مجلس نمایندگان آمریکا طرح اختیارات جنگی رییس‌جمهوری را لغو کرد

ایرنا نوشت:مجلس نمایندگان آمریکا طرح اختیارات جنگی که در سال ۲۰۰۲ برای حمله به عراق به رییس جمهوری این کشور داده شده بود را لغو کرد.

به گزارش شبکه سی ان بی سی، مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با تلاش کنگره برای کنترل اختیارات جنگی ریاست جمهوری، روز پنجشنبه (به وقت محلی) رای به لغو مجوز ۲۰۰۲ برای جنگ در عراق داد.

طرح لغو اختیارات جنگی رییس جمهوری آمریکا، با ۲۶۸ رای موافق و ۱۶۱ رای مخالف و با موافقت اکثر جمهوریخواهان به تصویب رسید. 

لغو طرح اختیارات جنگی رییس جمهوری آمریکا بعد از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا برده می شود و در صورت تصویب در مجلس سنا به قانون تبدیل می شود. 

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در اولین واکنش از این اقدام مجلس نمایندگان برای لغو مجوز اختیارات جنگی رییس جمهوری حمایت کرد. 

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید نیز اعلام کرد که ایالات متحده هیچ فعالیت نظامی مداومی ندارد که فقط مجوز اختیار جنگی ۲۰۰۲ عراق به عنوان یک مبنای حقوقی داخلی متکی باشد و لغو این مجوز حداقل تأثیر در عملیات نظامی فعلی خواهد داشت. 

مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲ قانونی است که قانون گذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند. این قانون به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =