از مهم ترین عناصر در طراحی و دکوراسیون داخلی چیست؟

امروزه طراحی داخلی مدرن بیش از تصمیم گیری درباره رنگ و نحوه قرار دادن مبل‌ها و پرده های اتاق را شامل می شود؛ هرچند این انتخاب ها هنوز هم مهم هستند. ما معتقدیم که طراحی داخلی هم  یک نوع علم است و هم هنر! طراحی داخلی به نحوه واکنش مغز و بدن ما نسبت به فضای اطرافمان مربوط می شود و وظیفه یک طراح داخلی این است که احساسات را به سمت مثبتی سوق دهد و کاری کند که فرد بیشتر وقت خود را در اتاق بگذراند.

برای دستیابی به این هدف، طراحان داخلی از روش های هنری خاصی استفاده می کنند که ذهن ما را "فریب" می دهد یا حداقل نحوه درک فضاهای داخلی را تغییر می دهند. این کار خیلی شبیه یک بازی فکری است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین عناصر در طراحی داخلی می‌پردازیم.

برای طراحی و دکوراسیون داخلی یک ساختمان به چه مواردی نیاز داریم؟

در حالت کلی عناصر مختلفی بر روی طراحی و اجرای دکور مناسب یک محیط تاثیر گذار هستند! از این رو نور، فضا، درب، آینه، کفپوش و.... را می توان مهم ترین این عوامل در نظر گرفت. البته بخشی از طراحی و دکوراسیون منزل با استفاده از چیدمان صحیح و استفاده از موارد مختلف صورت می گیرد که برای تهیه آن ها می توانید به سایت www.sakhtemoon.com مراجعه کنید. در ادامه شما را با مهم ترین عناصر کلیدی و تعیین کننده دکوراسیون داخلی منزل آشنا می کنیم.

  1. فضا

در حالی که عناصر مختلفی در طراحی داخلی مهم هستند، اما شاید مهمترین آنها فضا باشد. به هر حال، طراحی داخلی مربوط به طراحی فضاهای داخلی است.

شاید تاکنون نام طراحی داخلی"open concept" را شنیده باشید. این سبک طراحی وسواس خاصی نسبت به فضا دارد و معتقد به ایجاد تعادل میان فضای مثبت و منفی است.

فضای خالی که به اتاق احساس "بلند" و "باز" می دهد، فضای منفی نامیده می شود.

فضای پر از دکور، مانند کاناپه اتاق نشیمن، میز غذاخوری و جزیره آشپزخانه، فضای مثبت نامیده می شود.

در یک خانه با سبک open concept، دیوارها برداشته می شوند و با این کار مغز شما احساس کند که فضا بزرگتر شده است. این فقط یک نمونه از نحوه تاثیر طراحی داخلی بر روی مغز است.

  1. خطوط

عنصر دیگری که طراحان داخلی از آن برای تاثیرگذاری بر مغز ما استفاده می‌کنند، خطوط است. در طراحی داخلی سه نوع خط  اصلی وجود دارد: افقی، عمودی و داینامیک(پویا). مثلا اگر دوست دارید احساس ایمنی و دنجی بیشتری داشته باشید بهتر است از خطوط افقی در طراحی داخلی استفاده کنید از طرف دیگر خطوط عمودی احساس بلندی به فضا می‌بخشند.

خطوط افقی

برای ایجاد احساس آرامش بیشتر در اتاق، از خطوط افقی استفاده کنید. این خطوط باعث می شوند فضا بزرگتر و گسترده تر به نظر آید. با این حال، استفاده زیاد از این خطوط می‌تواند، فضا را غیر جذاب و کسل‌کننده کند.  

خطوط عمودی

بر خلاف خطوط افقی، خط‌های عمودی چشمان شما را به سمت بالا می کشند. با این حال، استفاده بیش از حد از خطوط عمودی در فضا، باعث می شود فرد احساس محدودیت کند.

خطوط داینامیک یا پویا

این خطوط حرکت را نشان می دهند. آنها فعال هستند و چشمهای شما را به "حرکت" در جهت خط یا مشاهده الگو تشویق می کنند. خطوط زیگزاگ، زاویه دار و منحنی در این دسته قرار می گیرند. خطوط زیگزاگ و زاویه دار، احساس انرژی و زندگی به اتاق می بخشند، در حالی که خطوط صاف و منحنی باعث ایجاد احساس نرمی، صافی و تعادل می گردند.

  1. شکل

مجموعه ای از خطوط افقی، عمودی یا پویا اشکال را به وجود می آورند. این اشکال می تواند زاویه دار یا خمیده باشند. زمانیکه طراح داخلی درک درستی از سبک مورد نظر شما  داشته باشد، می تواند با ترکیب شکل‌های مختلف، احساس مورد نظر شما را در فضا به‌وجود آورد؛ مثل حس مدرن، گرم ، خنک یا هرحس دیگری که شما دوست دارید.

  1. الگو یا pattern

الگو مجموعه ای از خطوط و شکل‌هاست که می‌توانند قسمت‌های مختلف مانند سقف، پله‌ها یا دیوارهای خانه شما را برجسته کنند. این جلوه را می توانید با نصب کاغذ دیواری روی دیوار به دست آورید. استفاده از الگوها تنها روی دیوار ممکن نیست و می توانید از آنها در هر مکانی مثل قاب عکس، پرده، بالش و... استفاده کنید.

  1. نور

نور می‌تواند حال و هوای تازه‌ای به هر اتاق ببخشد. استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی نشانگر گرما و خوشبختی است؛ درحالیکه استفاده از نور مصنوعی احساس سرما و سکون به محیط می‌دهد.

  1. رنگ

رنگهای مختلف احساسات مختلفی را القا می‌کنند و این وظیفه طراح داخلی است که آنها را به‌گونه‌ای دستکاری کند تا احساس مطلوبی را در محیط ایجاد نمایند. به عنوان مثال، رنگ سبز نشان دهنده آرامش است یا رنگ بنفش نشان دهنده سلطنت است.

از مهم ترین عناصر در طراحی و دکوراسیون داخلی چیست؟

درب داخلی

درب داخلی برای درب اتاق‌ها یا دیگر قسمت‌های داخلی ساختمان مانند آشپزخانه و ورودی سرویس‌های بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درب‌ها دارای تنوع بسیار گسترده در طرح و رنگ هستند.

نامگذاری درب داخلی بر حسب مدلی که اجرا می‌شود یا متریالی که از آن تولید شده است صورت می‌گیرد. مانند درب کشویی یا درب MDF .

درب‌های داخلی یک عنصر مهم در طراحی داخلی هستند که اغلب نادیده گرفته می شود. هنگام طراحی داخلی خانه یا محل کار، افراد کمتر به فکر تغییر درب‌های قدیمی ساختمان میافتند و ترجیح می‌دهند که از همان درب‌های قدیمی استفاده کنند. هرچند این کار نیاز آنها را برآورده می‌سازد، اما از نظر زیباسازی، ارزشی در محیط به‌وجود نمی‌آورد. بهتر است بدانید که درب های داخلی یکی از بارزترین عناصر طراحی داخلی هستند و جلوه بصری زیادی دارند که نباید آن را دست کم گرفت.

از مهم ترین عناصر در طراحی و دکوراسیون داخلی چیست؟

درب های داخلی علاوه بر زیباسازی، نیازهای زیادی را برطرف می‌نمایند، از جمله ایجاد حریم خصوصی، ایجاد امنیت و تفکیک بین اتاق ها. جنس آنها باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند در برابر استفاده زیاد مقاومت کند. دربهای داخلی معمولاً از جنس MDF ، چوب ، فلز یا شیشه ساخته می شوند. در برخی از درب‌های داخلی، گاهی اوقات از پنل های شیشه ای استفاده می‌شود. درب های داخلی ممکن است ساده باشند و یا طرح های پیچیده ای داشته باشند.

هنگام انتخاب درب داخلی برای منزل، لازم نیست درب همه اتاق‌ها یک شکل باشند؛ اما باید درب‌هایی را انتخاب کنید که رنگ، روکش یا سبک عمومی  یکسان داشته باشند تا انسجام در خانه شما حفظ شود. در حالی که بیشتر درب‌های داخلی سفید رنگ هستند، استفاده از درب‌هایی به رنگ چوبی یا رنگ طبیعی می تواند تأثیر چشمگیری بر محیط بگذارد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525104