طالبان: ترکیه هم باید از افغانستان خارج شود

ایسنا نوشت:سخنگوی طالبان افغانستان گفت، ترکیه باید طبق توافق ۲۰۲۰ مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سربازانش را از این کشور خارج کند و عملا پیشنهاد ترکیه در خصوص محافظت از فرودگاه شهر کابل و اداره این فرودگاه بعد از خروج نیروهای ناتو را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تحول پرسش‌هایی جدی را برای آمریکا، کشورهای دیگر و سازمان‌های بین المللی دارای ماموریت در کابل در خصوص چگونگی خارج ساختن امن پرسنل‌شان از افغانستان محصور در خشکی در صورت تهدید پایتخت این کشور توسط درگیری‌ها مطرح می‌سازد.

همچنین به نظر می‌رسد این مساله امیدهای آنکارا را برای استفاده از مساله تامین امنیت فرودگاه کابل با هدف کمک به بهبود روابط با واشنگتن که از بابت تصمیمش برای خرید سامانه‌های دفاعی روسیه تیره شده، طی مذاکرات میان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی در روز دوشنبه کمرنگ می‌کند.

سخنگوی گروه طالبان در شهر دوحه در پاسخ به سوالی از طریق پیامک درباره این که آیا این گروه پیشنهاد ترکیه برای حفظ نیروها در شهر کابل برای محافظت از فرودگاه بین المللی این شهر و اداره آن بعد از خروج سربازان خارجی را رد می کند اظهار کرد که آنها نیز باید آنجا را ترک کنند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان به رویترز گفت: ترکیه در ۲۰ سال گذشته بخشی از نیروهای ناتو بوده است بنا براین آنها هم باید بر اساس توافقی که ما با آمریکا در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ امضا کردیم از افغانستان خارج شوند.

وی افزود: در غیر این صورت ترکیه یک کشور اسلامی بزرگ است. افغانستان با این کشور روابطی تاریخی داشته است. ما امیدوار به داشتن روابطی نزدیک و خوب با آنها در ضمن تشکیل یک "دولت اسلامی جدید" در کشور در آینده هستیم.

وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت خارجه ترکیه به درخواست برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ ندادند.

این در حالی است که پنتاگون در بیانیه‌ای گفت، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفتگو داشته و با او در خصوص "همکاری دوجانبه و مسائل منطقه ای بحث کرده است" اما مشخصا به افغانستان اشاره نکرد.

مقام‌های ترکیه می‌گویند پیشنهاد تامین امنیت فروگاه کابل را در یک نشست ناتو در ماه مه هنگامی که آمریکا و شرکایش بر سر برنامه خارج سازی نیروهایشان تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان توافق کردند، مطرح ساختند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =