۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۱

نتیجه نظرسنجی ها حاکی از بالا رفتن میزان نارضایتی یهودیان از باراک اوباما است

تنش در رابطه میان تل آویو و واشنگتن به اوج خود رسیده است . در شرایطی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی ادعا می کند که میزان اختلاف میان او و باراک مورد اغراق واقع شده و اختلاف ها تا این اندازه که در رسانه ها گفته می شود پر رنگ نیست آمار و ارقام گویای حقیقتی دیگر است . باراک اوباما همان رئیس جمهوری است که بیش از سه سال پیش در جمع یهودیان در آیپک ادعا کرد که کشور اسرائیلی باید تشکیل شود به پایتختی بیت المقدس . با این همه روز پنجشنبه وی در سخنانی تند و تیز که تفسیرهای فراوانی را هم به دنبال داشت ادعا کرد که دو کشور به نام های فلسطین و اسرائیل باید تشکیل شود و هر دو طرف به زندگی مسالمت آمیز و در صلح ادامه دهند.

در این فضا خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز از کاهش محبوبیت اوباما در میان یهودیان آمریکایی سخن می گوید. خبری که می تواند تیر خلاص به اعتبار و آبروی رئیس جمهوری در آستانه انتخابات سال 202 میلادی باشد .

پس از آنکه باراک اوباما خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 از سوی رژیم صهیونیستی شد، برخی یهودیان برجسته آمریکا در حال تجدید نظر در حمایت از وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا هستند.
رویترز در این خصوص می نویسد: انتقادات مطرح شده پس از سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره خاورمیانه باعث شد که اعضای حزب دموکرات آمریکا در حالی که وی خود را برای انتخابات سال 2012 آماده می‌کند، تلاش کنند تا جامعه یهودیان آمریکا را آرام سازند.

اد کوچ، شهردار سابق نیویورک اظهار داشت:‌ اوباما در واقع به دنبال آن است تا قدرت اسرائیل را در مذاکره کاهش دهد و من وی را به خاطر آن محکوم می‌کنم.
کوچ گفت: در صورتی که جمهوری‌خواهان یک کاندیدای هوادار اسرائیل را انتخاب کنند که گزینه جایگزینی را برای تدابیر سختگیرانه بودجه‌ای که توسط جمهوری خواهان در کنگره پشتیبانی می‌شود، ارائه دهد وی از اوباما حمایت نخواهد کرد.
کوچ در سال 2008 طبق پرونده‌های کمیسیون انتخاباتی فدرال آمریکا مبلغ 2300 دلار به مبارزات انتخاباتی باراک اوباما کمک کرده بود.
وی تصریح کرد:‌ من تصور می‌کردم که بر اساس اظهارات باراک اوباما در سال 2008 و بر پایه حمایت وی از اسرائیل، وی در زمانی که سناتور بود گزینه‌ای به خوبی جان مک کین بود اما به نظر می‌رسد که من اشتباه می‌کردم.

به رغم انتقادات گسترده از اظهارات روز پنجشنبه باراک اوباما برخی مفسران خاطرنشان می‌کنند که مذاکره بر سر مرزهای سال 1967 اتفاق جدیدی نیست.
جفری گلدبرگ، در وب سایت نشریه آتلانتیک می‌نویسد: این موضوع حداقل برای 12 سال ایده اساسی مذاکرات بود. آنچه که یاسر عرفات‌، بیل کلینتون و ایهود باراک در کمپ دیوید درباره آن مذاکره می‌کردند، در واقع همین بود.
وی افزود:‌ این در واقع موضوع مذاکره جورج دبلیو بوش با آریل شارون و ایهود المرت بود، پس چه اتفاق خارق‌العاده‌ای در آن وجود دارد. نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا نشان داد که 78 درصد رای دهندگان یهودی اوباما را به جان مک کین ترجیح دادند. مورتیمر زوکرمن، یک یهودی آمریکایی میلیاردر فعال در امور املاک گفت:‌ من طی روزهای اخیر با افراد زیادی صحبت کردم که پیش از این هوادار باراک اوباما بودند و بسیار از وی سرخورده و ناامید شدند. وی افزود:‌ وی در نهایت حمایت سیاسی کمی را به دست خواهد آورد و فعالان سیاسی کمتری را جذب مبارزات انتخاباتی خود خواهد کرد و من مطمئن هستم که این موضوع در مورد حمایت‌های مالی از وی نیز مصداق خواهد داشت.

زوکرمن در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 از باراک اوباما حمایت کرد و روزنامه وی با عنوان نیویورک دیلی نیوز نیز به حمایت از اوباما مشغول بود. کمپین انتخاباتی باراک اوباما در شیکاگو تلاش دارد تا از شدت واکنش‌ها به تغییر موضع آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی بکاهد. یکی از سخنگویان این کمپین روز جمعه گفت:‌ به نظر می‌رسد ما باید نظر جامعه حمایت‌کنندگان مالی یهودی را به مثابه بسیاری از جوامع دیگر که در سال 2008 از باراک اوباما حمایت کردند،‌ جلب کنیم.
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 0
    همش فیلمه. همهشون باهم هستند. اصولا آمریکا دست یهودی هاس . مگه میذارن یه جوان تازه وارد قد قد کنه. اینا همش فیلمه و نقشه جدیدشون چیه معلوم نیست