بوی مرگ در مستطیل سبز

بارها این جمله را شنیده‌ایم که فوتبال بازی مرگ و زندگی است.

حسین خلیلی: هواداران و طرفداران فوتبال بارها این تجربه را داشته‌اند که با برد و یا باخت تیم محبوب‌شان، بهترین و تلخ‌ترین لحظات زندگی‌شان را پشت سر بگذارند. اما آنهایی که روز شنبه در ورزشگاه پارکن شهر کپنهاگن حضور داشتند و میلیون‌ها هوادارای که پای تلویزیون شاهد بازی تیم ملی دانمارک و فنلاند بودند، برای چند لحظه مرگ را به معنای واقعی حس کردند. در آن لحظاتی که کریستین اریکسن برای ادامه زندگی مبارزه می‌کرد، شاید برخی ناخودآگاه به یاد فوتبالیست‌هایی افتادند که قلب‌شان در زمین فوتبال از حرکت ایستاد. به همین بهانه به چند نفر از بازیکنانی اشاره می‌کنیم که در زمین فوتبال جان‌شان را از دست داده‌اند.

مارک ویوین فوئه

حدود 18 سال پیش در چنین روزهایی، یک اتفاق تلخ دنیای فوتبال را در شروک فرو برد. بازی‌های بین قاره‌ای در در فرانسه در حال برگزاری بود و به مرحله نیمه نهایی رسیده بود. یکی از بازی‌های این مرحله، کامرون با کلمبیا بود. همه چیز تا دقیقه 72 روال عادی خودش را داشت که به یکباره اتفاقی تلخ رقم خورد. مارک ویویه فوئه بازیکن 28 ساله تیم ملی کامرون که سابقه حضور در تیم‌هایی همچون لیلی، لیون، وستهام و منچسترسیتی را داشت، در یک لحظه بیهوش شد و روی زمین افتاد. به دنبال این اتفاق، تیم‌های پزشکی به سرعت وارد زمین شدند و تلاش برای احیای این بازیکن از همان لحظه شروع شد. او به سرعت به بیمارستان استاد جرلاند شهر لیون منتقل شد اما تنها بعد از چند سعات، خبر مرگ این بازیکن، دنیای فوتبال را در شوک فرو برد. نتایج کالبدشکافی مشخص کرد که علت مرگ تنگی تیروئید هیپرتروفی بوده که باعث از کار ایستادن قلب در زمین فعالیت بدنی بالا می‌شود.

شیخ تیوته

شیخ تیوته سال 2017 و در حالی که 30 سال داشت، باشگاه نیوکاسل را ترک کرد و به عضویت تیم فوتبال بیجینگ چین در آمد. او زمانی به فوتبال چین رفت که انتقال بازیکنان شناخته شده به این کشور، شدت گرفته بود. حادثه تلخ برای این بازیکن تنها چند روز قبل از تولد سی و یک سالگی‌اش رخ داد. او همراه با هم تیمی‌هایش در حال تمرین که ناگهان روی زمین افتاد. مسئولان تیم او را به سرعت به بیمارستان منتقل کردند، اما فقط یک ساعت بعد از این اتفاق اعلام شد که تیوته از دنیا رفته است.

تیوته از جمله بازیکنان شاخص ساحل عاج بود و در قهرمانی این تیم در جام ملت‌های آفریقای سال 2015، نقش بسیار مهمی داشت. چند روز بعد جسد او به کشورش برگردانده شد و در حالی که بین خانواده او و فدارسیون فوتبال ساحل عاج در مورد مراسم تدفینش اختلاف نظر وجود داشت، در حضور مقامات سیاسی و فوتبالی کشور به خاک سپرده شد. باشگاه بیجینگ اعلام کرد که شماره 24 تیوته را برای همیشه بایگانی کرده است.

فیل اُدانل

تیم فوتبال مادرویل در لیگ برتر اسکاتلند، روز 29 دسامبر 2007 یکی از ستاره‌های خود را برای همیشه از دست داد. او سابقه بازی در تیم ملی اسکاتلند و باشگاه‌های سلتیک و شفیلد یونایتد را در کارنامه‌اش را داشت، آن روز شاهد بازی تیمش مقابل دوندی در لیگ اسکاتلند بود. اواسط نیمه دوم بود که تابلوی تعویض بالا رفت و مشخص شد اُدانل در حال ورود به زمین است. اما تنها چند لحظه بعد از بالا رفتن تابلوی تعویض  و قبل از آنکه اُدانل وارد زمین شود، او بیهوش شد و روی زمین افتاد. قبل از انتقال او به بیمارستان، تیم پزشکی پنج دقیقه داخل زمین برای احیای او تلاش می‌کرد. تنها چند دقیقه بعد از انتقال او به بیمارستان، خبر مرگ این بازیکن 35 ساله اعلام شد. به دنبال این اتفاق، باشگاه مادرویل یکی از جایگاه‌های اصلی طرفداران خود را به نام این بازیکن گذاشت. از طرف دیگر، دیوید کلارکسون که خواهر زاده اُدانل است، تنها بازیکنی است که از آن زمان پیراهن شماره 10 او را پوشیده است.

کریستیانو جونیور

یکی از تلخ‌ترین و شاید گفت عجیب‌ترین مرگ‌های مربوط به فوتبالیست‌ها داخل زمین، مربوط به کریستیانو جونیور برزیلی بود. این بازیکن در سال 2003 و در حالی که 24 سال داشت، به تیم بنگال شرقی در وتبال هند پیوست. او یک سال بعد تیمش را عوض کرد و به عضویت تیم دمپو در آمد. در روز 5 دسامبر سال 2004 تیم دمپو در بازی فینال جام کنفدارسیون‌های هند مقابل موهان باگان قرار گرفت. بازی تا دقیقه 78 با تک گل جونیور در جریان بود. در آن دقیقه مهاجم دمپو برای زدن گل دوم تیمش به سمت دروازه حریف حمله کرد که با سوبراتا پال، گلر حریف برخورد کرد و روی زمین افتاد.

نکته تاسف‌بار این بود که برای آن مسابقه هیچ پزشکی از سوی مسئولان برگزاری درخواست نشده بود و جونیور بعد از چند دقیقه به بیمارستان برده شد. چند ساعت بعد او به بیمارستان هوسمات رسید اما مسئولان بیمارستان گفتند او در لحظه ورود، جانش را از دست داده بود. نکته عجیب اینجا بود که یک بیمارستان در فاصله چند متری ورزشگاه محل بازی وجود داشت، اما جونیور به بیمارستان هوسمات منتقل شد که حدود 20 کیلومتر با آن ورزشگاه فاصله داشت. مسئولان تیم دمپو از گلر حریف، مسئولان بیمارستان و مقامات فوتبالی آن منطقه شکایت کردند، اما نتیجه‌اش این شد که گلر حریف فقط دو ماه از فوتبالی بازی کردن محروم شد.

میکلوس فِهِر

میکلوس فِهِر یک فوتبالیست شناخته شده بود که در زمان مرگش در روزهای ابتدایی سال 2004، در تیم فوتبال بنفیکا بازی می‌کرد. او در تیم ملی مجارستان هم بازیکنی شناخته شده بود و در 24 سالگی توانسته بود 25 بازی برای تیم ملی کشورش انجام دهد و هفت گل بزند. او در آن روز تیمش در خانه ویکتوریا گیمارش به میدان رفته بود و با یک گل هم عقب بود. فِهِر به عنوان بازیکن تعویضی آمد تا تیمش را از شکست نجات بدهد. چند دقیقه بعد از آمدن به میدان، او از طرف داور کارت زرد دریافت کرد. در حالی که داور بازی در حال نوشتن اسم او روی کارت زرد بود، این بازیکن مجارستانی روی زمین افتاد. او به سرعت به بیمارستان برده شده اما همان شب خبر مرگش فوتبال اسکاتلند را شوکه کرد.

258 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =