان است باقی بماند. این مهم است به وضعیت اردیبهشت۹۷ بازگردیم و بتوانیم نفت صادر کرده و پولش را به کشور برگردانیم.

بهشتی پور تصریح کرد: طرف ایران هم به دنبال بازگشت به تعهدات است. در اردیبهشت ۹۸ ایران طی ۵ مرحله تعهداتش را کاهش داد. همچنین به خاطر اجرای قانون مجلس هم بخش دیگری از تعهداتش را کاهش داد. سرنوشت بیش از ۳ هزار کیلو اورانیوم غنی شده ۵ درصد و ۵۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد چه می شود و نظارت و کنترلها چطور باشد، اینها جزییات است و توافق درباره آن سخت است. 

وی در پایان گفت: برخی می گویند در همین دور در جزییات توافق می شود که خیلی خوب است. هر روز که دیرتر توافق کنیم ضررش به دوش ملت است ولی پیش بینی من این است که بعید است در این دور به نتیجه برسیم. امیدوارم هر چه زودتر این توافق حاصل شود. چه دولت آینده اجرا کند و چه دولت فعلی امیدوارم مجلس این را تصویب کند و بازی هایی که در برجام بوده را شاهد نباشیم. همه بپذیریم این توافق ملی است و هر چه به دست می آید همه از آن حمایت کنیم.

مشروح کامل تحلیل کارشناسان در کلاب هاوس خبرآنلاین به زودی منتشر می شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1521523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    این القائات دشمنان است. تحریم باعث می شود که به حول قوه الهی جامعه و آحاد مردم به سمت ادعیه و نوافل حرکت کنند و به این مهم اشتغال بیشتری داشته باشند.... متاسفانه امروز برخی در لباس اصلاحات همان حرف های سپاه پاسداران را تکرار می کنند....