۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای است؟

ایسنا نوشت: رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح آخرین وضعیت ارایه مجوز برای تزریق عمومی دو واکسن ایرانی کرونا، گفت: در تابستان بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید داخلی را خواهیم داشت و از مهرماه نیز میزان تولید داخلی به بیش از ۱۰ میلیون دُز در ماه خواهد رسید. به این ترتیب تا پاییز می‌توانیم تمام گروه‌هایی که در اولویت واکسیناسیون هستند توسط واکسن‌های تولید داخل و بخشی را نیز از طریق واردات واکسینه کنیم.

محمدرضا شانه ساز با اشاره به اینکه تامین واکسن چالش اساسی برای همه کشورهاست، گفت: ما هم طبق سند ملی، واکسیناسیون را انجام خواهیم داد و در این موضوع تعللی صورت نخواهد گرفت. تولید داخل به مراحل نهایی نزدیک شده است و به زودی در خردادماه قطعاً واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی را آغاز خواهیم کرد. با ورود واکسن‌های ایرانی تا حد زیادی نگرانی‌های ما برطرف خواهد شد.

تولید ماهانه بیش از ۱۰میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا از مهرماه

وی با اشاره به اینکه کف حداقل میزان تولید ۱۹۷ میلیون دُز در سال خواهد بود، اظهار کرد: علیرغم همه تحریم‌ها زیرساخت‌های لازم در کشور به سرعت ایجاد می‌شود و بخش مهمی از این زیرساخت ایجاد شده است. ما در تابستان بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید داخلی را خواهیم داشت و از مهرماه نیز میزان تولید ما به بیش از ۱۰ میلیون دُز در ماه خواهد رسید؛ یعنی تا پاییز می‌توانیم تمام گروه‌هایی که در اولویت واکسیناسیون هستند عمدتاً توسط واکسن‌های تولید داخل و بخشی را از طریق واردات واکسینه کنیم تا نگرانی کلی که در کشور وجود دارد، برطرف کنیم. حتما در پاییز به ۷۰ درصد خواهیم رسید.

رفتار ویروس؛ همچنان غیرقابل پیش بینی

وی افزود: رفتار ویروس روزبه‌روز غیرقابل پیش‌بینی است، این که بتوانیم با خیال راحت ماسک را برداریم  یا فواصل اجتماعی را کم کنیم وجود ندارد. حتی در کشورهایی که واکسیناسیون در حد بالایی انجام شده است با چالش‌ها و افت و خیزهای جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای پیش بینی این موضوع باید بیشتر اطلاعاتمان را تجمیع کنیم.

مانعی برای دریافت دُز دوم از واکسنهای ایرانی نیست

شانه ساز با اشاره به اینکه تمام پلتفرم‌هایی که برای ساخت واکسن در دنیا مطرح است در ایران وجود دارد و جزء معدود کشورهایی هستیم که همه پلتفرم‌های تولید واکسن را داریم، بیان کرد: اگر دُز اول واکسن را وارداتی دریافت کردیم، می‌توانیم دوز بعدی را از واکسن‌های تولید داخلی استفاده کنیم و هیچ مانع و اشکالی در این رابطه وجود ندارد. در دنیا و در کشورهایی که درصد بالایی از واکسیناسیون را انجام داده اند از پلتفرم‌های مختلف استفاده کردند به جز اسپوتنیک روسیه که نوع یک و دو آن تفاوت دارد. سازمان غذا و دارو کار علمی انجام می‌دهد.

۲ واکسن ایرانی کرونا در مراحل نهایی

وی گفت: حداقل دو مورد از واکسن‌ها در داخل به مراحل نهایی رسیده اند و فاز ۳ را انجام می‌دهند که قابلیت تزریق عمومی را دارند اما تا کمیسیون تخصصی به عنوان بالاترین مرجع قانونی و پیش‌بینی شده در قانون تایید نکند به صرف نظر رئیس سازمان غذا و دارو نمی‌توان به جایی رسید. ما به دنبال کار علمی و قانونی خود هستیم، در واردات هم بحث‌هایی مطرح بود، اما کار خودمان را انجام می‌دهیم، زیرا در قبال مردم تعهد داریم.

وی بیان کرد: کار علمی خودمان را در پروسه زمانی حداقلی که باید انجام دهیم، متناسب و طبق رفرنس‌های بین المللی انجام می‌دهیم.   مجوزهای مصرف اورژانسی در کشور ما و کشورهای دیگر وجود دارد، وقتی واکسنی در فهرست سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت می‌توان از آن استفاده کرد.

چرا کشورهای دیگر زودتر از ایران به ساخت واکسن کرونا رسیدند؟

شانه ساز با اشاره به پروسه تولید واکسن افزود: در فروردین ۱۳۹۹ در تهیه ماسک و ضدعفونی کننده‌ها مشکل داشتیم، اما وزیر بهداشت جلسات تخصصی واکسن را تشکیل داد و به سرعت خوبی به جلو پیش رفتیم، اگر کشورها زودتر از ما به واکسن دست پیدا کردند این گونه تصور نشود که ما کند عمل کردیم، کشورهای دیگر زیرساخت‌هایی را از سال‌های قبل داشتند و این موضوع سبب شد تا آن‌ها به جلو بیفتند.

ادامه روند واکسیناسیون در کشور طبق سند ملی

وی با اشاره به اینکه طبق سند ملی، واکسیناسیون را از لحاظ طبقه بندی سنی و گروه‌های خاص انجام می‌دهیم، تاکید کرد: واکسن گروه‌هایی که شغل آن‌ها پرخطر است به مرور و طبق برنامه‌ریزی انجام شده را انجام خواهیم داد، البته بر اساس موجودی واکسن، واکسیناسیون را انجام می‌دهیم. اگر فاصله ایجاد شد، طبیعی است که کندتر خواهیم بود. پیش‌بینی می‌کنم که با ورود چند شرکت تولید کننده واکسن ایرانی، به سرعت خیلی بالاتری دست پیدا کنیم. بیشتر کشورها فاز ۳ مطالعاتشان وقتی شروع شد که واکسیناسیون عمومی را انجام داده بودند، این چیزی نیست که ما فقط انجام دهیم، تجربه‌ای بوده که در دنیا انجام شده و خیلی از کشورها انجام دادند. در فاز ۳ کشورهای سازنده اقدام به تزریق واکسن کردند، کشور ما پر جمعیت است و ساختار ما متفاوت است و اجازه نداده ایم که مردم کشور ما بخواهد در عرصه امتحان واکسن‌های خارجی قرار بگیرد.  

مواد اولیه ۳۰ میلیون دُز واکسن در کشور موجود است

وی با اشاره به اینکه کف میزان واکسنی که در داخل خواهیم داشت ۱۰ میلیون دُز است، بیان کرد:بر این اساس بخش مهمی از گروه سنی واکسن را دریافت می‌کنند. شرکت‌های ما برای تامین مواد اولیه و محیط کشت با زحمت فراوان وارد شدند؛ به طوری که برای نقل و انتقال پول مشکل داشتیم و کمپانی‌های خارجی در تحویل این اقلام به لحاظ تحریم هراس داشتند. خوشبختانه اکنون آنچه که بنده اطلاع دارم این است که مواد اولیه ۳۰ میلیون دُز واکسن در ایران موجود است و اگر طبق برنامه پیش رویم تعداد واکسنی که در داخل تولید خواهیم کرد بیشتر از ماهانه ۱۰ میلیون دُز هم خواهد بود، به همین لحاظ امیدوار هستیم که بتوانیم جمعیت دانشجویی خودمان را علاوه بر اعضای هیئت علمی واکسینه کنیم و این موضوع دور از دسترس نیست.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به تحریم ها اشاره کرد و گفت: از هر اهرمی برای در مضیقه گذاشتن ما در تحریم‌های ظالمانه استفاده کردند لذا ما همیشه با احتیاط صحبت می‌کنیم. اگر زیرساخت انجام شود یقیناً دانشجویان را هم می‌توانیم واکسینه کنیم و این موضوع یعنی اینکه کلاس درس قابلیت حضوری خواهد داشت و دانشجویان می‌توانند به صورت حضوری در کلاس‌های درس حاضر شوند.

نیاز به ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برای رسیدن به ایمنی جمعی

وی افزود: باید ۱۲۰ میلیون دُز واکسن تهیه کنیم تا بتوانیم به ایمنی جمعی برسیم. ایمنی جمعی زمانی حاصل می‌شود که ۶۰ الی ۷۰ درصد جمعیت واکسن را دریافت کرده باشند. امیدوارم زمستان آرام تری داشته باشیم و نگرانی‌ها تا حد زیادی برطرف خواهد شد. اگر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده ایم و با خوش شانسی و عنایت خاصه الهی روبرو شویم شاید بتوانیم تا پایان پاییز همه جمعیت را واکسینه کنیم. امید ما در وزارت بهداشت و در سازمان غذا و دارو به تولید داخل بود، اما از واردات غافل نشدیم و به ساز و کار کووکس فکر کردیم و ارز آن را تامین کردیم لذا همه جمعیت خودمان را می‌توانیم واکسینه کنیم و صادرات هم خواهیم داشت.

شانه ساز درباره انتخابات نیز گفت: حداکثر دقت لازم برای برگزاری انتخابات فکر شده است و نظارت‌ها صورت خواهد گرفت.

تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا؛ امسال و برای اولین بار

وی در خاتمه، گفت: مجموعه رازی و پاستور هر کدام قریب به ۱۰۰ سال سابقه واکسن سازی دارند، اما بنا به دلایلی که بود بیشتر واکسن‌های وارداتی را استفاده کردیم. همچنین واکسن آنفلوآنزا برای اولین بار امسال تولید داخلی خواهیم داشت و تا قبل از پاییز واکسن آنفلوآنزای ایرانی را در بازار ارائه خواهیم کرد و حدود ۳ الی ۴ میلیون دُز واکسن داخلی آنفلوآنزا را خواهیم داشت. تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا جدا از هم است و این دو خانواده ویروسی متفاوتی دارند و با زدن یکی نسبت به دیگری ایمن نمی‌شویم.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =