۱ نفر
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
به یاد او که هم خوب حرف می‌زد و هم حرف خوب می‌زد

در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی، او که هم خوب حرف می‌زد و هم حرف خوب می‌زد

سی ام خرداد مصادف با سالگرد فوت مرحوم دکتر شریعتی است. او درتاریخ انقلاب اسلامی تأثیرگذار بود. بخشی از شور انقلابی و روی آوردن نسل جوان آن روز به مباحث اسلامی مربوط به گفته ها و نوشته های اوست.

او در تشخیص راه و چه بایدکرد رهنمودهایی داشت که ارزشمند بود. از جمله آنچه به یاد دارم رهنمود او برای شناخت حقانیت یک مکتب بود. او 5 راه را برای این کار پیشنهاد کرده بود. اول شناخت خدای مکتب، دوم  کتاب آن مکتب، سوم پیامبر آن مکتب، چهارم دست پرورده آن مکتب و پنجم دشمنان آن مکتب.

من در این جا به مناسبت فصل انتخابات در کشور به پنجمین مورد اشاره می کنم. زیرا ممکن است بحث در موارد چهارگانة اولی برای هر موقعیت زمان ببرد و به بحث و استدلال نیاز داشته باشد. اما بحث در مورد آخرین مورد به ویژه برای آنهایی که در بسیاری از موارد بالا، به حق یا به ناحق ممکن است تردید داشته باشند کار دشواری نیست.

رأی ندادن خود نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به مخالفان و دشمنان بدون اینکه خود متوجه باشیم. و هر کس که رأی می دهد باید به هنگام رأی دادن در نظر آورد که از این رأی چه کسی خوشحال می شود. اگر دشمنان هم در رأی ندادن و هم در رأی دادن خوشحال می شوند باید موضع مخالف اتخاذ کنیم.

تشخیص اینکه دشمن چه می خواهد و چه نمی خواهد کار دشواری نیست. دنیای ما با وجود فراوانی شایعات، بیانگر نیات شوم دشمنان برای استقلال کشور هست. کسی نمی تواند با توجیهات خود را گول بزند.

البته رویکرد دکتر شریعتی متأثر از آموزه های دینی است و چنین رویکردی را به امام صادق هم نسبت می دهند. پس بکوشیم تا با رأی ندادن یا رأی نادرست دادن دشمن شاد نشویم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =