گرانی عجیب رینگ خودرو/ قیمت‌ها ۴ تا ۸ برابر شد

بررسی های میدانی صورت گرفته حاکی از آن است که از زمان حذف رینگ آلمینیومی از خودروهای تولید شده در کارخانه ها قیمت رینگ در بازار ۴ تا ۸ برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اواخر سال ۹۸ بود که خودروسازها در برخی از خودروها رینگ فولادی را جایگزین رینگ آلمینیومی کردند و حال پس از گذشت نزدیک به ۲ سال از این اتفاق اکثر خودروهای تولید شده در خودروسازی ها با رینگ فولادی به بازار عرضه می شوند و برای خرید مدل رینگ آلمینیومی آنها باید پول بیشتری پرداخت؛ در حال حاضر اختلاف قیمت تیبا ۲ رینگ فولادی و آلمینیومی نزدیک به ۳ میلیون تومان است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران بر این باور است که دلیل حذف رینگ آلومینیومی از برخی خودروها به قیمت آن باز می‌گردد و مشکلی از بابت تامین آلومینیوم برای خودروسازان وجود ندارد؛ گفتنی است که  تامین آلومینیوم برای خودروسازان مستقیما از طریق شرکت «ایرالکو»، تولیدکننده عمده کشور که در اراک است انجام می‌شود.

بررسی های میدانی صورت گرفته حاکی از آن است که حذف رینگ های آلمینیومی از ساختار خودرو در چند سال اخیر قیمت این محصول را در بازار ۴ تا ۸ برابر کرده است به طوری که رینگ آلمینیومی ۶۰۰ هزار تومانی در حال حاضر به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

در واقع حذف رینگ آلمینیومی از ساختار خودرو این کالا را در زمره کالاهای لوکس قرار داده است که خرید آن حداقل ۴ میلیون تومان پول می خواهد؛ در حال حاضر قیمت چهار حلقه رینگ ۵ پره تخت فابریک ایران خودرو در بازار ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و رینگ ۵ پره فابریک ایران خودرو نیز ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

گرانی عجیب رینگ خودرو/ قیمت‌ها ۴ تا ۸ برابر شد

لاستیک خودرو چقدر گران شد؟

در ماه های پایانی سال ۹۹ قیمت لاستیک به طور رسمی ۵۰ درصد افزایش یافت و این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق افتاد که به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لاستیک با توجه به افزایش قیمت نهادهای تولید افزایش ۵۰ درصدی جوابگوی ضرر تولیدکنندگان نیست.

بررسی های میدانی صورت گرفته حاکی از آن است که در چند ماهه اخیر و همزمان با افزایش رسمی قیمت لاستیک قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت کاهش پیدا کرده است؛ یکی از فروشندگان لاستیک در این خصوص به خبرنگار خبرآنلاین گفت: تعداد مشتریان ما از ۳۰ تا ۴۰ نفر در سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ به یک تا دو نفر رسیده است.

این فروشنده لاستیک در خصوص مشکلاتی که افزایش قیمت ها برای آنها به وجود آورده است گفت: در گذشته ما می توانستیم با استفاده از چک در حجم انبوه لاستیک بخریم اما امروزه با توجه به کاهش چشمگیر خرید و فروش لاستیک تولیدکنندگان و انباردارها اعتماد خود را به فروشندگان از دست داده اند و اجازه خرید با چک را نمی دهند و تنها پول نقد قبول می کنند.

در حال حاضر هر جفت لاستیک ایرانی مقرون به صرفه در بازه قیمتی یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد و هر جفت لاستیک های خارجی نیز در حال حاضر در بازار بالای ۲ میلیون تومان قیمت خورده است.

بررسی های میدانی صورت گرفته حاکی از آن است که هر جفت لاستیک هانکوک در بازار در بازه قیمتی ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد و هر جفت لاستیک کومهو نیز در بازه یک تا ۴ میلیون تومان قیمت خورده است.

اخیرا طرح خرید لاستیک های سهمیه ای و دولتی نیز به بازار ارائه شده است که هدف این طرح آن است که رانندگان با خرید لاستیک‌های دولتی، هزینه کمتری را نسبت به بازار آزاد برای خرید لاستیک پرداخت کنند و این طرح در حالی مطرح شده است که بررسی های میدانی صورت گرفته حاکی از آن است که خرید لاستیک سهمیه ای به دلیل مالیات بر ارزش افزوده ای که بر آن اعمال می شود نزدیک به ۸۰ هزار تومان گران تر از لاستیک های موجود در بازار تمام می شود.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =