حسینی در کلاب هاوس: دولت بایدن اجازه استفاده از مزایای برجام را به سادگی به ایران نمی‌دهد

کارشناس مسائل بین الملل با حضور در گفتگوی مجازی خبرآنلاین در کلاب هاوس نتایج مذاکرات وین و چالش های پیش روی دولت بایدن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، حسینی در ابتدای اظهاراتش عنوان کرد:  از بخش اول شروع کنم با این فرض که روند احیای برجام به نتیجه می رسد و ممکن است به کام رئیس جمهور بعد برود. مزایای اجرای برجام برای ایران با فرض اینکه مذاکرات بتواند به نتیجه برسد، قطعی نیست. شروطی وجود دارد که می تواند مزایایی برای ایران داشته باشد.

از نگاه آمریکا احیای برجام و اجرای توافق ۲۰۱۵ مقدمه برای رسیدگی به سه انتقاد کلیدی درباره برجام در آمریکا است که موجب توقف اجرای برجام شد. اول برنامه موشکی ایران و دوم حمایت ایران از گروه های مقاومت و سوم بحث محدودیت های ایران در فعالیت های هسته ای.

دولت بایدن قصد رسیدگی به این موضوعات را دارد.  ترامپ فکر می کرد با خروج از برجام می تواند به این سه موضوع رسیدگی کند. دولت بایدن می گوید بدون توافق رسیدگی به این سه موضوع ممکن نیست. از نگاه بایدن اگر دولت بعدی ایران تندرو قلمداد شود یا آماده مذاکره درباره این سه موضوع نباشد، دولت بایدن در معرض انتقاد جمهوریخواهان قرار می گیرد که ایران به دارایی های بیشتر دست پیدا کرده و سیاست های منطقه ای خود را علیه آمریکا ادامه می دهد.

حسینی افزود: چنین فشاری ممکن است روی دولت بایدن به وجود آید. اگر دولتی در ایران سر کار بیاید، دو راه حل در مقابل آمریکا است. یکی تحریم های غیرهسته ای است و دوم فشار سیاسی با کشورهای دیگر برای منصرف کردن آنها از تجارت با ایران تا تهران را وادار به مذاکره درباره آن سه موضوع کند.

دولت بعدی ایران با دولت بایدن در ۲۰۲۳ برخورد خواهد داشت که شامل ممنوعیت تجهیزات موشکی می شود که در ضمیمه قطعنامه ۲۰۲۱ است. همچنین زمان آزاد شدن دارایی های ایران و همچنین آزادسازی موشکی ایران است. در ۲۰۲۴ هم مساله فاز بعدی غنی سازی در ایران است. برای همین بایدن باید هر چه سریعتر ایران را تحت فشار بگذارد تا بتواند با ایران به توافق برسد. لذا اگر ما هم به توافق برسیم استفاده از آن ممکن نیست.

این کارشناس در پایان گفت: ضمنا در نوامبر ۲۰۲۲ انتخابات کنگره را داریم که ممکن است به دست جمهوریخواهان بیفتد و مانع اجرای برجام شود. لذا دولت بایدن وقت کمی برای کنترل دولت ایران دارد. اگر دولت بعدی ایران از سوی آمریکا تندرو تلقی شود آنها به اشکال مختلف جلوی استفاده از مزایای برجام را می گیرند. بنابراین فرض را باید اینطور بگیریم که دولت بایدن اجازه استفاده از مزایای برجام را به سادگی نمی دهد.

مشروح کامل تحلیل کارشناسان در کلاب هاوس خبرآنلاین به زودی منتشر می شود.

31131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1521524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =