منطقه ویژه اقتصادی پیام قطب آی.سی.تی کشور می‌شود

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات گفت که به زودی شاهد این تحول خواهیم بود که منطقه ویژه اقتصادی پیام قطب آی.سی.تی کشور به لحاظ ساختار شبکه‌ای و احداث مراکز داده شود.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ «محمد جواد آذری جهرمی» روز چهارشنبه در مراسم راه‌اندازی مرکز تبادل داده‌ها در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام گفت: این طرح به عنوان یک سنگ بنای مهم در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی ارتباطات به سرانجام رسید،

وی افزود:  یکی از گلایه‌های مقام معظم رهبری این بود که برخی از اجزای شبکه ملی ارتباطات از برنامه عقب است که یکی از همان اجزا همین مرکزی است که امروز افتتاح شده است.

آذری جهرمی با اشاره به کار مرکز گفت: در طراحی شبکه ملی ارتباطات یک قطب مرکز داده داریم که بنا است چند قطب داشته باشیم که در این بین یک مرکز داده داریم که در استان البرز و در منطقه ویژه اقتصادی پیام جانمایی شد که در واقع پیام میزبان بزرگ‌ترین قطب داده کشور شده است.

وی با بیان اینکه پیشینیان ما پیام را به عنوان هاب پستی طراحی کرده بودند اظهار کرد: با نگاه جدید و با نگاه به عرصه اقتصاد دیجیتال بازآفرینی کردیم و تسهیلات ویژه ای در منطقه ویژه را برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم.

آذری جهرمی با اشاره به ویژگی‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های آی.سی.تی در منطقه ویژه اقتصادی پیام خاطر نشان کرد: این منطقه نزدیک به تهران، دسترسی به آن آسان و هاب ارتباطی سراسر کشور است و اگر مرکز داده در این منطقه بنا شود حداقل سرمایه گذاری در پیام به اندازه ۲۴ درصد هزینه تجهیزات گمرکی که باید پرداخت و آنها را وارد کشور کنند برایشان مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: به همین منظور چهار مجموعه ساخت دیتا سنترهای خود را آغاز که نخستین آن بخش خصوصی است که ظرفیت دیتا سنتر آن به اتمام رسیده، دومی شرکت ارتباطات زیر ساخت بود، شرکت شاتل نیز مراحل اجرایی آن به پایان رسیده و یکی از بزرگترین دیتا سنترهای همراه اول در سراسر کشور نیر در این منطقه در حال راه‌اندازی است.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات خاطرنشان کرد: حال که این منطقه تبدیل به قطب مرکز داده تبدیل شده نیاز به یک سری زیرساخت‌ها دارد که نخستین نیاز این است که شرکت ارتباطات زیرساخت باید در این منطقه حضور و تجهیزات مورد نیاز از جمله فیبرها و شبکه‌ها را مستقر کند، در مرحله بعدی ما علاقه‌مندیم که بسیاری از مطالب بین‌المللی و داخلی  از طریق ایران به سایر کشورهای منطقه هاست بشود و در عصر اقتصاد دیجیتال ما به دنبال کسب بازار از منطقه هستیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه برخی از شرکت‌های ما در کشورهای همسایه بازار دارند، افزود: در مرحله نخست برنامه این بود که ارتباط با این کشورهای منطقه به صورت مستقیم برقرار شود، بدین معنی که اگر ما با عراق همسایه هستیم این نباشد که بسته تبادل ما در فرانکفورت آلمان تبادل شود، چرا که ما در فضای سایبری همسایه نیستیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با بسیاری از کشورهای منطقه به صورت مستقیم ارتباط برقرار کردیم،گفت: ترکیه، قطر، عمان، افغانستان، عراق، ارمنستان، آذربایجان و امارات متحده از جمله کشورهایی بودند که تلاش شد تا ارتباطات به صورت مستقیم با آنها برقرار شود چرا که برقراری این ارتباط موجب می‌شود تا کیفیت سرویس‌های ایران در این کشورها به طرز قابل قبولی رشد و ارتباطات آنها نیز برای ما تسهیل شود.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی مرکز داده این امکان فراهم می‌شود که شرکت‌های بین‌المللی نیز به سهولت از طریق این مرکز سرویس‌های هاستینگ و خدمات ابری‌شان را فارغ از مقرراتی که در سرزمین اصلی است در این منطقه بنا کنند، بنابراین یک گام رو به جلو برای کسب بازار منطقه ای است.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در شرکت ارتباطات زیر ساخت در سال ۹۶ مراحلی برای رفع انحصار برداشته شده چرا که انحصار شرکت زیر ساخت از دید ما حاکمیتی است و نه اقتصادی، انحصار اقتصادی مطلوب نیست و دولت بایستی از این خدمات و کارهایی که به صورت انحصاری در اختیار دارد بر اساس سیاست‌های کلی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بیرون بیاید.

آذری جهرمی گفت: یکی از این حوزه‌ها در بخش رومینگ بود که به صورت انحصاری سیگنالینگ آن در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت بود که در نخستین گام این ارتباط را آزاد سازی کرده و به خود اپراتورها برای اجرایی شدن واگذار شد که کیفیت را بهبود داد.

وی با بیان اینکه در گام دوم ارتباطات ام.پی.ال.اس بین الملل که برای بیزینس‌ها به صورت انحصاری در اختیار زیر ساخت بود آزادسازی شد، افزود: همچنین در گام سوم ویس بین‌الملل که شرکت زیرساخت به صورت انحصاری ارتباطات بین‌الملل صوت تلفنی را مدیریت می‌کرد که این مرحله بر اساس یک نقشه راه و با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات آزاد سازی و در اختیار خود اپراتورها قرار گرفت.

آذری جهرمی ادامه داد: تنها چیزی که همچنان به صورت انحصار اقتصادی در اختیار شرکت زیرساخت قرار دارد، خرید و فروش اینترنت است؛ این نیز باید آزاد سازی  شود که مرکز شهید فخری زاده زیرساخت اساسی است که خرید و فروش اینترنت را بین شرکت‌های داخلی و بین‌المللی تسهیل و گام مهمی برای رفع انحصار از خرید و فروش اینترنت است.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات در ادامه به نقش زیر ساخت اشاره و تصریح کرد: در واقع زیر ساخت یک بستر ارتباطات گسترده اشتراکی ایجاد می‌کند که با توجه به اینکه سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی برای ایجاد شرکتی با این پهنا و گستره مقرون به صرفه نیست؛ پس دولت بستر اشتراکی ایجاد و سرمایه گذاری کرده و برگشت سرمایه‌اش را به صورت ماهانه و اجاره دریافت می‌کند، بدین معنی که نقش زیر ساخت از بار تبدیل به یار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره کیفیت نامناسب خدمات‌دهی در سال ۹۴ در شرکت زیر ساخت افزود: به عنوان مثال شرکت‌ها برای دریافت ارتباطات بین استانی بایستی زنبیل می‌گذاشتند، در آن کیفیت نامناسبی در ارائه خدمات وجود داشت که سبب شده بود تا شرکت‌ها ناراضی و از سوی دیگر فرآیندها در زیر ساخت شفاف نبود، این در حالی است که امروز مکانیزم بر عکس شده است.

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از بخشی از عملکردها در سال گذشته گفت: بنابراین این مرکز یکی از مراکز بسیار تاثیر گذار و مهم است که بیشتر از آن خواهیم شنید. در واقع امروز زیر ساخت در این منطقه از جمله همراه اول، شاتل، آسیا تک فراهم شده و مابقی شرکت‌های خارجی که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند به پشتوانه حضور پر قدرت دولت در منطقه و آماده سازی زیرساخت‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز و این گام بزرگ را البرز برداشته است.

وی در ادامه به راه‌اندازی مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی ارتباطات در آینده نزدیک اشاره و تاکید کرد: برای راه‌اندازی این مرکز سه سال تلاش شده که فرآیند و زیرساخت‌های آن بسیار حائز اهمیت است و بنا داریم تا قبل از پایان دولت این المان‌ها را استقرار بدهیم.

وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات در ادامه از اتصال آخرین روستای بالای ۲۰ خانوار البرز به اینترنت خبر داد و گفت: پوشش اتصال روستایی این استان صددرصد شد، البرز استانی پر جمعیت و زیر ساخت‌های آن متناسب با همین جمعیت توسعه داده شده که ثمرات آن را در انتخابات خواهیم دید که زیر ساخت‌های آن به صورت صددرصد و تمام شعبات آن متصل و هیچ گونه مشکلی در امر اتصال شان وجود دارد.

آذری جهرمی با بیان اینکه البرز سومین استانی بود که پوشش ۱۰۰ درصد ارتباطات روستاهای آن به اتمام رسیده افزود: این مهم به عنوان یادگاری دولت برای مردم باقی خواهد ماند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =